The Hunger Games

Bioscoop • 21-03-2012 @ 08:10 •   dm Martijn van Veen
print 

In 2008 kwam het boek The Hunger Games (Nederlandse titel: De Hongerspelen) uit van schrijfster Suzanne Collins. Het was het eerste deel uit een trilogie en werd meteen een groot succes. Het kreeg positieve recensies en schrijvers Stephanie Meyer (Twilight) en Stephen King waren dolenthousiast over de boeken. Uiteraard kon een film niet ontbreken en is nu het eerste deel verfilmd onder de logische titel The Hunger Games. Deel twee, Catching Fire, wordt in november 2013 verwacht.

Noord-Amerika bestaat niet meer en staat bekend als Panem, dat is verdeeld in twaalf districten. Panem wordt geregeerd vanuit Capitol en ieder jaar worden de Hunger Games georganiseerd. Uit ieder district wordt willekeurig een jongen en een meisje geselecteerd om mee te doen. De 24 jongeren worden in een gigantische arena gezet en maar één iemand kan daar levend vandaan komen. De rest van Panem wordt gedwongen om het spektakel live op televisie te volgen.

De 16-jarige Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence, Winter's Bone) komt uit district 12, een van de armste districten. Als haar zusje Prim uit de loting naar voren komt, dient zij zich aan als vrijwillige deelnemer van The Hunger Games. Vanaf dat moment wil ze nog maar één ding en dat is winnen. Peeta (Josh Hutcherson, The Kids Are All Right), een man zonder enige gevechtsvaardigheden, zal haar vergezellen. Samen moeten ze het opnemen tegen veel sterkere en beter getrainde deelnemers.

De vergelijking met Harry Potter en Twilight is al snel gemaakt en dat is logisch. Alle drie de films/boeken hebben een brede doelgroep en het thema liefde is een (belangrijk) onderdeel daarin. Toch is het in The Hunger Games minder belangrijk en wordt de focus duidelijk gelegd op het introduceren van de Hongerspelen en de districten in combinatie met de actie zelf in de arena. Er wordt wel de tijd genomen om alles uit te leggen, want de daadwerkelijke Hongerspelen beginnen pas op de helft van de bijna tweeënhalf uur.

Dat de echte actie pas laat begint stoort geen enkel moment. Weliswaar is het tempo ietwat laag aan het begin van de film, het verveelt allerminst. Doordat de acteurs stuk voor stuk interessante personages neer zetten, blijft het boeiend. Vooral de bijrol van Woody Harrelson als de eerdere winnaar Haymitch is op komisch gebied een goede toevoeging. 

Een belangrijk aspect van een blockbuster is de (bombastische) muziek. In The Hunger Games is dat zeker niet anders en de soundtrack is grotendeels de reden dat het op sommige momenten erg spannend is. Maar wat nog opvallender is, is het juist weglaten van muziek. Bij de Trekking, waar de deelnemers gekozen worden, is op een bepaald moment gekozen om een complete stilte te laten vallen. Het weglaten van muziek zorgt voor een ijzige stilte, wat enorm goed uitpakt.

The Hunger Games is één van de films van dit jaar waar veel mensen op zitten te wachten. Het mag met recht een echte blockbuster genoemd worden. Er is goede actie, er zitten grappige scènes in, de personages zijn interessant en het verveelt eigenlijk geen moment. Dat het einde misschien iets te voorspelbaar is neem je voor lief. Het smachten naar Catching Fire kan beginnen.




