The Dark Knight Rises

Bioscoop • Geplaatst door Peter Breuls dm op 19-07-2012 @ 17:05
print 

Ondanks de uitschakeling van de Joker in The Dark Knight had deze tweede Batman-film van regisseur Christopher Nolan allesbehalve een happy end. Batman zag zich genoodzaakt de schuld voor de dood en daden van Gothams Witte Ridder, Harvey Dent, op zich te nemen om diens reputatie te redden, en dook vervolgens onder. Het leidde tot een situatie waarin de Donkere Ridder een outlaw werd, en een Bruce Wayne die zich de jaren erna opsloot in zijn herenhuis en niets van zich liet horen. Met Gotham ging het intussen echter perfect; Dents nalatenschap leidde tot de Dent Act, die het einde betekende van de georganiseerde misdaad in de stad. Batman was weg, maar eigenlijk ook niet echt meer nodig.

Hoewel dit klinkt als het happy end waarmee het verhaal van Bruce Wayne prima afgerond zou kunnen zijn, is dit slechts het begin van het einde. Letterlijk: niet alleen sluit Christopher Nolan met The Dark Knight Rises zijn trilogie af, ook voor Gotham lijkt het einde in zicht met de opkomst van een terrorist, die als doel heeft de stad tot een puinhoop te reduceren. Het is een reden voor de Batman om weer van zich te laten horen, maar de vraag is of hij eraan toe is het tegen een brute kracht als Bane op te nemen.

Batman Begins en The Dark Knight kenmerkten zich door de vernieuwende aanpak die Nolan en zijn team loslieten op de ruim zeventig jaar oude held. In plaats van een duister fantasyfiguur maakten zij van Batman een geloofwaardig persoon, door te laten zien hoe Bruce Wayne besloot zich in te zetten voor zijn stad. De film besteedde bijna de helft van zijn speeltijd aan Waynes route naar de Batman; de training, de gadgets, het boevenvechten. Waynes motivaties, fysieke verschijning en technische snufjes kregen een realistische achtergrond en Gotham voelde als een stad die echt bestond. Zijn origin en de vervolgfilm waren ook duidelijk gegrond in de comics; niet de "leuke bad guys", maar goede verhalen waren de inspiratie voor de scenario's van de twee films. Het derde deel is geen uitzondering op deze regel.

In The Dark Knight Rises is de opkomst van Bane een reëel gevaar voor de stad. Welk gevaar dat precies is, is niet direct duidelijk, maar de dreiging is voldoende voor Bruce Wayne om te besluiten zijn zwarte pak weer aan te trekken. De Batman, die hij tot teleurstelling van zijn trouwe butler Alfred maar niet los heeft kunnen laten, moet weer aantreden. Hij is echter bijna een decennium afwezig geweest en, by the way, een gezocht crimineel. De vraag rijst of het wel verstandig is om weer zomaar in het diepe te duiken. Nolan heeft in vroege interviews over deze film al aangegeven in Bane iets totaal anders te zoeken dan het steroptreden van Heath Ledgers Joker in The Dark Knight: Bane is een brute kracht, een berekenend vechter en gewiekst terrorist. Geen slimme stiekeme plannetjes en gegiechel, maar tot in de puntjes georganiseerde acties en bij man-tot-mancontact geen prettige tegenstander. Zeker niet voor een Batman die te lang inactief is geweest.

Banes reputatie in de comics roept, al sinds Tom Hardy aangekondigd werd als Bane, om een keiharde confrontatie tussen Bane en Batman, waarbij wellicht net zoveel fans de klassieke rugbreker uit de comics zouden willen zien, als dat er fans zijn die juist willen dat Nolan iets nieuws brengt. Wat de consensus daarover onder fans ook zou mogen zijn, het zou Nolan niet vergeven worden een Bane neer te zetten zoals Joel Schumacher deed in 1997. Bane in Rises is, zoals in de comics, een waardig tegenstander met meer diepgang dan een eerste indruk doet vermoeden. Hardy heeft het hierbij moeilijker om het karakter van de terrorist neer te zetten dan Ledger met de Joker: hij draagt de gehele film een masker, waardoor alleen zijn ogen, stem en lichaamshouding indicaties van Banes intenties en emoties weergeven. Het lukt hem echter verrassend goed. Hardy's omvang is ruim voldoende om de fysieke dreiging mee weer te geven, en de toon van zijn stemgeluid met het ontbreken van een volledige gezichtsuitdrukking maakt de psychologische dreiging alleen maar groter. Je hoort hem spreken, maar kunt alleen in zijn ogen turen om meer te ontdekken. Er is iets beangstigends aan die combinatie.

Een confrontatie tussen Batman en Bane is echter niet de hoofdmoot van de film. Net als het vorige deel weet het scenario boven het stempel van superheldenfilm uit te stijgen en een verhaal te vertellen over een ensemblecast en hun omgeving. Waar in The Dark Knight de stad te maken had met weinig meer dan de dreiging van een maniak, gaat Rises een stap verder: Bane is een blaffende hond die ook daadwerkelijk bijt, en een groot deel van de film wordt gespendeerd aan het tonen hoe Gotham zwicht onder de daden van zijn groep terroristen. Nolan weet hierbij een goede sfeer te creëren, die aanvoelt alsof alle hoop verloren is. Vooral wanneer Bane zijn grootste troeven inzet stralen de straten van Gotham een wanhoop uit die verrassend goed overeen komt met de sfeer in de verhaallijn No Man's Land uit 1999, waarin Gotham in een vergelijkbare situatie verkeerde. De afwezigheid van Batman zorgt ervoor dat de focus hier ook ligt op de aanwezige burgers en politiemensen die proberen een weg te vinden in de wereld die Bane gecreëerd heeft.

