Taken 2

In 2008 verscheen de ontvoeringsfilm Taken met Liam Neeson, Famke Janssen en Maggie Grace. We zijn nu vier jaar verder, de studio vond het tijd voor een vervolg. Maar is Taken 2 wel de moeite waard?

Liam Neeson keert terug als Bryan Mills, de gepensioneerde CIA-agent die zich door niets of niemand liet tegenhouden om zijn ontvoerde dochter Kim van Albanese kidnappers te redden. Als de vader van een van de kidnappers wraak zweert, ontvoert hij Bryan en zijn vrouw tijdens een familievakantie in Istanbul. Bryan weet Kim te bereiken en door te geven dat zij hen moet redden. Kim moet de geavanceerde politietechnieken gebruiken die zij van haar vader heeft geleerd om haar ouders te bevrijden en de gijzelnemers een voor een uit te schakelen.

Taken 2

Houterig

Het verhaal van de film wordt een korte periode na de gebeurtenissen van de eerste film opgepakt. Kim heeft nu rijlessen en de band tussen vader Bryan en moeder Lenore wordt steeds beter. Ze zijn nu weer 'on speaking terms' en gaan zelfs samen op vakantie naar Turkije. Hier slaat het noodlot toe, de vader van een van de moordslachtoffers dat Bryan heeft achtergelaten om in Taken zijn dochter te kunnen redden, neemt keihard wraak.

Na vier jaar is het weer gaaf om Liam Neeson in actie te zien met 'zijn' vrouwen. Het heeft veel te lang geduurd voordat hij weer als Bryan Mills flink Albanese kont kon schoppen. Het is niet alleen voor de kijker, het lijkt er zelfs op dat Neeson problemen heeft met de lange pauze tussen de twee films. De gevechten zijn verre van interessant om naar te kijken. Liam komt erg houterig over en lijkt niet erg lang te hebben gewerkt om de choreografie goed onder de knie te krijgen. Misschien wordt hij ook een jaartje ouder, maar dat hoeft nog geen reden te zijn om matige actiescènes af te leveren. Kijk maar naar Bruce Willis en de rest van de The Expendables-castleden, zij knallen nog goed door op hun ouwe dag.

Taken 2

Toch is het meest vreemde aan Taken 2 de marketing rondom de film. Het is algemeen bekend dat vader en moeder worden meegenomen door de Albanees die wraak op Bryan wil. De dochter moest hen redden en tegelijkertijd de situatie redden. In de reclames wordt Taken 2 dan ook neergezet als gespiegelde versie van Taken, waar het dus nu aan de dochter is om de heldin te zijn. Niet om te spoileren, maar dit is verre van het geval: Neeson draagt de film volledig. Famke Janssen heeft net zoals in de eerste Taken een  zeer zinloze rol wwaar niemand een band mee kan, en eigenlijk ook niet hoeft, op te bouwen. Dochter Kim, gespeeld door Maggie Grace, laat deze keer iets meer van haar kunnen zien, maar ook dit is niet zo spectaculair. Bij nagenoeg iedere spectaculaire scène die zij moet doen, krijgt ze hulp van haar vader, die haar telefonisch bijstaat.

Hoewel alle actie en geweld van houten klaas Neeson moet komen, is Taken 2 toch een waardig vervolg op het eerste deel. Het mag dan niet zo scherp of gevat zijn zoals het in 2008 werd gepresenteerd, maar voor een actiefilm is het zeker niet verkeerd voor een avond goed vermaak.