Real Steel

Dat robots in films het goed doen bewezen de Transformers-films en I, Robot wel. Beide verdienden ruim het dubbele van de kosten en Transformers 3, die vorig jaar uitkwam, doorbrak zelfs de 1 miljard dollar-grens in de box office. Tijd voor Disney om in te stappen in de 'hype' met de film Real Steel over robotboksen. Ook deze film was een succes met een opbrengst van bijna 350 miljoen dollar. Onlangs is Real Steel verschenen op blu-ray en dvd.

Het verhaal speelt zich af in het jaar 2020, waar het boksen tussen robots een populaire sport is en het mensenboksen heeft verdreven. Een promotor (Hugh Jackman, The Prestige) die moeite heeft het hoofd boven water te houden stuit op een afgedankte robot en denkt een kampioen van hem te maken. Terwijl hij samen met de robot steeds succesvoller wordt, komt hij er ook achter dat zijn 11-jarige zoon hem wil leren kennen.

Het verhaal is redelijk standaard en ontwikkelt zich voorspelbaar. Dat wil niet zeggen dat het vervelend is om de film te bekijken, integendeel zelfs. De gevechten tussen de robots zijn indrukwekkend en zijn prachtig weergegeven, zeker in blu-ray. Over de kwantiteit van het robotboksen hoeven we niet te klagen, want geregeld komen er vechtende robots voorbij in combinatie met goede en knallende beats.

De acteerprestaties zijn goed te noemen en zijn niet storend. Meestal worden films met kinderen iets afgezwakt qua geweld, maar daar heeft Real Steel geen last van. Sterker nog, het kind zorgt er juist voor dat de robots blijven vechten. Terug van weggeweest is actrice Evangeline Lilly, vooral bekend uit de serie Lost, die een verfrissende rol speelt als de knappe, maar stoere Bailey Tallet.

De blu-ray is, zoals je mag verwachten, van uitstekende kwaliteit. Voor deze film is het een toevoeging om de blu-ray te halen, aangezien de gevechten van het scherm spatten en ook de soundtrack goed tot zijn recht komt. Bij het invoeren van de schijf krijg je eerst trailers van War Horse en The Avengers alvorens het menu zich vertoond.

Real Steel is een typische film om even tussendoor te bekijken. Het is geen hoogstaande film en geen slechte film, maar door de snelle en goede actie kijkt het lekker weg. Ondanks dat de speeltijd ruim twee uur is, vliegt het eigenlijk voorbij en voor je het weet kijk je naar de aftiteling. Helaas (of gelukkig, dat is smaak) is daar wel weer het ultieme Disney-einde.

Extra's

Aftellen: het verhaal van Charlie Kenton (13:51)
Een grappige extra waarbij net gedaan wordt alsof Charlie Kenton en het robotboksen echt bestaan. Verschillende acteurs vertellen, in rol, over de sport en over Charlie. Er wordt iets meer verteld over de geschiedenis van promotor Charlie, in tegenstelling tot in de film.

Metal-Valley: the making-of (14:14)
In de film gaan de twee hoofdrolspelers naar het zogenaamde Metal-Valley waar afgedankte robots liggen. In deze extra laten de makers zien hoe deze locatie precies gemaakt is. Met behulp van verschillende animaties wordt laten zien hoe het uiteindelijke Metal-Valley tot stand kwam.

Het bouwen van de robots (5:38)
Hierin laten de verantwoordelijken zien hoe de robots uit de film gemaakt zijn. Voor sommigen is het misschien een verrassing, maar in Real Steel worden vrijwel de hele tijd echte robots gebruikt zonder veel gebruik van de computer. In deze interessante extra komt ook Steven Spielberg aan bod.

Sugar Ray Leonard: cornerkampioen (6:19)
Om acteur Hugh zo goed mogelijk te laten lijken als een echte bokser werd professioneel bokser Sugar Ray Leonard ingeschakeld. Hugh heeft een aantal maanden voor de opnames een intensieve training gevolgd voor de film. In deze extra wordt uitgelegd wie Sugar Ray is, wat Hugh allemaal heeft moeten doorstaan en er wordt wat verteld over boksen in het algemeen.

Ook bevat de blu-ray een aantal verwijderde scènes, bloopers en kun je de film bekijken met audiocommentaar van regisseur Shawn Levy.