Hoewel de aanwezigheid van de Batman in Gotham net als in de vorige film gedoseerd is en niet de overhand heeft, is er voldoende aandacht voor Wayne en zijn eigen verhaal. Rises weet het verhaal dat begon in Begins op een passende manier voort te zetten, door opnieuw te focussen op zijn gedrevenheid om Gotham op te ruimen en een symbool te willen zijn voor de stad. Hoewel Rises opent in een situatie waarin de stad hem niet nodig heeft, verandert dit spoedig en krijgt Batman de gelegenheid nog een poging te doen het respect te winnen van de bevolking van Gotham. De verhaallijn die Wayne doormaakt is het personage waardig en maakt de conclusie van zowel Gothams verhaal als zijn eigen verhaal bevredigend.

Batman heeft in Rises de grootste kluif aan Bane, maar krijgt ook te maken met een andere klassieker uit de lange Batman-geschiedenis. En afgezien van het feit dat Catwoman in de film slechts bij haar normale naam, Selina Kyle, wordt genoemd, is de inbreekster precies wat je zou verwachten. Inbraken, acrobatische toeren, een brutale houding en goede vechtkunsten zijn bijna verplichte onderdelen en Anne Hathaways invulling hiervan stelt hierin niet teleur. We maken kennis met Kyle wanneer ze iets uit Bruce Waynes huis steelt, maar vervolgens meer blijkt te hebben meegenomen dan alleen dure spulletjes. De inbraakactie is het begin van een reeks wisselende contacten tussen de vleermuis en de kat, en het scenario weet in één film een voldoende geloofwaardige relatie op te bouwen tussen de twee. Zoals het Catwoman betaamt heeft zij geen echte bondgenoten: ze leeft voor zichzelf, handelt uit zelfbehoud maar lijkt wel te overtuigen van het goede. Dat maakt haar echter allerminst voorspelbaar; Hathaway zet geen cartoon of karikatuur neer, maar een persoon. De keuze om haar slechts bij haar echte naam te noemen is kenmerkend voor haar interpretatie; gericht op het personage, en geen gekleuter met woordgrapjes over katten.

Naast de toevoeging van bekende Batman-personages als Bane en Catwoman ziet The Dark Knight Rises ook een uitbreiding van de 'normale' cast. Gary Oldmans James Gordon wordt bijgestaan door politieagent John Blake, gespeeld door Joseph Gordon-Levitt. Daarnaast treedt Marion Cotillard als Miranda Tate toe tot het bestuur van Wayne Enterprises. Beide toevoegingen zijn significant vanwege de brede scope van het verhaal; Bane en zijn handlangers hebben het voorzien op de gehele stad, wat natuurlijk niet aan de politie voorbijgaat, mede omdat zij het doelwit zijn van één van zijn acties. Dit geldt ook voor Wayne Enterprises, dat vanwege de grote financiële waarde en de interessante projecten binnen het bedrijf een logisch doelwit is voor een terroristische organisatie. Blake en Tate hebben, hoewel slechts bijrollen, beiden een onmisbare positie in een verhaal dat aan iedereen de screentime geeft die hij of zij nodig heeft. Natuurlijk geldt dit ook voor Bruce Waynes bondgenoten Alfred en Lucius, de enigen die weten wie de Batman is.

The Dark Knight Rises is, met al deze personages, voorgeschiedenis en verhaallijnen, een bomvolle film. Nolans derde Batman heeft veel verwachtingen om aan te voldoen, waarvan de grootste misschien wel de vergelijking met The Dark Knight is. Deze film tilde de filmserie naar een hoger niveau, en de vraag in de tussenliggende jaren was of de top al bereikt is. Met Rises weet Nolan die vraag echter effectief te ontwijken: de film vertelt een verhaal dat een andere focus, stijl en uitwerking heeft dan zijn voorganger, waardoor verschillend publiek verschillende voorkeuren zal ontwikkelen. Wanneer de persoonlijke verhalen van Bane en Catwoman tegen die van de Joker en Two-Face worden gelegd, wordt zichtbaar dat de psychologie van de laatste misschien wel interessanter is dan de eerste, maar verschillende verhalen vragen om verschillende hoofdrolspelers.

In The Dark Knight Rises kunnen Batman- en Dark Knight-fans, alsmede nieuwkomers, gezamenlijk voldoende aan hun trekken komen. De film is onderdeel van de trilogie, natuurlijk, maar weet zich voldoende te profileren om als film op zichzelf te staan. De basis van het verhaal is gegrond in de eerdere films, maar wordt zonder de kijker te vermoeien voldoende toegelicht voor buitenstaanders. Zij krijgen een verhaal over terroristen, helden, wanhoop en hoop, met sterke actie, interessante personages en een geweldige muzikale score. De fans krijgen een afsluiting van hun verhaal, met meer indrukken van hun held en scènes, personages en sleutelmomenten die emotionele reacties van enthousiasme, angst en verdriet kunnen oproepen. Zonder het tempo van de film te breken weet Nolan zijn momenten te kiezen om te laten zien dat de scenaristen de comics gelezen hebben en de plaatjes daarin bekeken hebben. Deze momenten dragen bij aan het verhaal, de fanbeleving en in de meeste gevallen aan allebei.

Met een speelduur die de lengte van zijn voorgangers overtreft, waarvan bijna de helft de kijker trakteert op indrukwekkende IMAX-beelden, heeft The Dark Knight Rises een hoop te bieden. Hoewel de film vooral verhaal- en persoonsgedreven is, hebben de actiescènes daar nergens onder te lijden; ze zijn er in overvloed en variatie en zien er geweldig uit. Er wordt gevochten, geschoten, gebombardeerd en gevlogen, en geen enkel moment lijkt erop alleen te bestaan om maar meer actie aan de film toe te kunnen voegen. Als deze film de kijker vermoeit, is het niet door zijn lengte, maar om de intense filmbeleving; de lichte emotie is subtiel, de zware dreiging in het verhaal is serieus en Nolans reputatie zorgt ervoor dat je nooit helemaal zeker weet hoe iets zal eindigen. Nolan grijpt je bij je kladden en laat je pas 164 minuten later weer los. The Dark Knight Rises is een complexe puzzel van topmomenten, die samen een plaatje vormen waar je niet graag afscheid van neemt.