Lees ook:

» 11:26 Film: Oculus1
» 11/04 Film: Noah18
» 02/04 Film: Divergent6
» 02/04 Film: Snowpiercer17


31344 views / 42 reacties
thumbnail
OorsprongVerenigde Staten, 2012
RegieGary Ross
GenreActie, Drama, Science Fiction
CastJennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Elizabeth Banks, Liam Hemsworth, Willow Shields, Woody Harrelson, Amandla...
KijkwijzerVanaf 12 jaarGeweldAngstGrof taalgebruik
Waardering    
Aantal stemmen    35
User-waardering    
Aantal stemmen    35
Positie in chart 85 » bekijk volledige lijst
Reacties op dit bericht
42  van 42 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
Nou, ik heb wel zin om Battle Royale nog een keer te kijken in de bioscoop, hoor.
userIcon
Battuuuuuuh roooooooooy
userIcon
In de Spits/Metro werd het neergezet als "de nieuwe twilight". Nu zijn die kranten niet de meeste betrouwbare bronnen, maar vraag me af hoeveel er van waar is.
man Beaudelaire (Redactie Frontpage) 21-03-2012 @ 17:29 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2012 @ 17:21 schreef schijffie het volgende:
In de Spits/Metro werd het neergezet als "de nieuwe twilight". Nu zijn die kranten niet de meeste betrouwbare bronnen, maar vraag me af hoeveel er van waar is.
Dat is absolute onzin. Er zijn maar weinig overeenkomsten tussen die films. De liefde is geen overheersend thema in The Hunger Games, maar is slechts bijzaak. De enige overeenkomst is dat het beide boekverfilmingen zijn.

Er zitten bijvoorbeeld geen clichéscènes in of hele vreemde magie, in tegenstelling tot Twilight. Het blijft redelijk realistisch.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2012 @ 13:23 schreef JozefStylin het volgende:
Nou, ik heb wel zin om Battle Royale nog een keer te kijken in de bioscoop, hoor.
Maar dan wel in het Japans
userIcon
Deze moet ik echt zien. Eens even kijken of ik een biosmaatje ergens kan opscharrelen.
userIcon
De boeken waren verslavend. M'n ex had ze en toen we gingen samenwonen heeft ze 'n week lang zitten klagen dat ik pas überlaat naar bed kwam.
userIcon
Jongens. Ik lees nooit boeken nadat ik de film heb gezien, dus wat kan ik beter doen: de boeken lezen of naar de film gaan?
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2012 @ 22:44 schreef Xessive het volgende:
Jongens. Ik lees nooit boeken nadat ik de film heb gezien, dus wat kan ik beter doen: de boeken lezen of naar de film gaan?
Battle Royale lezen en daarna de film daarvan kijken
userIcon
Die film word dus de nieuwe Twilight genoemt, ik had dat dat alleen voor marketing is. Ik hoop dat de film meer een Battle Royale is, alhoewel ik vermoed dat The Hunger Games waarschijnlijk minder schokkend is.

Wat mij gelijk facineerde toen ik de trailers zag zijn eigenlijk de mensen die in de Capitol wonen. Vraag me af of we wat te zien krijgen van de mentaliteit (ongetwijfelt Elitair) van die mensen, en hoe hun tegen de andere districts aankijken.
userIcon
Het lijkt ontzettend veel op Battle Royale, maar er zijn wel enkele verschillen: De deelnemers kennen elkaar niet (in BR gaat het om een hele klas, dus zijn er veel vrienden), ze krijgen training (in BR niet, waardoor men een stuk menselijker reageert en ieder de wanhoop nabij is) en het speelt zich af in de verre toekomst (BR in een andere tijdlijn, maar wel hedendaags). Daarnaast zijn er nog een paar kleine verschillen, met name dat de karakters in BR een stuk dieper en menselijker zijn.

Nou ja, de schrijfster van het boek verdedigt zichzelf door te zeggen dat ze nog nooit van Battle Royale gehoord had toen ze het boek schreef (BR is 9 jaar eerder gepubliceerd).

