Taped

Sinds zijn rol in de film Komt een vrouw bij de dokter is Barry Atsma één van de beste Nederlandse acteurs. Opvallend was het dan ook dat hij vorig jaar in geen enkele film te zien was. Dit jaar maakt hij dat goed met twee films: Quiz en Taped. Laatstgenoemde film is nu in de bioscopen te zien en daarin speelt hij naast 'Gooische Vrouw' Susan Visser.

Johan (Atsma) en Saar (Visser) zijn al jaren getrouwd, maar hun huwelijk is in een diepe crisis geraakt. In een poging hun relatie te redden reizen ze terug naar de plaats waar ze verliefd op elkaar werden. Hun vakantie in Buenos Aires begint goed. Ze hebben hun dochtertje beloofd een video te maken van hun belevenissen in Argentinië.  Maar de vakantie slaat ineens om als Johan en Saar per ongeluk een gruwelijke moord vastleggen. Ze moeten vluchten voor hun leven als blijkt dat ze achternagezeten worden door de moordenaars.

De film is in het begin à la Cloverfield met een handheldcamera gefilmd en krijgen we iets meer te weten over de huwelijksproblemen en beide personages. Hier neemt de regisseur echt de tijd voor, dus de echte spanning komt pas later. De stress en gespannenheid tussen beiden is goed te voelen en wordt goed naar voren gebracht.

Maar als eenmaal de moord gefilmd is gaat het pas echt los. Als kijker kom je als het ware in een snelle rollercoaster en kom je daar het komende uur niet meer uit. Je wordt regelmatig heen en weer geslingerd door een aantal wendingen en om de precieze reden waarom de moord gepleegd is. Dit houdt de film interessant en maakt het geen simpele achtervolgingsfilm.

In Loft liet Barry al zien ook goed te zijn in thrillers en in Taped laat hij wederom zijn grote talent zien. Zijn rol is werkelijk van grote klasse en zorgt voor net dat beetje extra. Helaas verbleekt collega Susan Visser naast hem, die weliswaar eveneens een goede rol aflevert, maar komt iets meer over als een te hysterische vrouw.

Taped is een absolute aanrader voor de thrillerliefhebbers. Het is weliswaar een simpel verhaal en niet heel erg diep, maar de uitwerking mag er zeker zijn. Het echte hoogtepunt ligt aan het einde als de ontknoping nadert. De film eindigt op een prachtige manier met een goede inzet van de meeslepende muziek. Dat zorgt ervoor dat je met een goed gevoel de bioscoop verlaat en dat wil eigenlijk iedereen.