Friends With Benefits

De uitspraak 'no strings attached' betekent dat je seks met iemand hebt, waarmee je geen relatie hebt. Plat gezegd dus fuckbuddy's of 'friends with benefits'. Dat is precies waar de romkom Friends With Benefits over gaat. Justin Timberlake en Mila Kunis willen wel de lusten, maar niet de lasten van een relatie. De vraag is hoe lang dat goed gaat.

Komt de intro je bekend voor? Dat kan kloppen, want het is vrijwel hetzelfde als de inleiding van de recensie van No Strings Attached. Deze film met Ashton Kutcher en Natalie Portman kwam eerder dit jaar uit en het verhaal van Friends With Benefits is er vrijwel gelijk aan. De vraag is of Kunis en Timberlake zich kunnen onderscheiden.

Dylan (Timberlake) en Jamie (Kunis) hebben allebei een rampzalige relatie beëindigd. Als ze elkaar tegenkomen wegens zakelijke redenen besluiten ze om seksmaatjes te worden. Geen emotioneel gedoe, geen vastigheid, alleen seks. Wanneer één van beiden verliefd wordt, dan stoppen ze ermee. Uiteraard gaat het in het begin goed, maar al snel worden de twee vrienden verliefd en proberen ze erachter te komen wat de ander voor hen betekent.

Tijdens de marketingscampagne rond deze film kwamen steeds geruchten boven dat Justin en Mila met elkaar aan het daten zijn. In Friends With Benefits is dat al duidelijk te zien, want de chemie straalt er vanaf. Het duo reageert heel natuurlijk op elkaar en de relatie is erg geloofwaardig.

Uiteraard is het verloop van het verhaal enorm voorspelbaar en (vrijwel) identiek aan No Strings Attached, maar door de stomende scènes en goede humor kijkt de film lekker weg. De humor is niet typisch voor een romkom, dus geen flauwe grapjes, maar leuke verwijzingen naar tv-series, muziek of films. Geen briljante grappen die je van de stoel laten rollen, maar goed genoeg om interessant te blijven.

"Oh nee, niet weer een film over fuckbuddy's." Dat zal waarschijnlijk de reactie zijn van vele mensen die het verhaal lezen van Friends With Benefits. Begrijpelijk, maar toch weten Justin en Mila een eigen draai aan de film te geven. Ondanks de grote voorspelbaarheid is humor de grootste troef die de romkom toch tot een succes maakt. Het kan een onverwacht succes worden in de Nederlandse box office.