Lees ook:

» 17/07 De laatste loodjes: Twee nieuwe spots 'The Dark Knight Rises' 1
» 09/07 Scenario Dark Knight Rises geïnspireerd op Charles Dickens1
» 09/07 Featurettes voor Dark Knight Rises1
» 08/07 The Dark Knight's Fall: een vooruitblik op The Dark Knight Rises22


16319 views / 85 reacties
thumbnail
Oorsprong Verenigde Staten, 2012
Regie Christopher Nolan
Genre Actie, Avontuur, Drama, Fantasy, Sci-Fi, Super Heroes
Cast Christian Bale, Tom Hardy, Anne Hathaway, Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman, ...
Kijkwijzer Vanaf 12 jaar Angst Geweld
Waardering    
User-waardering    
Aantal stemmen    104
Positie in chart74 » bekijk volledige lijst
Reacties op dit bericht
85  van 85 reacties op deze pagina. (5 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
wow 2 uur en 44 minuten film. Das een lange zit, maar dubbel de moeite waard denk ik. Gaan we zien!
man CoJackso (Redactie Film) 19-07-2012 @ 18:33 fotoboek no homepage
userIcon
Ik heb elk woord uit deze review ontweken, aangezien ik straks naar de marathon ga. Het eindcijfer zorgt in ieder geval voor nog hogere verwachtingen. Nu alleen nog wakker blijven....
userIcon
ja drie uur bijna! geweldig dat ie zo de tijd neemt!
sorry ik lees geen woord van je scriptie momenteel, want je weet waarom, maar tis al duidelijk dat je er behoorlijk wat tijd in hebt gestoken!
man Breuls (Administrator) 19-07-2012 @ 21:45 fotoboek homepage
userIcon
Scriptie
userIcon
hier heb ik zoooooooooooooooooo'n zin in
Zeer goede review! Ik heb de film nog niet gezien, maar ontdek niets in de review wat als een spoiler kan worden opgevat Ik heb zin in deze film!!
userIcon
Wat een prachtige review.

Ik kon bij de eerste en tweede batman zeker gedurende het eerste uur bijna mijn ogen niet open houden, maar we gaan het gewoon nog een keer proberen.
userIcon
Ik heb door deze review nog meer zin om naar deze film te gaan. Ben ook erg benieuwd naar de muziek van Tom Holkenborg.
userIcon
Supergoede review man! Echt klasse geschreven

Heb ook echt veel zin in de film!
userIcon
Oscar voor Michael Caine I say!

Heerlijke film!

quote:
Op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:28 schreef Stefan het volgende:
Ik vond TDK al te lang duren en nog langer met een saaie boef als Bane, ik weet t niet
Bane is nice!
userIcon
wat een sterke goedgeschreven review!
nee hoor helemaal geen troll, sinds wanneer als je een film slecht vind is het een trol?
man CoJackso (Redactie Film) 20-07-2012 @ 23:51 fotoboek no homepage
userIcon
Uiteindelijk een (flinke) tegenvaller. Met name het tweede deel van de film is zeer matig met een mix van clichématige en voorspelbare plotontwikkelingen. Grootste probleem had ik met de wijze waarop Nolan met zijn karakters omgaat en de acteurs die hij gecast heeft. Nolan moet ook eens beseffen dat niet elke film een aantal plottwists nodig heeft.
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juli 2012 @ 23:51 schreef CoJackso het volgende:
Uiteindelijk een (flinke) tegenvaller. Met name het tweede deel van de film is zeer matig met een mix van clichématige en voorspelbare plotontwikkelingen. Grootste probleem had ik met de wijze waarop Nolan met zijn karakters omgaat en de acteurs die hij gecast heeft. Nolan moet ook eens beseffen dat niet elke film een aantal plottwists nodig heeft.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat je de plottwists wat overdreven vond. Toch vond ik de gekozen acteurs en rolverdeling binnen de film over het algemeen goed.

Ik vond het zelf een erg goede film die je mee laat leven met de personages en je constant laat afvragen wat er gaat gebeuren en wat de beweegredenen van de personages zijn.
man CoJackso (Redactie Film) 21-07-2012 @ 00:11 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 21 juli 2012 @ 00:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik vond het zelf een erg goede film die je mee laat leven met de personages en je constant laat afvragen wat er gaat gebeuren en wat de beweegredenen van de personages zijn.
Met welke personages heb jij meegeleefd dan? Sowieso ben ik een beetje klaar met al die personages met een dubbele agenda. Mede daarom blijft The Joker het sterkste personage uit deze trilogie.
Ik vond de film tegenvallen. Bane heeft gewoon niet de kwaliteit van een Joker als badguy. Sommige dingen zijn erg ver gezocht nou is dat niet erg in een comic film maar het moet niet dom zijn. Je moet niet opeens bad guys met machinegeweren niet meer laten schieten omdat batman met zn handen vecht. Je kon merken dat ze heel veel in de film wilde stoppen om het tot een einde te brengen maar soms is het gewoon te veel.Tegen het eind van de film zit een scene die vreselijk slecht is, hoorde andere bezoekers om me heen lachen:D

Van de 2 grootste zomerfilms: batman en avengers is de laatste veruit de betere naar mijn mening.

Het was wel leuk om allemaal acteurs uit tv-series in bijrollen te zien:D

Dark knight was een 9, deze film krijgt van mij een magere 7.
man Stefan (Redactie Frontpage) 21-07-2012 @ 09:50 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
en geen gekleuter met woordgrapjes over katten.
Ik heb van de week Batman Returns herkeken en de woordgrapjes over catwoman waren zeker niet kleuterachtig. Hoogtepuntje: Catwoman zegt miauw en dat die winkel explodeert
Wooow, best geschreven film-review dat ik ooit gezien heb
En het leest ook gewoon prima weg.

