Hotel Transsylvanië: Hotel Vol Monsters

In Hotel Transsylvanië: Hotel Vol Monsters heeft graaf Dracula een hotel gebouwd waar alle monsters van de wereld veilig vakantie kunnen vieren, op een afgelegen plek waar mensen nooit zullen komen. De ideale afgelegen plek om zijn dochter Mavis op te voeden na het overlijden van zijn vrouw. Maar nu wordt Mavis 118 jaar en wil de wijde wereld gaan verkennen. Op de dag van haar verjaardag komen alle monsters om het feest te vieren, maar er is ook een onaangekondigde, onverwachte, ongewenste gast een mens! Jonathan is een onverschrokken wereldreiziger en zodra hij Mavis ontmoet is het voor beiden direct liefde op het eerste gezicht.

Filmposter
Hotel Transsylvanië: Hotel Vol Monsters Deze film draait in Nederland alleen nagesynchroniseerd in de bioscopen, dat is al een teken dat het een niet zo´n hele populaire film betreft, want de grote animatiefilms kennen vaak een ondertitelde en een nagesynchroniseerde versie in de bioscopen. De film is bedoeld voor kinderen vanaf 6 jaar maar voor volwassen soms ook grappig. Een bonte verzameling monsters bevolkt de film: Dracula, mummie, Frankenstein en zijn bruid, blob, yeti, gremlins, big foot, de onzichtbare man, Quasimodo en een roedel weerwolven. Wederom een leuke hommage aan horrorfilms uit het verleden, zoals we dat ook al zagen in ParaNorman en Frankenweenie. Dat is meteen ook het grootste minpunt aan de film: hoewel deze zich op een veel jongere doelgroep richt, begint het horroranimatiegenre op deze manier slijtplekken te vertonen. Kinderen zijn dol op griezelen blijkt, voor Hotel Transsylvanië: Hotel Vol Monsters is het jammer dat deze laatste in de rij is. Als de films beter gespreid waren geweest over het jaar had deze film meer kans gehad.

scenefoto
Hotel Transsylvanië: Hotel Vol Monsters De film zit vol grappige Nederlandse dialecten. Frankensteins bruid is een grappige Rotterdamse tante, terwijl de voodoo-niet storen-kopjes Surinaams spreken en de weerwolven Achterhoeks, hoewel deze laatsten slecht uit de verf komen. Vooral de voodoopopkopjes zorgen geregeld voor komische teksten. Ook het feit dat de achternaam van Quasimodo van Dam is, de onzichtbare man Frederik Willem heet en de zombies van Beethoven, Bach en Mozart zijn geestige vondsten. Ook de korte Twilight-parodie zorgt voor een grappig moment, eng wordt de film nooit. Het is duidelijk de bedoeling geweest om de allerkleinsten niet echt te laten schrikken, alleen maar te laten griezelen. Ontzettend jammer is het dat er over de liedjes in de film zo'n slechte auto-tune zit, dat was helemaal niet nodig geweest, want Nederlandse stemacteurs als Charly Luske, Marcel Jonker en Tony Neef kunnen zelf prima zingen. Verder is Hotel Transsylvanië: Hotel Vol Monsters een prima film voor kids!