Film: Kung Fu Panda 2

In 2008 kwam DreamWorks met de animatiefilm Kung Fu Panda. De film bevatte een indrukwekkende stemmencast en de muziek werd verzorgd door onder andere Hans Zimmer, een grootheid onder de filmcomponisten. Acteurs Jack Black, Jackie Chan, Angelina Jolie, Dustin Hoffmann en Seth Rogen spraken de hoofdrolspelers in. De stemmencast is nu terug voor Kung Fu Panda 2, waar ze versterking krijgen van Gary Oldman, Jean-Claude van Damme en Danny McBride.

Po's (Jack Black) droom is eindelijk uitgekomen nu hij de Drakenmeester is. Samen met De Vurige Vijf beschermt hij de Vredesvallei en leeft hij een heerlijk leventje. Maar als Lord Shen (Gary Oldman), een gevaarlijke pauw, China probeert te veroveren met behulp van een geheim wapen verandert zijn leven drastisch. Kung Fu en Po's leven als Drakenmeester staan op het spel en hij moet samen met De Vurige Vijf het geheime wapen ontmantelen, maar eerst gaat hij op zoek naar zijn innerlijke vrede.

Het eerste deel was een enorm succes, dus een vervolg kon niet uitblijven. In deel twee begint het wederom met een prachtige handgetekende scène, waarmee de film meteen een goed begin heeft. Al snel valt op dat er een veel donkere sfeer heerst dan in het eerste deel. Veel donkere kleuren en enge wezens passeren regelmatig de revue.

Daarnaast is meteen te zien dat de kwaliteit van vooral de omgevingen enorm verbeterd zijn ten opzichte van deel 1. Alles lijkt enorm realistisch en de dieren bewegen enorm natuurgetrouw. Ook de 3D-effecten zijn indrukwekkend en zijn niet slechts een leuke toevoeging. Regelmatig vliegen er objecten jouw kant op of wordt de diepte nog eens extra benadrukt door het 3D.

Dat de makers nog niet klaar zijn met Kung Fu Panda werd duidelijk toen DreamWorks bevestigde in totaal zes films te gaan maken. Het einde van deel 2 is ook open genoeg voor meer stof voor een derde film, die er dus ook gaat komen. Zolang de makers in dezelfde lijn doorgaan, dan kan het een hele vermakelijke serie worden.

Kung Fu Panda 2 is dan ook in veel opzichten beter dan deel 1. Het is grappiger, mooier, donkerder, beter en in 3D. Nou is dat laatste niet altijd een positief punt, maar in deze film absoluut wel. Omgevingen zijn prachtig in het 3D en ook de prachtig vormgegeven personages worden nog net even iets mooier met het effect.