Gisteren de film gezien: geweldig!
userIcon
Ik heb de film gisteren gezien en ik vond 'm geweldig. Basta!
Kan niet geloven dat mensen de film vonden tegenvallen, geweldige film heb met kippenvel zitten kijken
vrouw yvonne (Administrator) 21-07-2012 @ 16:22 fotoboek homepage
userIcon
Wat een tegenvallende, zelfs bij tijden enorm slecht geacteerde film. Bane wist geen seconde te boeien, kwam eerder lachwekkend over. Sir Michael Caine was gewoon goed en Joseph Gordon-Levitt is a rising star!
Hadden ze er eigenlijk nog wel zin in, het voelde aan of het een moetje was.
Jammer, het was niet hetgeen dat ik verwachtte, verder een gewone entertainende film. 6je, voornamelijk voor Caine en Levitt die er wel zin in hadden.

[ Bericht gewijzigd door yvonne op zaterdag 21 juli 2012 @ 16:27 ]
userIcon
quote:
Obamageddon21-07-2012 @ 14:41 -
Het schijnt dat het nogal een realistische film is...
Het bloed spat van het scherm!
Krijg je thuis te weinig aandacht jongen?

ontopic:

Overall ben ik tevreden de zaal uit gelopen. Jammer dat het vies warm was en het geluid stond ook wat te zacht.

Tegenvallertje was toch wel
SPOILER
de manier waarop Miranda Tate doodging
userIcon
quote:
Op zaterdag 21 juli 2012 @ 02:47 schreef ConnerJohn het volgende:
Ik vond de film tegenvallen. Bane heeft gewoon niet de kwaliteit van een Joker als badguy. Sommige dingen zijn erg ver gezocht nou is dat niet erg in een comic film maar het moet niet dom zijn. Je moet niet opeens bad guys met machinegeweren niet meer laten schieten omdat batman met zn handen vecht. Je kon merken dat ze heel veel in de film wilde stoppen om het tot een einde te brengen maar soms is het gewoon te veel.Tegen het eind van de film zit een scene die vreselijk slecht is, hoorde andere bezoekers om me heen lachen:D

Van de 2 grootste zomerfilms: batman en avengers is de laatste veruit de betere naar mijn mening.

Het was wel leuk om allemaal acteurs uit tv-series in bijrollen te zien:D

Dark knight was een 9, deze film krijgt van mij een magere 7.
Dat stoppen met schieten kan nog wel. Bane is een vechter, die houdt daarvan.
userIcon
Dit moet toch wel een van de slechtste reviews ooit zijn.
Idioot lang, een toon waar ik jeuk van krijg en vol met Batman referenties die alleen fanboys zullen snappen.

En ik weet nog steeds niet of de film nou beter is dan de tweede (redelijk) of de eerste (flut).
userIcon
Sorry, ik kom niet verder dan 'een degelijke actie-film'. Daar vaar TDK echt over kwam als een duistere film met veel memorabele momenten, was dit toch een soort van 'standaard film' waarvan ik het grootste deel weer ben vergeten de dag erna. Het was gewoon oppervlakkig, echt een afknapper...
Ik vond het een waanzinnige goede film had een bonus want in de bios waar ik hem keek waren ook de extras voor het huis dat ze gebruiken voor Wayne Manor (http://en.wikipedia.org/wiki/Wollaton_Hall) woon zelf in Nottingham was leuk om die paar keer te horen THATS ME.
userIcon
quote:
Op zaterdag 21 juli 2012 @ 16:22 schreef yvonne het volgende:
Wat een tegenvallende, zelfs bij tijden enorm slecht geacteerde film. Bane wist geen seconde te boeien, kwam eerder lachwekkend over. Sir Michael Caine was gewoon goed en Joseph Gordon-Levitt is a rising star!
Hadden ze er eigenlijk nog wel zin in, het voelde aan of het een moetje was.
Jammer, het was niet hetgeen dat ik verwachtte, verder een gewone entertainende film. 6je, voornamelijk voor Caine en Levitt die er wel zin in hadden.
Ook al zou je de film slecht vinden, de acteer prestaties waren meer dan goed.
Waarom schiet batman bane gewoon niet neer plaats van elke keer tegen hem te vechten
man Breuls (Administrator) 22-07-2012 @ 10:04 fotoboek homepage
userIcon
Batman gebruikt geen vuurwapens.
userIcon
Waarom krijg ik het gevoel dat dit een typisch gevalletje is van 'verwachtingen meets realiteit'. Dat de verwachtingen hooggespannen waren, is uiteraard logisch na zo'n goed tweede deel. Maar met woorden als 'niet wat ik verwacht had' en 'Bane niet zo interessant als de Joker' dan sla je toch al gauw de plank mis. Je moet die vergelijkingen niet eens willen maken.

Wat de twee voorgaande films goed deden, was een situatie schetsen voor het vervolg.
SPOILER
Batman Begins, waarin aan het eind gezegd wordt dat een hoop criminelen die uit Arkham waren ontsnapt, nog steeds vrij rondlopen + de hint naar de Joker. Wat in The Dark Knight uitstekend terugkwam.

En in TDK, waar aan het eind Batman de schuld voor de dood van Dent op zich neemt, cq een andere rol op zich neemt en moet vluchten.
Hierop zou je de film moeten beoordelen, hoe dat uiteindelijk uitgewerkt is. Niet appels=peren-vergelijkingen maken met voorgaande delen.
Ik ben gisteravond geweest, en heb echt genoten. Ik vond'm spannend, meeslepend, en indrukwekkend. Okay, tegen Heath Ledger als Joker kan vrij weinig op, maar als geheel vond ik Rises epischer en beter dan TDK.

Waar ik vooral ook blij mee was is het optreden van Anne Hathaway. Ik was bang dat ze te lief zou zijn om Catwoman (mijn favoriete DC karakter) neer te zetten, maar ze zat heerlijk in haar rol en was een plezier om naar te kijken!

