Crazy, Stupid, Love.

Het is gek, het is dom en het is liefde. Wie heeft deze drie kenmerken niet voor, in of na een relatie meegemaakt? Een sterrencast van onder andere Jullianne Moore, Steve Carell en Kevin Bacon gaan ook door deze emoties heen, speciaal voor ons. Maar hoe is de film Crazy, Stupid, Love. nou echt?

Crazy, Stupid, Love.

Van kneusje van de dag tot neusje van de zalm

Tijdens een etentje met zijn vrouw Emily Weaver (Jullianne Moore) wordt Cal Weaver (Steve Carell) onaangenaam verrast: zijn vrouw wil van hem scheiden. Dit is voor hem het begin van een pad vol vernedering en teleurstelling op zijn werk, in de bar en zelfs bij zijn babysitter. De spullen worden ingepakt en Cal verhuist naar een andere plaats.

Ondertussen is de zeventienjarige babysitter Jessica de kamer binnengelopen tijdens de mannelijke eenmanssport van de dertienjarige zoon van Cal en Emily, Robbie. Robbie geeft toe dat hij intens verliefd is op zijn babysitter, die hem na de openbaring meteen laat weten dat ze totaal geen interesse in hem heeft. Haar ware liefde ligt bij een veel oudere man.

Robbies hart is gebroken en als een volwassen man schopt hij tegen alles dat liefde is. Toch heeft Robbie op zijn leeftijd al dondersgoed door hoe het spel van de liefde gespeeld moet worden. Dit houdt voor hem in: het stalken van zijn liefde van zijn leven, babysitter Jessica.

Terwijl Cal 's avonds zijn levensverhaal voor de zoveelste keer aan de barkeeper uitstort, krijgt hij de aandacht van Jacob (Ryan Gosling). De womanizer die eerder probeerde om advocate Hannah (Emma Stone) aan de haak te slaan, knoopt een gesprek aan met Cal. Hij geeft Cal de wind van voren en geef het advies dat hij niet zo'n baby moet zijn en door moet gaan met het leven. Jacob biedt hem aan om op zoek te gaan naar Cals mannelijkheid. "Die vrouw van jou zal de dag bezuren dat ze jou heeft verlaten."

Met het sexappeal van een goudvis komt Cal aan bij de eerste afspraak met Jacob. Meteen wordt hij op het feit van te laat komen, zijn kledingstijl en kapsel kapotgemaakt; de cursus is begonnen.
Een nieuwe garderobe rijker, maar nog geen ervaring. Na een reeks rampzalige gesprekken in de bar vindt Jacob het tijd voor Cal om de opgedane kennis in de praktijk te brengen. Een nieuwe wereld gaat er voor Cal open vol seks, geluk en plezier. Maar kan hij wel tegen een losbandig leven met elke dag een andere vrouw?

Crazy, Stupid, Love.

Van kantoor naar climax

Het is goed om Steve Carell in een serieuze rol te zien. Na meerdere seizoenen The Office en zo onherroepelijk herinnerd te worden aan de rol van Michael Scott is deze film een uitdaging voor Carell. Toch heeft hij een overtuigend persoon neer kunnen zetten met een serieuze ondertoon. Zijn typische humor schemert wel door, maar op een niveau dat het niet vervelend aanvoelt.

De chemie tussen de personages is door de acteurs en actrices erg mooi gemaakt. Na enige tijd is precies bekend wie wie is, hoe de achtergronden van de personages zijn en zelfs wat er omgaat in het hoofd van iedereen. Dit maakt het zien van mensen die met elkaar daten, vechten of praten nog interessanter en vooral boeiender om voor de kijker om mee te maken.

Hoewel er gebruik wordt gemaakt van meerdere verhaallijnen, wordt niet alles even goed en gebalanceerd uitgelicht. Er is een duidelijke focus op Cal en Emily hun verhaal en dat van Jacob. De Jessica/Robbie-verhaallijn is zeer minimaal en het deel van Henna wordt na een uur pas echt interessant. Omdat er op sommige momenten te veel op een enkel punt wordt gefocust heerst snel het gevoel dat er mensen worden vergeten. Toch wordt er wordt duidelijk naar een heftige climax toegewerkt waar alle verhalen bij elkaar komen. Het tempo waarin dit gebeurt kent wel de nodige wisselingen in snelheid, maar het is over het geheel erg goed en opbouwend.

Crazy, Stupid, Love. heeft het hart op de juiste plaats. De humor is subtiel verwerkt, je leeft mee met de hoofdpersonages en het acteerwerk is ook van een goed niveau. Wil je je vriend(in) niet in het donker beschermen bij Final Destination 5 of het hoge testosterongehalte van Rise of the Planet Of The Apes ervaren, kies dan voor de romantiek van Crazy, Stupid, Love. . Zo gek of stom is liefde nog niet.