Total Recall

In Total Recall is aan het einde van de 21ste eeuw de aarde zodanig vervuild dat er nog maar 2 gebieden bewoonbaar zijn, de regio rondom Groot-Brittanië en Australië wat de kolonie genoemd wordt. Douglas Quaid (Colin Farell) woont in die kolonie en reist iedere dag naar de andere kant van de wereld om daar in een fabriek te werken. Hij heeft last van erg levendige nachtmerries en als hij op een dag naar een bedrijf gaat dat virtuele herinneringen verkoopt komt hij er door een computerstoring achter dat die nachtmerries eigenlijk herinneringen zijn. Hij blijkt een spion te zijn met een gewist geheugen. Een zoektocht naar de waarheid is het gevolg.

Poster

In 1990 maakte regisseur Paul Verhoeven de sciencefiction film Total Recall met Arnold Schwarzenegger. De film werd een grote cult-hit omdat hij zo over the top is, vol slechte special effects, zo slecht dat het weer grappig wordt, een van de ingrediënten voor een goede cult-film. Cult-hits  leken een soort handelsmerk van Paul Verhoeven te worden, getuige Spetters, Showgirls, Starship Troopers en RoboCop, terwijl hij met onder andere Zwartboek en Basic Instinct heeft bewezen ook kwaliteitsfilms te kunnen maken. Maar zijn Total Recall was niet zo'n kwaliteitsfilm.

Daarom is het verwonderlijk dat er nu, 22 jaar later, een remake wordt gemaakt van een origineel dat niet een film was om over naar huis te schrijven. De nieuwe Total Recall is nauwelijks nog te vergelijken met het origineel. Het verhaal heeft er nog wel iets van weg maar is ook dusdanig gewijzigd dat er eigenlijk geen sprake meer is van een remake, maar van een nieuwe film. Er zitten nog wel wat verwijzingen naar Paul Verhoevens film, zoals  bijvoorbeeld de dame die door het beveiligingspoortje van een terminal moet. Regisseur Len Wiseman, die ook de Underworld serie maakte, heeft duidelijk een andere film willen maken, duisterder en realistischer dan het origineel.

De wereld in deze versie is een overbevolkte wereld met grote tegenstellingen. De armoede in de kolonie doet denken aan de achterbuurten van Hong Kong, terwijl Londen, hoewel ook overbevolkt, erg welvarend en vol technische ontwikkelingen wordt verbeeld. De bevolking van de kolonie komt bij monde van het verzet met terroristische daden in opstand en de Gouverneur van de Verenigde Britse Federatie wil de kolonie met militair vertoon platgooien en opnieuw bevolken. Douglas Quaid komt in de zoektocht naar zijn waarheid midden in de koloniale strijd terecht.

scènefoto

Het feit dat de nieuwe versie een stuk realistischer is dan het origineel is ook een minpunt; wat meer humor en een groteskere stijl hadden de film wat meer vaart kunnen geven. Nu komt het verhaal zodanig traag op gang dat het pas in het laatste half uur echt boeiend lijkt te worden. Door zijn ervaringen wet de Underworld-reeks weet de regisseur wel hoe je goed vechtscènes moet neerzetten. Als Kate Beckinsale en Jessica Biel met elkaar op de vuist gaan is deze bitchfight een hoogtepuntje in de film.

De special effects zijn beter dan het origineel, maar toch valt er nog genoeg op aan te merken. Het straatbeeld van de kolonie en dan met name de balkons waarover een achtervolging gedaan wordt zijn CGI, van een belabberde kwaliteit, wat het een heel rommelig beeld geeft. Verder is er in een aantal scènes een belichting gevoerd die op z'n minst experimenteel valt te noemen: blauw tegenlicht wat resulteert in blauwe lichtstrepen horizontaal over het hele beeld. Om de film overbevolkt te doen lijken is het straatbeeld volgestouwd met figuranten, die wel een post-apocalyptische uitstraling geven, maar die verder dan een volle beeldvulling erg weinig toevoegen. Ook zijn veel scènes erg kort, waaronder de  achtervolgingsscènes waardoor het wat horterig over komt. Zo is het wel heel makkelijk voor Bill Nighy om met zijn rustige acteerwerk, als rebellenleider Matthias, nog even kort de show te stelen. Er is in 22 jaar tijd natuurlijk veel veranderd in de filmtechniek, maar het maximale is er niet uit gehaald; het is niet in 3D en de CGI doet nog al eens amateuristisch aan. Arnold Schwarzenegger zette een komische actieheld neer, Colin Farell komt wel weg met het actieheld-gedeelte maar weet het maar net boeiend te houden. Het ontbreekt deze film aan de orginaliteit die de versie van Paul Verhoeven wel had, de ziel is uit de film gehaald.

Total Recall is op zich een aardige sciencefictionfilm, maar fans van het origineel kunnen maar beter thuis blijven. Een cultstatus zal deze film nooit bereiken en dat was nou net het enige wat deze film tot zo'n groot kijkplezier maakte.