Eerst maar eens zien, dan geloven. Het ziet er in eerste instantie uit als een lekker gewelddadige actiefilm.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 maart 2012 @ 08:37 schreef Jordy-B het volgende:Nou ja, de schrijfster van het boek verdedigt zichzelf door te zeggen dat ze nog nooit van Battle Royale gehoord had toen ze het boek schreef (BR is 9 jaar eerder gepubliceerd).
Battle Royale was niet de eerste die 'zo'n soort verhaal' had en zeker ook niet de laatste. Punt is wel dat het voornamelijk meer een cult film is die onder een specifieke groep mensen heel bekend is en onder een grote groep mensen niet.

Maar the Hunger Games leest in ieder geval erg lekker weg. Dus ik heb wel zin in de film
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2012 @ 22:44 schreef Xessive het volgende:
Jongens. Ik lees nooit boeken nadat ik de film heb gezien, dus wat kan ik beter doen: de boeken lezen of naar de film gaan?
Je kunt beter eerst de boeken lezen, voordat je de film gaat zien. Doe ik zelf ook, wil de film graag zien maar heb het boek nog niet gelezen. Heb die nu eerst gekocht.
userIcon
Al die vergelijkingen met Battle Royale . Alsof dat zo'n origineel verhaal is. Het hele concept van kinderen die worden opgeofferd om een land rustig te houden stamt al uit de Griekse oudheid (denk Theseus mythe).

Gister de film gezien en ik vond hem erg goed. Film wordt inderdaad de nieuwe Twilight genoemd, maar behalve dat het alle twee boekverfilmingen zijn van YA novels houdt de vergelijking wel op. Het liefdesverhaal is niet het belangrijkste van de film, Katniss is meer bezig met overleven dan met liefde IMO.
userIcon
Goede film. Bleef lekker serieus en een aparte insteek gekozen voor de film. Nu wel lekker gemaakt voor het vervolg!
userIcon
Wat ik jammer vond is dat ze keihard het geweld hebben gedowngrade. De boeken wordt tot in detail beschreven en in de film komt dit nauwelijks terug. Naja censuur zullen we het maar noemen dan....
userIcon
quote:
Op donderdag 22 maart 2012 @ 11:54 schreef Sneeuwwit het volgende:
Al die vergelijkingen met Battle Royale . Alsof dat zo'n origineel verhaal is. Het hele concept van kinderen die worden opgeofferd om een land rustig te houden stamt al uit de Griekse oudheid (denk Theseus mythe).
Dat verhaal lijkt in de verste verte niet op het idee in Hunger games en BR, behalve dan dat er levens geofferd worden.

In het verhaal van Teseus werd Athene door koning Minos van Kreta gedwongen om de zeven jongens en zeven dames te offeren aan de Minotaurus, om zo te vergelden voor de dood van Minos' zoon Androgeus en ervoor te zorgen dat Minos een keer kapt met dat irritante aanvallen, de hele tijd. Het is dus iets dat van buitenaf wordt opgelegd om het land te redden.

In Battle Royale en Hunger Games is het een stap waar het land zelf voor kiest als afschrikmiddel voor de bevolking (HR) of de opstandige jeugd (BR). Tevens is het in beide gevallen ook een mediaspektakel.

Een ander verschil is dat het bij Teseus' verhaal niet de bedoeling is dat iemand levend het labyrinth verlaat. Bij zowel HG als BR gaat men door tot er één iemand overleeft.

En dan misschien het belangrijkste verschil: in HG en BR nemen de verkozen mensen het tegen elkaar op. In BR krijgt een enkeling een wapen mee, in HG krijgt men zelfs de mogelijkheid om te trainen.

Bij Tesseus moet iedereen het opnemen tegen een gezamelijke tegenstander: de Minotaurus, maar die is oppermachtig. Er is geen sprake van een gevecht, de verkozen mensen dienen als voer voor de Minotaurus.

Het is waarschijnlijker dat het hele verhaal rond de Tesseus een smoes is om de kritiek op het vermeende plagiaat van de schrijfster van Hunger Games goed te praten, omdat Hunger games al sinds de publicatie van het eerste boek te leiden heeft onder kritiek op de grote gelijkenis met Battle Royale.