En deze Fok!Review is erg goed gedaan. Zonder enigszins iets van de film weg te nemen of te spoilen, maakt het wel goed duidelijk dat het hier een geweldige film betreft!
userIcon
quote:
Op zondag 22 juli 2012 @ 13:21 schreef StormCrawler het volgende:
Ik ben gisteravond geweest, en heb echt genoten. Ik vond'm spannend, meeslepend, en indrukwekkend. Okay, tegen Heath Ledger als Joker kan vrij weinig op, maar als geheel vond ik Rises epischer en beter dan TDK.

Waar ik vooral ook blij mee was is het optreden van Anne Hathaway. Ik was bang dat ze te lief zou zijn om Catwoman (mijn favoriete DC karakter) neer te zetten, maar ze zat heerlijk in haar rol en was een plezier om naar te kijken!

En deze Fok!Review is erg goed gedaan. Zonder enigszins iets van de film weg te nemen of te spoilen, maakt het wel goed duidelijk dat het hier een geweldige film betreft!
Ik ben ook gisteravond geweest en jouw reactie omschrijft exact hoe ik er over denk. Ik had helemaal niet het gevoel naar een lange film te kijken. De 2 uur en 3 kwartier waren zo voorbij.
Zeer zwakke film. Weinig batman. Bane krijgt geen karakter in de film.
Amper toffe actie scenes. Vreemde tijd hiaten en het einde is echt om te janken zo slecht.

Ze hadden beter halverwege kunnen stoppen.

5/10
Ben het met de review eens, ik heb genoten. Alleen viel de ondertiteling soms door de mand. Verkeerde vertalingen en een ontkenning die opeens een bevestiging werd.
userIcon
quote:
Op donderdag 19 juli 2012 @ 17:32 schreef CybPraetorian het volgende:
wow 2 uur en 44 minuten film. Das een lange zit, maar dubbel de moeite waard denk ik. Gaan we zien!
was hij zeker! beter dan deel 2!
userIcon
Ten eerste wat een goede review van de film! En ten tweede gisteren de film gezien en het is echt een waardige afsluiter van de reeks Dat mensen Bane en The Joker met elkaar vergelijken, zat er wel dik in. Maar het zijn 2 totaal verschillende personages en beiden op een eigen manier neergezet.
userIcon
quote:
Op zondag 22 juli 2012 @ 19:36 schreef VTB het volgende:
Zeer zwakke film. Weinig batman. Bane krijgt geen karakter in de film.
Amper toffe actie scenes. Vreemde tijd hiaten en het einde is echt om te janken zo slecht.

Ze hadden beter halverwege kunnen stoppen.

5/10
zat je niet bij ice age?
quote:
Op zondag 22 juli 2012 @ 19:36 schreef VTB het volgende:
Zeer zwakke film. Weinig batman. Bane krijgt geen karakter in de film.
Amper toffe actie scenes. Vreemde tijd hiaten en het einde is echt om te janken zo slecht.

Ze hadden beter halverwege kunnen stoppen.

5/10
Mischien doe je er beter aan om 80 jaar oude klassiekers te kijken, zoals gone with the wind.

Wat de een om te janken vindt, is voor een ander een topper. Over smaak valt niet te twisten. Ik vind bijvoorbeeld Blade runner een zeer slaapverwekkende film.
userIcon
Afgelopen zaterdag The Dark Knight Rises zitten kijken. Was een lange zit omdat de stoelen in de bioscoop bij mij in de buurt wat ongemakkelijk zaten, niet zozeer vanwege de film. De film kwam in het begin wat langzaam op gang, maar was uiteindelijk gewoon een prima film.

Mijn vriendin vond de film ook goed, en zij is iemand die totaal niets van superhelden afweet en vrij kritisch is qua film keuze. We vonden beiden Bane als schurk wel interessant genoeg.

Wat ik alleen jammer vond is dat vrij weinig naar voren kwam dat Bane eigenlijk super intelligent is, en in staat is een hoop dingen af te leiden door zijn intelligentie. Je kon wel enigzins aan zijn stem horen dat hij nogal "hoogontwikkeld" was, maar verder niet. Bleek wel toen ik achteraf aan mijn vriendin vroeg "Wat denk je dat de superkracht van Bane was?". Ze vond dat Bane geen superkracht had.

Verder had ik er zelf last van dat ik Bane niet altijd goed kon verstaan. Dit komt waarschijnlijk omdat ik met chinese ondertitels zat te kijken, en wellicht het geluid in de bioscoop niet optimaal was. (maar zeker niet slecht)

Al met al, vind ik de drie Nolan films wel goed als een complete set.
quote:
Op zondag 22 juli 2012 @ 19:36 schreef VTB het volgende:
Zeer zwakke film. Weinig batman. Bane krijgt geen karakter in de film.
Amper toffe actie scenes. Vreemde tijd hiaten en het einde is echt om te janken zo slecht.

Ze hadden beter halverwege kunnen stoppen.

5/10
Klopt.

De twist op het einde verneukt Bane's hele karakter... blijkbaar was hij maar een henchman... Leuk dat de comment boven me denkt dat Bane ook nog echt het intellect was.

Talia al Ghul was ook geforceerd in de film gepropt.. eerst moest Bruce niets van dr weten maar opeens duikt hij toch met haar het bed in en wil hij dat ze Wayne Enterprises tijdelijk overneemt.. riiight? Je kon het al zien aankomen.

Catwoman was blijkbaar niet catwoman maar gewoon een chick die goed kon stelen, de hele naam catwoman is niet eens gebruikt en de enige referentie was haar bril wat op kat oren leek.
userIcon
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 03:28 schreef Leedvermaker het volgende:
[..]


Klopt.

De twist op het einde verneukt Bane's hele karakter... blijkbaar was hij maar een henchman... Leuk dat de comment boven me denkt dat Bane ook nog echt het intellect was.
Ik verwachte niet dat hij het intellect achter de operatie was. Hij was, als het goed is wel het intellect dat achter de identiteit van Batman kwam.
Dat kwam alleen behoorlijk slecht naar voren.

