Cronenberg vindt Batman-films maar sneu

Geplaatst door Sanne (Syth86) dm op 16-08-2012 @ 13:19
print 

David Cronenberg is niet te spreken over de huidige aanwas van films over superhelden. De regisseur van films als The Fly, A History of Violence en het recent verschenen Cosmopolis, vindt zelfs de uiterst succesvolle en veelgeprezen Batman-trilogie maar sneu. "Uiteindelijk is het gewoon een malloot in een cape", zegt hij tegen MTV.

"Het is in essentie natuurlijk gebaseerd op een stripreeks dus voor kinderen en voor pubers", gaat de 69-jarige Canadees verder. "Dat is altijd precies de lol geweest. Iedereen die zegt dat The Dark Knight Rises een soort verheven filmische kunst is, kletst uit zijn nek."

Een gedurfde uitspraak, aangezien vooral The Dark Knight uit 2008 en het onlangs verschenen vervolg The Dark Knight Rises hoge ogen gooiden bij pers en publiek. De Batman-films van Christopher Nolan staan zelfs alom bekend als werk dat het genre van superheldenfilms overstijgt.

Cronenberg is er kort over. "Christopher Nolans beste film is Memento", zegt hij, doelend op het misdaaddrama uit 2000 over een man die aan geheugenverlies lijdt. "Ik vind die Batman-films helemaal geen verheven kunstvormen. Ze zijn nog niet half zo interessant als Memento maar ongeveer twintig miljoen keer zo duur."

De regisseur vindt het schrijnend dat het zelfs Nolan niet lukt om het superheldengenre naar een hoger niveau te tillen. "Hij is technisch heel sterk, met zijn IMAX en 3D-films en hij heeft in Hollywood relatief veel macht omdat zijn films veel geld opbrengen. Maar zelfs hij wordt nog door studiobazen op de hals gezeten en die mensen hebben geen enkel respect voor films maken."


Cronenberg vindt Batman-films maar sneu (Foto: Novum)


Bron: Novum


Lees ook:

» 13/08 Batman blijft populairst in Nederlandse bioscopen17
» 08/08 Man bouwt Batman thuisbioscoop van $2 miljoen48
» 22/05 David Cronenberg is 'luie regisseur en vader'4


1532 views / 14 reacties
Oorsprong France, Canada, Portugal, Italy, 2012
Regie David Cronenberg
Genre Drama
Cast Robert Pattinson, Jay Baruchel, Kevin Durand
Kijkwijzer Vanaf 16 jaar Geweld Grof taalgebruik
Waardering    
User-waardering    
Aantal stemmen    1
Reacties op dit bericht
14  van 14 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Godzijdank heeft hij wel masterpieces afgeleverd, anders was het maar een saaie dooie boel.
userIcon
nou..dat vind ik niet.
mag ik nu ook een headline?

toe?
vrouw Syth86 (Redactie Film) 16-08-2012 @ 14:04 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:56 schreef Daskaar het volgende:
nou..dat vind ik niet.
mag ik nu ook een headline?

toe?
Solliciteer bij de Filmcrew dan kan je ze zelf schrijven ...
Cronenberg heeft natuurlijk groot gelijk.
userIcon
Wat een jankbal zeg.. "Kijk mij Batman eens niks aan vinden!".. maak zelf dan eens wat fatsoenlijks.. zuurpruim
userIcon
quote:
...met zijn IMAX en 3D-films...
Nolan is dol op IMAX inderdaad, maar 3D moet Nolan juist niks van hebben (nog) en terrecht, IMAX alleen voegt al genoeg kijk en luisterplezier toe aan een film.

Er zijn trouwens veel verschillende comic reeksen van Batman, met verschillende auteurs, visies, en tekenstijl, van klassiek tot duister tot artistiek, diepgaand of juist meer oppervlakkig. de "Nolan Batman" is gewoon een moderne vertelling van het verhaal met een iets meer realistische kijk op de characters en technologie.
Dat heeft Nolan heel puik gedaan en een zeer vermakelijke film trilogie neergezet. Wat is daar sneu aan? Als critici en fans het bejubelen is dat hun mening en als mensen ervan genieten is dat niet sneu maar een leuke toevoeging aan de film catalogus.

