Film: Tornado Alley

Goeie, intense film van één van de beste stormchasers

'Stormchaser' Sean Casey is acht jaar bezig geweest met het maken van deze tornadofilm. Het ging hem allemaal om één shot: filmen vanuit het midden van een tornado. Samen met zijn onderzoekers bouwde hij de zogenaamde TIV (Tornado Intercept Vehicle), een speciaal voertuig bestand tegen grote windsnelheden. Zijn belevenissen zijn vanaf vandaag te bewonderen in Tornado Alley.

De film is op een unieke manier alleen te zien in het Omniversum te Den Haag. Op een enorm scherm met 36 luidsprekers is de persoonlijke missie van Sean Casey te zien. Een team van gedreven wetenschappers ervaart de meedogenloze kracht van de natuur als ze de tornado omsingelen en data verzamelen. Tornado Alley onthult de schoonheid, maar ook de vernietigende kracht van een van onze meest extreme en minst begrepen weerfenomenen.

De eerste tien minuten dat je naar de film zit te kijken, heb je echt het gevoel dat je midden in de actie zit. Je weet niet waar je moet kijken, omdat het scherm enorm is. Na een tijdje ben je er aan gewend, maar de intensheid van de tornado's blijft. Maar het blijft niet alleen bij actie. Sean vertelt met passie zijn motivatie voor het 'storm chasen' en over zijn nieuwste aanwinst, de TIV. Ook wordt er een meteorologisch verhaal verteld achter het verschijnsel tornado's.

Toch zijn er twee kleine nadelen. Ten eerste is de film 'slechts' drie kwartier lang. Dit is een normale speeltijd voor een IMAX-film en langer kun je het eigenlijk ook niet volhouden, maar na het einde wil je meteen meer zien. Ten tweede valt de hoeveelheid van actie een beetje tegen. Er zit genoeg actie in, maar deze is steeds snel voorbij.

Tornado Alley in het Omniversum is een unieke belevenis, die eigenlijk elke persoon met een beetje affiniteit met het weer zou moeten zien. De intense beelden zijn indrukwekkend en het voelt alsof je er echt bij bent. Kleine nadelen zijn misschien de tijdsduur en het tegenvallen van de hoeveelheid actie, maar daarvoor krijg je een interessante en spannende documentaire ervoor terug. Laat je wegblazen door Sean Casey en zijn 'storm chasers'.