SPOILER

Inderdaad Talia al Ghul kwam wat geforceerd over. Beetje van "we midden de circel compleet maken", overigens vind het niet erg dat Talia al Ghul er als plot twist in zat.


[ Bericht gewijzigd door AgitoM op maandag 23 juli 2012 @ 11:47 ]
Ik heb 'm zaterdag en vond 'm niet echt goed (6/10). Bane vond ik erg zwak neergezet en ik stoorde me echt aan zijn stem.
Ook qua actie vond ik het erg tegen vallen, het verhaal kwam ook wat langzaam op gang is mijn mening.

Maar wel een goede review, ondanks dat ik het er niet helemaal mee eens ben. Smaken verschillen
man Breuls (Administrator) 23-07-2012 @ 08:18 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 03:28 schreef Leedvermaker het volgende:
[..]

de enige referentie was haar bril wat op kat oren leek.
Ehm, en de naam natuurlijk...
userIcon
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 05:11 schreef AgitoM het volgende:
[..]


Ik verwachte niet dat hij het intellect achter de operatie was. Hij was, als het goed is wel het intellect dat achter de identiteit van Batman kwam.
Dat kwam alleen behoorlijk slecht naar voren.

SPOILER
Inderdaad Talia al Ghul kwam wat geforceerd over. Beetje van "we midden de circel compleet maken", overigens vind het niet erg dat Talia al Ghul er als plot twist in zat.
Misschien moet je eens de spoiler tags gebruiken die ik voor het gemak in de quote wel heb toegepast.
userIcon
Gisteren geweest , en heb genoten.
userIcon
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 09:05 schreef Kyrano het volgende:
[..]


Misschien moet je eens de spoiler tags gebruiken die ik voor het gemak in de quote wel heb toegepast.
Aangepast, maar de enige reden dat ik dit detail noemde, is omdat ik niet de eerste was.
userIcon
Er zaten trage momenten in, stukken die te weinig verbonden waren met de rest van het verhaal (die te weinig tijd kregen in vergelijking met de rest) En er zullen ongetwijfeld nog andere fouten of plotvallen naar voren komen.

Maar toch een goede film die boeit van begin tot einde, lang geleden zo'n goede film gezien.
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 05:11 schreef AgitoM het volgende:
[..]

Ik verwachte niet dat hij het intellect achter de operatie was. Hij was, als het goed is wel het intellect dat achter de identiteit van Batman kwam.
Dat kwam alleen behoorlijk slecht naar voren.
My bad - verkeerd begrepen dan. Ik dacht zelf dat hij het wist via Talia vandaar, dat is dan inderdaad niet erg duidelijk gemaakt.

quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 08:18 schreef Breuls het volgende:
[..]
Ehm, en de naam natuurlijk...
Ook dat idd, vergeten erbij te zetten
Butt-film,

Kom er niet omheen, viel op gegeven moment gewoon in slaap.
Verhaal kon ik ook niet meer volgen, rare clichés.
Had niet het idee dat ik mee kon leven in de personages, rare ontplooiingen.

En ik ook had tegen het einde van de film een lachend public, echt mensen hadden zo iets van 'ohhh nee hé'.

Ik zal maar geen cijfer geven... maar in vergelijking met Batman + Joker was deze 10x slechter.

Niet je 10 euro waard imo.
Ik denk dat het met deze film meer is van "I want to believe". Willen geloven dat dit net zo'n fijne film is als TDK, maar helaas komt het niet eens in de buurt van TDK (Wat ik dus een topper vond).

Zoals velen al hebben vermeld waren er af en toe erg slechte scenes, actie was verre van boeiend en de badguy(s) waren totaal niet interessant. Ik kan wel een waslijst aan dingen noemen die ik slecht vond, maar daar staan jullie niet op te wachten.

Het enige wat ik kan zeggen is dat dit niet Nolan's niveau is. Het is simpelweg niet duister en brilliant genoeg.
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om een goed vervolg te maken op een kaskraker, maar het mist hier de creativiteit die TDK had.

Joseph Gordon-Levitt was één van de lichtpuntjes in de film, als er een vervolg komt waar hij een grotere rol speelt dan bezoek ik de film alleen voor hem ditmaal. Want de andere characters deden het mij helaas niet.

5/10
Oke, gezien gisteren en was maybe ietsje minder goed als deeltje 2 ( Kom op The joker is bijna niet te ovetreffen, maar scheelt weinig ! )

Bane was echt super bad ass ! Zn stem was genaail gefixt kwam vooral erg snugger over indd, en aan de ene kant beetje eng en aan de andere kant weer de einde van zn zin weer aardig ( geen idee hoe k t prcies moet uitleggen )


P.s sommige snappen niet waar de films voor stonden

1ste was Fear, 2de was Chaotic, 3de was Pain


En ik kan begrijpen dat sommige mensen hier m niet goed vonden, het was dan ook een film die je omarmde of niet, ik wel in het geval en vond BANE juist wel erg vet ! Maybe wel vetter dan The joker


De film was wel erg lang, vooral het midden werd een beeeeeeeetje saai, maar kwam hard en snel terug

Deel 1 was saai, deel 2 was 1 van de beste films ever, deel 3 close aan deel 2...

Regiseur kan trots zijn opzichzelf, want om de verwachtingen te overtreffen van deeltje 2 moest hij wel van heel ver komen, of het m is gelukt ? Oordeel zelf Ik vind niet dat het overtreft heeft, maar zeker op gelijke hoogte, en maybe ! Is dat nog wel beter ook, want je vergeet de rest van de delen hierdoor niet, wat bij The dark knight wel het geval was

[ Bericht gewijzigd door Unexist88 op maandag 23 juli 2012 @ 16:11 ]
Geniale film. De beste van dit jaar!
userIcon
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 08:18 schreef Breuls het volgende:
[..]
Ehm, en de naam natuurlijk...
en het feit dat ze een cat-burglar is

n.
A burglar who is especially skilled at stealthy or undetected entry of a premises.
userIcon
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 03:03 schreef AgitoM het volgende:
Wat ik alleen jammer vond is dat vrij weinig naar voren kwam dat Bane eigenlijk super intelligent is, en in staat is een hoop dingen af te leiden door zijn intelligentie. Je kon wel enigzins aan zijn stem horen dat hij nogal "hoogontwikkeld" was, maar verder niet. Bleek wel toen ik achteraf aan mijn vriendin vroeg "Wat denk je dat de superkracht van Bane was?". Ze vond dat Bane geen superkracht had.

