ParaNorman

Norman is een tiener zoals zoveel anderen, maar toch anders dan iedereen. Zijn ouders zijn bang voor zijn vreemde gedrag, op school noemen ze hem een freak en de rest van het stadje vindt zijn zonderlinge gedrag maar eng. Norman ziet en hoort namelijk geesten van mensen en dieren en hij kan ook met ze praten. Voor hem is dat doodgewoon en in zijn dagelijkse gang heeft hij dan ook een vriendelijk woordje voor iedereen. Op een dag zoekt zijn nog zonderlingere oom Prenderghast hem op, hij geeft Norman een opdracht om zijn stad te redden.

Poster

Het maken van een stop-motionfilm is een tijdrovend karwei, beeldje voor beeldje worden de scènes opgebouwd, gefilmd en opnieuw opgebouwd, alle bewegingen worden dan aan elkaar geplakt zodat je uiteindelijk een bewegend beeld krijgt. Dit is een proces dat met veel geduld, liefde en oog voor detail gedaan wordt, en dat zie je eraan af.  Aardman Animations (The Pirates! Band of Misfits, Wallace & Gromit, Chicken Run) is marktleider in deze branche. Voor Wes Andersons Fantastic Mr. Fox werd een groot blik bekende acteurs opengetrokken voor het inspreken van de stemmen. Van grote namen voor het inspreken van de stemmen moest regisseur Chris Butler het niet hebben in ParaNorman, buiten John Goodman die de stem van oom Prenderghast doet, maar dat heeft hij ook helemaal niet nodig. Chris Butler schreef mede ook het script voor deze film, waarin te goed te zien is wat hij geleerd heeft van zijn ervaringen bij Coraline en Corpse Bride.

scenefoto

De aandacht voor de details is wat deze film tot een wonderlijk schouwspel maakt, waar in ieder hoekje van het beeld wel iets nieuws te ontdekken valt: de Lipgloss van de zus van Norman, de merknamen van snoep en chips, een bumpersticker op een auto. De liefde en de aandacht voor deze film spat ervan af, ze hebben dan ook twee jaar de tijd genomen om deze film te maken. Paranorman lijkt een ode te zijn aan horrorfilms uit het verleden, verschillende films komen als verwijzing voorbij, A Nightmare on Elmstreet, Halloween, Friday the 13th, Frankenstein's Monster en zelfs nog even Batman Begins. Humor is echter nog belangrijker dan het griezelen in deze film, stop-motionfilmmakers lijken allen behept met een grote dosis droge melige humor. Zo ook bij ParaNorman, die zeker voor volwassen kijkers voor een aantal momenten zal zorgen dat je hardop moet lachen. Ook voor kinderen is dit een heerlijke film, vooral als het kinderen zijn die van lekker griezelen en viezigheid houden.

ParaNorman zal met name in Amerika veel herkenning oproepen onder de jeugd, alle stereotypes komen voorbij op de school van Norman, de cheerleader, de jock, de nerd, de dikkerd, de skater, maar de thematiek van het pesten, het erbij willen horen en je  een zonderling voelen zijn ook op de Nederlandse scholen actueel. Natuurlijk worden er veel films gemaakt met dit thema, daarom is het fijn dat dit er bij deze film niet heel dik bovenop ligt. Het verhaal is het minst sterke element van de film, het is flinterdun, maar omdat je van de ene grap in de volgende valt ben je daar eigenlijk niet eens mee bezig. ParaNorman is gewoon een heerlijke doldwaze film voor jong en oud waarbij je bij de Nederlandse versie de stem van Willeke van Ammelrooij als oma cadeau krijgt.