Geeft niks... lekker bloederige actiefilm
quote:
Op donderdag 22 maart 2012 @ 11:18 schreef xtwarrior het volgende:

[..]

Battle Royale was niet de eerste die 'zo'n soort verhaal' had en zeker ook niet de laatste. Punt is wel dat het voornamelijk meer een cult film is die onder een specifieke groep mensen heel bekend is en onder een grote groep mensen niet.

Maar the Hunger Games leest in ieder geval erg lekker weg. Dus ik heb wel zin in de film
Jij gaat ons nu natuurlijk nog voorbeelden geven i.p.v. alleen te schreeuwen zonder onderbouwing, toch?
userIcon
quote:
Op donderdag 22 maart 2012 @ 18:48 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dat verhaal lijkt in de verste verte niet op het idee in Hunger games en BR, behalve dan dat er levens geofferd worden.

In het verhaal van Teseus werd Athene door koning Minos van Kreta gedwongen om de zeven jongens en zeven dames te offeren aan de Minotaurus, om zo te vergelden voor de dood van Minos' zoon Androgeus en ervoor te zorgen dat Minos een keer kapt met dat irritante aanvallen, de hele tijd. Het is dus iets dat van buitenaf wordt opgelegd om het land te redden.

In Battle Royale en Hunger Games is het een stap waar het land zelf voor kiest als afschrikmiddel voor de bevolking (HR) of de opstandige jeugd (BR). Tevens is het in beide gevallen ook een mediaspektakel.

Een ander verschil is dat het bij Teseus' verhaal niet de bedoeling is dat iemand levend het labyrinth verlaat. Bij zowel HG als BR gaat men door tot er één iemand overleeft.

En dan misschien het belangrijkste verschil: in HG en BR nemen de verkozen mensen het tegen elkaar op. In BR krijgt een enkeling een wapen mee, in HG krijgt men zelfs de mogelijkheid om te trainen.

Bij Tesseus moet iedereen het opnemen tegen een gezamelijke tegenstander: de Minotaurus, maar die is oppermachtig. Er is geen sprake van een gevecht, de verkozen mensen dienen als voer voor de Minotaurus.

Het is waarschijnlijker dat het hele verhaal rond de Tesseus een smoes is om de kritiek op het vermeende plagiaat van de schrijfster van Hunger Games goed te praten, omdat Hunger games al sinds de publicatie van het eerste boek te leiden heeft onder kritiek op de grote gelijkenis met Battle Royale.

Geeft niks... lekker bloederige actiefilm
Ik ken de Theseus mythe . Het gaat in mijn vergelijking om het opofferen van kinderen voor de welzijn van het land. Athene deed het om van Kreta rustig te houden, het Capitool in HG om de 12 districten rustig te houden, de regering in BR om de jeugd onder de duim te houden. De thematiek is hetzelfde.

En tja.. Als we over plagiaat gaan beginnen... The Long Walk van Stephen King is 20 jaar voor Battle Royale verschenen, Survivor van Walter Moudy is geschreven in de jaren 60, de gladiatorenspelen stammen nog uit de Romeinse tijd en hebben nog veel meer andere films/boeken geïnspireerd. Het is gewoon geen bijster origineel gegeven en daarom is die Battle Royale vergelijking zo flauw.
userIcon
Allemaal gaan kijken. Wat een prachtfilm.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2012 @ 17:21 schreef schijffie het volgende:
In de Spits/Metro werd het neergezet als "de nieuwe twilight". Nu zijn die kranten niet de meeste betrouwbare bronnen, maar vraag me af hoeveel er van waar is.
Dat klinkt niet echt als positieve reclame..
De Twilight serie is om te janken zo slecht.
userIcon
Het wordt vergeleken met Twilight omdat het ook een zwaar gehypte verfilming is van een reeks populaire jeugdboeken.

