Oldboy

Regisseur Spike Lee, bekend van Malcolm X en 25th Hour, heeft zich gewaagd aan een risicovolle film: een remake. Vooral als het origineel door veel mensen beschouwd wordt als een zeer goede film zou je je toch afvragen waarom je je hieraan wilt wagen. Tien jaar na de Zuid-Koreaanse Oldeuboi krijgt het een Amerikaanse remake die met Josh Brolin in de hoofdrol hoge verwachtingen schept.

Brolin speelt de rol van Joe Duecett, die na een ontvoering twintig jaar lang gegijzeld wordt. Gedurende de periode zit hij opgesloten in een kamer en krijgt hij alleen Chinees eten gevoerd. Wanneer hij op onverklaarbare wijze weer wordt losgelaten begint zijn missie om te ontdekken wie hem al die tijd heeft opgesloten. Als Joe antwoord kan vinden of het 'wie' en 'waarom' krijgt hij de kans voor de ultieme wraak.

Het is misschien een open deur intrappen, maar de Hollywoodversie is een stuk minder grauw dan het origineel. Ondanks een aantal gewelddadige scènes, die prachtig in beeld worden gebracht, is het veel braver dan de Zuid-Koreaanse versie. Gelukkig hebben 'we' Samuel L. Jackson als de ultieme bad guy. Er is bijna niemand die zo goed een dergelijke rol kan spelen als hij, maar is hij wel de uiteindelijke verantwoordelijke?

Gedurende de ruim anderhalf uur spelen er veel vragen op, blijft het spannend en raak je erg nieuwsgierig naar de antwoorden. Dat komt grotendeels door het goede spel van Josh Brolin, die geen greintje genade kent voor iedereen die hem in de weg staat. Zijn stalen blik past perfect bij iemand die twintig jaar op Chinees heeft moeten leven.

Om de remake overbodig te noemen doe je Spike Lee tekort. Met name het camerawerk is een vermelding waard en de film verveelt geen moment. Maar toch is het vooral bedoeld voor de mensen die onbekend zijn met het origineel en voor die doelgroep heeft de remake nog zeker wat verrassingen in petto. Zelfs de geoefende filmkijker kan niet voorspellen hoe het verhaal zich ontwikkelt. En dat is ook een kunst.