The Darkest Hour

Acteur Emile Hirsch speelde in de jaren '90 al gastrollen in series als ER en 3rd Rock From The Sun, maar zijn echte bekendheid verwierf hij natuurlijk in de film Into the Wild. Voor de rol viel hij bijna 20 kilo af en werd hij door de recensenten al snel aangewezen als kandidaat voor een Oscar. Nu is Emile te zien in de alienfilm The Darkest Hour, waar hij samen met vier andere jongeren een buitenaardse aanval probeert te overleven in Moskou. O ja, uiteraard in 3D.

Buitenaardse wezens zijn geland op aarde en hebben het complete elektrische netwerk op de planeet platgelegd. De aliens jagen systematisch op het ongeorganiseerde hopeloze leger. Ondertussen probeert een kleine groep Amerikaanse toeristen in Moskou hun krachten te bundelen, in een poging de indringers te stoppen voordat de volledige mensheid is uitgeroeid.

Uiteraard is het einde van de wereld wederom nabij en uiteraard ligt de toekomst van de wereld in handen van een klein groepje. Het klinkt allemaal enorm cliché en dat is het ook. The Darkest Hour is eigenlijk een aaneenschakeling van clichés, waarbij je regelmatig een glimlach niet kan onderdrukken door een overdreven dramatische dialoog. Ook de gebeurtenissen (en dan vooral het einde) zijn enorm voorspelbaar en niet bijster origineel.

Dat is eigenlijk best jammer, aangezien de film op het gebied van special effects echt prachtig is om te zien. Instortende gebouwen, vliegende lichten en grote explosies, alles ziet er top uit. Helaas is het het bekende verhaal dat de 3D-effecten niet heel veel toevoegen. Het is leuk, maar het is zeker niet meer dan dat.

Na de bijna twee uur durende film heb je eigenlijk niet het gevoel dat je meer te weten bent gekomen over de aliens. Er wordt nauwelijks iets uitgelegd over de herkomst van de wezens en wat het precies zijn. Daarnaast is het meeleven met de personages erg lastig, aangezien het vrij vlakke karakters zijn. Ook achteraf is het moeilijk om te vertellen wat precies de namen waren en dat zegt al genoeg.

The Darkest Hour is wel een leuke film voor tussendoor en het kijkt lekker weg. Maar toch heb je steeds gevoel dat er iets mist, bijvoorbeeld een band met de karakters, een interessant verloop van het verhaal en meer informatie over de wezens. Ook het 3D-effect is wederom niet echt een toevoeging. Alleen de goede special effects zijn de moeite waard, maar die zijn dan ook echt goed.