Qua opzet is 't gewoon de zoveelste versie van "gooi een hoop personages in een afgesloten ruimte tot er eentje overblijft", maar zo kan je heel veel films terugbrengen tot een cliché gegeven.
De film duurt teeeneenhalf uur. Normaal gesproken veel te lang. Maar hier viel dat mee. De twilight-vergelijking is meer vanwege het semi-liefdesverhaal. Prut. Zeker in vergelijking met wat er verder draait is dit de tijd waard.
Goede film, echt de moeite waard.
Voor mannen ook de moeite? Want al die vergelijkingen met twilight...
userIcon
ik heb de boeken gelezen, ik ga aankomende woensdag naar de bios

heb er zin in!!!
userIcon
quote:
Op zondag 25 maart 2012 @ 15:43 schreef Wapperbaard het volgende:
[..]

Dat vraag ik me dus ook af.
Het plot klinkt wel interessant en doet een beetje denken aan 'Battle Royale' of 'The Long Walk' / 'Running man' van Stephen king wat ik zelf een erg toffe verhalen vond.
Maar op dingen zoals dit knap ik dus snel af:

[..]

Ik heb echt een hekel aan zwijmelscenes.
Die zijn er niet. Er wordt niet zoveel aandacht eraan besteed. Als man kan je er rustig heengaan. Geweld en een bijna-hartaanval verzekerd.
userIcon
Gisteren in de bioscoop gezien, op zich een aardige film, maar komt echt te langzaam op gang. Battle Royal blijft op het arena stuk toch de beste .

Maar deel 2 mag van mij direct komen.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2012 @ 17:29 schreef Beaudelaire het volgende:
[..]


Dat is absolute onzin. Er zijn maar weinig overeenkomsten tussen die films. De liefde is geen overheersend thema in The Hunger Games, maar is slechts bijzaak. De enige overeenkomst is dat het beide boekverfilmingen zijn.
Welke liefde? Ze doet alleen maar alsof... Toch?

Ik vond de film best tegenvallen, hij was niet slecht, maar na het lezen van alle positieve verhalen en reviews had ik er meer van verwacht.
Goede film. Alleen Jennifer Lawrence alleen al is een goede reden om te kijken. <3
userIcon
quote:
Op maandag 26 maart 2012 @ 12:42 schreef knirfie het volgende:
[..]

Welke liefde? Ze doet alleen maar alsof... Toch?

Ik vond de film best tegenvallen, hij was niet slecht, maar na het lezen van alle positieve verhalen en reviews had ik er meer van verwacht.
Helemaal mee eens, ik vond het nogal sober overkomen en het einde afgeraffeld. Had gewoon veel meer ingezeten...
SPOILER
Die mislukte hellhonden hoefde echt niet!
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 maart 2012 @ 09:29 schreef maniace het volgende:
[..]


Helemaal mee eens, ik vond het nogal sober overkomen en het einde afgeraffeld. Had gewoon veel meer ingezeten...
SPOILER
Die mislukte hellhonden hoefde echt niet!
Het einde was redelijk snel ja, maar die
SPOILER
hellhonden
bezorgden me toch echt een hartverzakking. ik zat eigenlijk vrijwel de hele tijd op het puntje van m'n stoel.
Echt een super vette film!
Het lijkt ook echt totaal niet op Twilight, echt 0,0 is hetzelfde... ja liefde zeggen ze, maar dat is in 90% van de films... en dit is niet eens echt liefde, alleen om de the games juist te bespelen.

over BR kan ik niet beslissen, nooit gezien, maar als ik trailer zie van BR en THG heb gezien lijkt het ook echt totaal niet op elkaar!

iemand die van actie/fantasy achtig iets houd is het echt goeie film
userIcon
Vond het een waardeloze film! De scenes waren dusdanig gefilmd op een manier dat het mij niet boeide. De director mocht daar wel wat aan doen, om wat meer tijd in de scenario's te steken, want de film kwam nog al "traagjes" over...

