The Lady Vanishes

In 1938 maakte Alfred Hitchcock de klassieker The Lady Vanishes. Het was zijn een-na-laatste film die hij in het Verenigd Koninkrijk maakte, alvorens hij naar Amerika vertrok en daar een van de grootste regisseurs aller tijden werd. 75 jaar later leek het de BBC tijd om de film opnieuw te maken, aan Diarmuid Lawrence de zware taak.

Het is nogal een uitdaging om een van de meest gelauwerde films van een van de grootste regisseurs ooit in de remake te gooien. In 1979 deed Anthony Page het ook al, maar zijn poging was geen enorm succes. Diarmuid Lawrence dacht dat hij het met de steun van de BBC wel beter kon doen.

Lady Vanishes

Het verhaal van The Lady Vanishes is vrij eenvoudig, maar er kan heel veel mee gedaan worden. Iris raakt tijdens een treinrit terug naar Londen bevriend met Miss Froy, een oudere vrouw. De op leeftijd zijnde vrouw verdwijnt echter, maar niemand lijkt Miss Froy te hebben gezien. Is Iris gek geworden, of is er een complot gesmeed? Met al wat er speelt is dit een uitgelezen mogelijkheid mysterie en intrige samen te binden tot een spannend geheel.

Aan Hitchcock was dat wel besteed, maar regisseur Lawrence heeft het er met zijn tv-film een stukje lastiger mee. Daar waar Hitch’s film nog kon leunen op wat leuke humor, die gepaard ging met Engelse zelfreflectie, en een enkel visueel trucje, ontbreekt dat stukje onderscheidend vermogen hier vrijwel volledig.

lady vanishes

De Engelse mannen die het continu over hun geliefde spelletje cricket hadden in Hitchcocks film zijn bijvoorbeeld vervangen door twee oudere dames. Gewoon, twee oude, ietwat truttige en bekakte dames. Een gemiste kans, want juist bij wat luchtigheid zou The Lady Vanishes baat hebben gehad. Nu blijft het allemaal erg vlak, heel rechttoe rechtaan.

De spanningsboog staat daarbij door de vlakke acteerprestaties en oubollige muziek niet al te strak gespannen waardoor zelfs de climax maar heel weinig schwung met zich meebrengt. Zo nu en dan voelt het zelfs wat soapachtig aan en dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest. De film is relatief onderhoudend, maar onderscheidt zich toch niet van de middenmoot.

lady vanishes

Gelukkig is de mystiek nog wel aanwezig, zo sterk is het verhaal dan weer wel. Het is dan ook gebaseerd op het boek The Wheel Spins, afkomstig van Ethel Lina White, een van de grootste Britse misdaadschrijfsters. Je blijft je dan wel afvragen of Iris gek is geworden of dat er toch een complot gesmeed is, maar helaas voel je heel snel aan wat er nu echt aan de hand is.

Extra’s

Deze dvd had nog wat leuks kunnen betekenen als er wat extra’s waren te vinden, maar dit vond men kennelijk niet nodig. Geen verwijzingen of loftuitingen naar het origineel uit 1938 dus. Jammer.

lady vanishes

Een film van Hitchcock opnieuw maken is een grote uitdaging, helemaal als het een klassieker als The Lady Vanishes betreft. Het blijkt een te lastige opgave, ook voor de mensen van de BBC. Deze 2013-versie is een vlakke vertelling die soms zelfs soapachtig aanvoelt. Al met al is het wel leuk om te zien hoe men de film opnieuw geprobeerd heeft te maken, en hoe moeilijk het achteraf blijkt dat te doen, maar een echte aanrader is het niet.