Verder had ik er zelf last van dat ik Bane niet altijd goed kon verstaan. Dit komt waarschijnlijk omdat ik met chinese ondertitels zat te kijken, en wellicht het geluid in de bioscoop niet optimaal was. (maar zeker niet slecht)

Al met al, vind ik de drie Nolan films wel goed als een complete set.
Met alle respect maar dan heeft je vriendin ook niet goed opgelet. Sowieso heeft Bane geen superkracht maar Bane's intellect kwam wel degelijk goed naar voren.

SPOILER
Hij was een man met een plan om maar slechts een voorbeeld te noemen hij luisde de Batman erin nadat hij zag dat Batman Catwoman te hulp schoot op het dak bij die Dagget. Een zwakte van Batman die hij direct zag en in zijn voordeel gebruikte.
En dat is maar slechts één ding die ik opnoem ik kan je zo nog een waslijst geven, maar ik raad je aan om de film nog eens te gaan kijken wellicht dat het je dan meer opvalt.
man Breuls (Administrator) 23-07-2012 @ 21:52 fotoboek homepage
userIcon
Goed punt. Dat verband had ik nog niet gelegd, maar dat is inderdaad typisch Bane, qua comics.
userIcon
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 21:52 schreef Breuls het volgende:
Goed punt. Dat verband had ik nog niet gelegd, maar dat is inderdaad typisch Bane, qua comics.
Met dat verband besefte ik hoe briljant het karakter Bane is geschreven. Er zijn meer van deze subtiliteiten waarvan ik merk aan sommige reacties hier dat mensen deze niet door hebben gehad. TDKR heeft daardoor wel een grote herkijk waarde als mensen niet de film gelijk een stempel geven.
userIcon
overhypet as expected..

vind em, net als de vorige, matig tot goed..
userIcon
Batman Begins 9/10
the Dark Knight 10/10
the Dark Knight Rises 9/10
userIcon
Best leuk zo'n IMAX-scherm, maar ik was te laat met het reserveren van kaartjes en zat vervolgens op de tweede rij vlak voor het scherm

Volgens mij best een toffe film, heb er echter weinig van meegekregen
userIcon
Film viel tegen. Deze review is totaal ongeloofwaardig doordat er geen enkel punt van kritiek aan bod is gekomen, terwijl deze er genoeg zijn. Als je zo subjectief bent, schrijf dan geen review.
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 21:35 schreef Shogo het volgende:
[..]


Met alle respect maar dan heeft je vriendin ook niet goed opgelet. Sowieso heeft Bane geen superkracht maar Bane's intellect kwam wel degelijk goed naar voren.

SPOILER
Hij was een man met een plan om maar slechts een voorbeeld te noemen hij luisde de Batman erin nadat hij zag dat Batman Catwoman te hulp schoot op het dak bij die Dagget. Een zwakte van Batman die hij direct zag en in zijn voordeel gebruikte.
En dat is maar slechts één ding die ik opnoem ik kan je zo nog een waslijst geven, maar ik raad je aan om de film nog eens te gaan kijken wellicht dat het je dan meer opvalt.
als de comic na hadden gedaan had bane wel superkrachten gehad.
Bane had in de comic van de joker een serum gekregen waardoor die sterker van werd
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:43 schreef gotrunks het volgende:
[..]


als de comic na hadden gedaan had bane wel superkrachten gehad.
Bane had in de comic van de joker een serum gekregen waardoor die sterker van werd
Ja dat venom gedoe ken ik wel maar dat komt niet in de film voor.
userIcon
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 03:28 schreef Leedvermaker het volgende:
Catwoman was blijkbaar niet catwoman maar gewoon een chick die goed kon stelen, de hele naam catwoman is niet eens gebruikt en de enige referentie was haar bril wat op kat oren leek.
Dit vond ik juist een briljante oplossing. 't Zou nogal ongeloofwaardig geweest zijn als er opeens weer een malloot in een pakje rond zou lopen. In strips kan dat prima, in films werkt dat niet.
SPOILER
Datzelfde geldt voor Robin, die pas Robin bleek te zijn toen het hele gebeuren al voorbij was. Erg goede keuze van Nolan.
mensen die zeggen dat deze film slecht geacteerd snappen het comic genre niet en moeten daar ver van weg blijven...
man MrManiak (Eindredacteur Films/TV) 25-07-2012 @ 19:53 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:01 schreef Kikvors het volgende:
[..]

Dit vond ik juist een briljante oplossing. 't Zou nogal ongeloofwaardig geweest zijn als er opeens weer een malloot in een pakje rond zou lopen. In strips kan dat prima, in films werkt dat niet.
SPOILER
Datzelfde geldt voor Robin, die pas Robin bleek te zijn toen het hele gebeuren al voorbij was. Erg goede keuze van Nolan.
Dit

Maandag de film gezien, ik heb genoten.
quote:
Op zondag 22 juli 2012 @ 19:55 schreef mvt het volgende:
Ben het met de review eens, ik heb genoten. Alleen viel de ondertiteling soms door de mand. Verkeerde vertalingen en een ontkenning die opeens een bevestiging werd.
Was me ook opgevallen ja, de ondertiteling was soms erg slordig
userIcon
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 03:28 schreef Leedvermaker het volgende:
[..]


Klopt.

De twist op het einde verneukt Bane's hele karakter... blijkbaar was hij maar een henchman... Leuk dat de comment boven me denkt dat Bane ook nog echt het intellect was.