Hierdoor heb ik dus echt de helft van film niet mijn aandacht erbij gehad, het verhaal was wel Oke, maar de verfilming geheel was gewoon slecht.
userIcon
vond de film ook waardeloos, ben het hier meer mee eens: http://www.blurz.nl/review-the-hungergames/
geen rotslechte film, maar er had veel meer in gezeten. Ik vond de opbouwende sfeer van het begin goed, maar waar de spelen een climax moesten zijn, vielen ze m.i. zwaar tegen. Je hebt geen enkele band met de tegenstanders, ze gaan 'zomaar' dood, de 'romantiek' (die ik sowieso saai vind) raakt mij niet en het camerawerk vond ik rotslecht.

Ik heb de boeken niet gelezen maar dit had een volwassen film moeten worden, geen kinderfilm.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 maart 2012 @ 23:02 schreef yveZ het volgende:
[..]
Jij gaat ons nu natuurlijk nog voorbeelden geven i.p.v. alleen te schreeuwen zonder onderbouwing, toch?
Ach kom op. Wil je jezelf nou echt zo voor de gek houden?
Ga eens naar TV Tropes.
http://tvtropes.org/pmwik(...)TheMostDangerousGame is een mooi voorbeeld.

The Running Man
Highlander (in zekere zin)
The Long Walk (is al een paar keer genoemd)
etc.

Mensen die altijd zeuren dat er perse een voorbeeld gegeven moet worden. Ugh...
Helaas, dit was een barslechte film. Van het cheesy liefdesverhaal dat totaal niet overtuigend is tot de eendimensionale karakters tot de 13+ rating die de meeste actie suf maakt (geen bloed). De hele opbouw naar de hunger games zelf was nog wel okee, maar vanaf het moment dat ze in het bos gedropt worden heb ik me geen moment meer echt vermaakt. Het ergste vond ik (spoiler) dat ze in een boom gaat zitten om van de bad guys weg te komen, die vervolgens niet iets intelligents doen, zoals haar neerschieten als ze slaapt of de boom in de fik zetten, maar nee, ze gaan eronder kamperen tot ze vanzelf naar beneden komt. Please
quote:
Op zaterdag 31 maart 2012 @ 15:28 schreef Dennis_enzo het volgende:
Helaas, dit was een barslechte film. Van het cheesy liefdesverhaal dat totaal niet overtuigend is tot de eendimensionale karakters tot de 13+ rating die de meeste actie suf maakt (geen bloed). De hele opbouw naar de hunger games zelf was nog wel okee, maar vanaf het moment dat ze in het bos gedropt worden heb ik me geen moment meer echt vermaakt. Het ergste vond ik (spoiler) dat ze in een boom gaat zitten om van de bad guys weg te komen, die vervolgens niet iets intelligents doen, zoals haar neerschieten als ze slaapt of de boom in de fik zetten, maar nee, ze gaan eronder kamperen tot ze vanzelf naar beneden komt. Please
Ben het geheel met je eens. Het begin van de film is gaaf maar veel te langdradig en dan inderdaad wat jij hierboven beschrijft. Echt een enorme afknapper.

En wanneer er dan eindelijk de zogenaamde actie komt, is het totaal niet te volgen door het shakey camera werk. Dat vond ik nog het meest irrtante aan de hele film, bij actie scenes zie je totaal niet wat er gebeurd. Verhaal 8, geluid 8, camerawerk 3, overall kom ik op een 4. mede doordat de film een half uur te lang duurt, het camera werk klote is en er eigenlijk in de hele film geen ene reet gebeurd wat echt boeiend is.
42  van 42 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 11:26 Film: Oculus1
» 11/04 Film: Noah18
» 02/04 Film: Divergent6
» 02/04 Film: Snowpiercer17
Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 

Zoek een film

Video's

meest gelezen

Meteen bestellen?