Memento is een zeer sterke film inderdaad, maar ook niet voor iedereen weggelegt en weer een ander genre. Nolan had gewoon zin om Batman films te maken in zijn stijl en dat is gelukt, en succesvol ook nog, dus niks sneu aan vind ik. Zou bijna zeggen dat Cronie jaloers is op het succes...
quote:
Op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:22 schreef metzman het volgende:

[..]
dus niks sneu aan vind ik. Zou bijna zeggen dat Cronie jaloers is op het succes...
Alleen heeft Cronenberg nooit gezegd dat hij de Batman reeks sneu vindt. Typisch geval weer van creatief copy-paste werk van Novum.

Originele interview:
http://www.nextmovie.com/(...)cosmopolis-interview
userIcon
Nolan heeft wel de beste Batman neergezet, niet dat halve musical-gedoe van Burton.

En de comics zijn echt niet alleen voor kinderen en pubers en dan nog, hoeveel volwassenen lezen er nog de Donald Duck? (behoorlijk veel)
Dan is Batman toch een stuk volwassener.
userIcon
Die opmerking over comics en intrinsieke kinderachtigheid zijn enorm triest. Cronenberg is een intelligente kerel, hij zou beter moeten weten. Vooral ook omdat hij ZELF een comic heeft verfilmd. En die was toch bepaald niet kinderachtig....

Maar de kwaliteit van TDKR laat niettemin behoorlijk te wensen over, dus daar zou hij dan wel weer gelijk in hebben.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:12 schreef SiGNe het volgende:
Nolan heeft wel de beste Batman neergezet, niet dat halve musical-gedoe van Burton.

En de comics zijn echt niet alleen voor kinderen en pubers en dan nog, hoeveel volwassenen lezen er nog de Donald Duck? (behoorlijk veel)
Dan is Batman toch een stuk volwassener.
Dat is jouw mening dan.
De remake van Total Recall vond men "te serieus" en wordt daarom afgekraakt. In het geval van The Dark Knight wordt deze om dezelfde reden te hemel in geprezen. Ik vind het wel een goede film, maar ook niet meer. In Burton z'n versie zat duidelijk meer spot en gevoel.
Maar dat is mijn mening dan.
(en ja, ik weet dat Burton z'n Batman er wat gedateerd uitziet, maar dat vinden we binnen 20 jaar vast ook wel van Nolan z'n versie...)
userIcon
Dat Jack Nicholson de betere Joker was zoals we hem kennen uit de strips, daar ben ik het wel mee eens.
En de Burton films beter dan de nieuwe, okay, kan ik nog inzien.
Maar kom op... xD De Nolan trilogie is toch wel echt een stuk beter dan die laatste 2 wangedrochten uit de vorige reeks die Batman Forever en Batman & Robin heten. Met dommekracht Bane en 'kijk mij eens half de Joker nadoen' Tommy Lee Two-Face.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:49 schreef BasOne het volgende:
[..]


Halve musical gedoe
Heb je de film wel gezien?

De eerste 4 films waren een stuk beter dan de laatste 3, niet in de laatste plaatst omdat ze veel betere acteurs hadden.
Hoe goed Heath Ledger ook is als psychopaat, hij was niet The Joker, Dat was Jack Nicholson wel.
Lol. Juuust lol.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:35 schreef Booky het volgende:
Dat Jack Nicholson de betere Joker was zoals we hem kennen uit de strips, daar ben ik het wel mee eens.
En de Burton films beter dan de nieuwe, okay, kan ik nog inzien.
Maar kom op... xD De Nolan trilogie is toch wel echt een stuk beter dan die laatste 2 wangedrochten uit de vorige reeks die Batman Forever en Batman & Robin heten. Met dommekracht Bane en 'kijk mij eens half de Joker nadoen' Tommy Lee Two-Face.
Tommy Lee Jones als Two Face was prachtig, perfect gecast en gespeeld, net als Jim Carrey als The Riddler trouwens
En kom op.. Alicia Silverstone als Batgirl... RAWR
14  van 14 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 13/08 Batman blijft populairst in Nederlandse bioscopen17
» 08/08 Man bouwt Batman thuisbioscoop van $2 miljoen48
» 22/05 David Cronenberg is 'luie regisseur en vader'4


Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 

Zoek een film

Video's
Meteen bestellen?