Life of Pi

Op de valreep van 2012 komt Ang Lee nog even gauw met de mooiste film van het jaar. Life of Pi gaat over de jongen Pi Patel (Suraj Sharma) die opgroeit in de dierentuin van zijn vader in India. Tijdens zijn jeugd ontdekt Pi verschillende religies en leert hij op eigen wijze zich daar tegen te verhouden. Hij ervaart de schoonheid van de verschillende geloven, maar ook het rationeel denken van zijn vader helpt hem zijn pad te kiezen. Op een dag besluit zijn vader de dieren te verkopen en per schip naar Amerika te brengen, zijn plan is om een nieuw bestaan op te bouwen in Canada. De hele familie Patel en de dieren vertrekken op een zeereis die de meesten van hen fataal zal worden, want het schip waarop ze hun reis maken zinkt tijdens een storm. Pi is de enige die samen met een hyena, een zebra, een orang-oetan en Bengaalse tijger een reddingssloep weet te bemachtigen. Het vreemde gezelschap is veroordeeld tot elkaar, dit is het begin van een avontuurlijke zeereis.

scènefoto
Life of Pi

Fans van het boek Life of Pi Yann Martel waren erg huiverig toen ze hoorden dat hun geliefde boek werd verfilmd. Hoe kon zo'n prachtig boek recht gedaan worden op het witte doek? En hoe Ang Lee dit voor elkaar gekregen heeft is ook de grote vraag. Hoe heeft hij de scenes met de dieren in het bootje zo natuurlijk in beeld weten te brengen? De majestueuze Bengaalse tijger speelt zijn rol net zo overtuigend als Suraj Sharma, en ook Ayush Tandon als de jonge Pi is erg naturel in zijn spel. Ang Lee lijkt de natuur naar zijn hand te zetten terwijl hij het witte doek vult met prachtig kleurgebruik en betoverende beelden, als een kunstschilder. De vergelijking met Salvador Dali is, mede door de tijger, dan ook snel gemaakt. Ang Lee gaat, net als Dali, vaak ook surrealistisch te werk. Het visuele bedrog daar waar de grens van lucht en water een spiegel lijkt te vormen, zowel op zee als in een schitterende zwembad scène, maken Life of Pi een waar kunstwerk. Vanaf de eerste seconde van de film is het een schouwspel dat je van de ene verwondering in de andere doet glijden. Het kleurrijke India, de dierentuin als speeltuin van Eden om in op te groeien, het in nood verkerende schip in de storm, de reusachtige walvis, de vliegvissen die bijna van het scherm af lijken te spatten, magie van de wonderlijkste soort waarbij het gebruik van 3D de betovering ondersteunt als nooit tevoren.

scènefoto

Het is dat er een aantal wrede scènes in zitten anders zou dit een schitterende film zijn om met het hele gezin naartoe te gaan. Een film vol levenslessen: kwetsbaarheid versus kracht, geloof versus ratio en realisme versus fantasie. Enerzijds heeft Life of Pi een met Amélie te vergelijken magische humor, anderzijds waan je je in een spannende avonturenfilm. Sprookjesachtig het ene moment en de realistisch wrede natuur het volgende moment.

Om Ang Lees kroonjuweel eer aan te doen kom ik superlatieven tekort. Hij heeft de wereld geschapen die bij het verhaal hoort waarvan Pi Patel in de film zegt: "je gaat er door in God geloven", de film die het boek absoluut eer aan doet. Dompel je onder in de magische wonderlijke wereld van Life of Pi, de mooiste film van 2012!