Talia al Ghul was ook geforceerd in de film gepropt.. eerst moest Bruce niets van dr weten maar opeens duikt hij toch met haar het bed in en wil hij dat ze Wayne Enterprises tijdelijk overneemt.. riiight? Je kon het al zien aankomen.

Catwoman was blijkbaar niet catwoman maar gewoon een chick die goed kon stelen, de hele naam catwoman is niet eens gebruikt en de enige referentie was haar bril wat op kat oren leek.
Thalia/Miranda was het verstandshuwelijk, Kyle/Catwoman was (com)passie. Daar zou je een tweede keer wellicht meer op kunnen letten.
userIcon
quote:
Op zondag 22 juli 2012 @ 15:08 schreef Koekie2 het volgende:
[..]
Ik ben ook gisteravond geweest en jouw reactie omschrijft exact hoe ik er over denk. Ik had helemaal niet het gevoel naar een lange film te kijken. De 2 uur en 3 kwartier waren zo voorbij.
Mee eens! Ik had totaal niet het gevoel dat ik al bijna drie uur zat. Enorm genoten, ik denk dat ik hem zelfs net iets beter vond dan deel 2. Bane, prima villian! De stem vond ik ook erg goed gekozen.
Was een superfilm om heen te gaan, maar...

ik mistte de duistere kant van de vorige films.
Het donkere Gotham city was weg en ingeruild voor een zonnig New York. Al noemde ze de stad nog steeds Gotham, maar lag het met shots op Central Park, Manhattan, NY Stock Exchange en de bruggen er wel heel erg bovenop dat dit New York was in plaats van een fictieve stad.
Ten op zichte van de vorige 2 zeker een tegenvaller. Uiteraard wel zeker gaan als je de vorige 2 hebt gezien.

Goed verhaal, goede acteurs, de setting was wat minder.

Score 6.5, want kan niet tippen aan deel 1 en 2.
quote:
Op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:01 schreef Kikvors het volgende:
[..]

Dit vond ik juist een briljante oplossing. 't Zou nogal ongeloofwaardig geweest zijn als er opeens weer een malloot in een pakje rond zou lopen. In strips kan dat prima, in films werkt dat niet.
SPOILER
Datzelfde geldt voor Robin, die pas Robin bleek te zijn toen het hele gebeuren al voorbij was. Erg goede keuze van Nolan.
SPOILER
"Robin", zoals jij em noemt (Gordon-Levitt), is niet Robin maar de nieuwe Batman. Bruce Wayne stopt er mee, dit lieten ze zien door de laatste scene met Bruce en Alfred
userIcon
quote:
Op maandag 30 juli 2012 @ 04:11 schreef Floxxx het volgende:
[..]

SPOILER
"Robin", zoals jij em noemt (Gordon-Levitt), is niet Robin maar de nieuwe Batman. Bruce Wayne stopt er mee, dit lieten ze zien door de laatste scene met Bruce en Alfred
SPOILER
Bijna goed. Robin (zoals het personage tegen het einde echt blijkt te heten) is gedurende de hele film "Robin" geweest: helper van Batman, hoewel dit keer niet letterlijk zij aan zij en niet in een maf pakje. Net als de eerste Robin uit de strips, is hij een wees, net als Batman, een verwantschap wat duidelijk naar voren kwam in de scène waarin hij Bruce zijn achtergrond vertelt. Net als de eerste Robin uit de strips (waarvan er een ander overigens Tim Drake heet, wat niet toevallig lijkt op John Blake) wordt hij de nieuwe Batman. Nolan heeft een slim spel gespeeld met de verschillende Robins en het lachwekkende gekostumeerde "side-kick"-aspect een mooie draai gegeven.
userIcon
quote:
Op maandag 23 juli 2012 @ 08:17 schreef Goliath_82 het volgende:
Ik heb 'm zaterdag en vond 'm niet echt goed (6/10). Bane vond ik erg zwak neergezet en ik stoorde me echt aan zijn stem.
Ook qua actie vond ik het erg tegen vallen, het verhaal kwam ook wat langzaam op gang is mijn mening.

Maar wel een goede review, ondanks dat ik het er niet helemaal mee eens ben. Smaken verschillen
Mja ik vind nolan vaak maar matige actie hebben. Wel het geld voor mooie plaatjes, maar niet voor mooie stunts of zoiets. Weet niet wat het is.
userIcon
Aardige review trouwens, ietwat lang, ietwat teveel spoilers imho, maar ben het zeker eens met wat je schrijft en er blijkt uit dat je research hebt gedaan. Top.
man Breuls (Administrator) 02-08-2012 @ 12:44 fotoboek homepage
userIcon
Voor een review met slechts een halve spoiler vind ik dat je best streng bent over het teveel aan spoilers.

Maar thanks.
TDK vond ik de 2e keer nog beter, dus ik heb nog hoop voor DKR op mn gemak thuis op blu-ray
ik vote 9.2 had hoger kunnen zijn als ze catwomen meer uhm " catwomenachtig" hadden gemaakt dit was een soppend tienertje die een slakkespoor trekt elke keer ze batman ziet

btw late reactie ik zag hem op premiere dag
quote:
Op zondag 22 juli 2012 @ 10:04 schreef Breuls het volgende:
Batman gebruikt geen vuurwapens.
Volgens mij zit er op zijn mooie motor vuurwapens:P
man Breuls (Administrator) 09-08-2012 @ 13:43 fotoboek homepage
userIcon
True, maar ik bedoelde handwapens.
85  van 85 reacties op deze pagina. (5 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 17/07 De laatste loodjes: Twee nieuwe spots 'The Dark Knight Rises' 1
» 09/07 Scenario Dark Knight Rises geïnspireerd op Charles Dickens1
» 09/07 Featurettes voor Dark Knight Rises1
» 08/07 The Dark Knight's Fall: een vooruitblik op The Dark Knight Rises22


Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 

Zoek een film

Video's
Meteen bestellen?