Blu-ray: The Smurfs 2 3D

Het blijft een grote gok: bekende strip- of tekenfilmpersonages naar het grote doek bringen. Fans van het eerste uur blijven ontzettend kritisch, maar het kan tegelijkertijd ook een nieuwe doelgroep aanspreken. Neem bijvoorbeeld de Smurfen, die hun weg naar de bioscopen vonden in The Smurfs en The Smurfs 2. Het vooral jonge publiek omarmde beide films en een derde deel staat al in de planning. Nu is het tweede deel op dvd, blu-ray en blu-ray 3D verschenen.

In dit vervolg creëert de boze tovenaar Gargamel (Hank Azaria) een paar ondeugende Smurf-achtige wezens, waarmee hij de magische krachten van de Smurfen hoopt te kunnen benutten. Maar als hij er achter komt dat alleen een echte Smurf hem kan geven wat hij wil en alleen een geheime spreuk die Smurfin (Katy Perry) weet de wezens kan veranderen in echte smurfen, kidnapt Gargamel Smurfin.

Hij brengt haar naar Parijs, waar hij door miljoenen wordt aanbeden als 's werelds grootste tovenaar. Het is nu aan onder anderen Grote Smurf om terug te keren naar de echte wereld, zich te herenigen met Patrick (NEIL PATRICK HARRIS!) en Grace Winslow (Jayma Mays), en Smurfin te redden.

Het blijft natuurlijk een kinderfilm en dat is ook te merken aan het verhaal en de wijze waarop sommige problemen opgelost worden. Maar dat wil niet zeggen dat volwassenen het niet leuk kunnen hebben bij deze film. De ingenieuze woordgrappen (met uiteraard 'smurf' in elke zin), visuele pracht en toverkracht van de Smurfen zijn voor oudere kijkers vermakelijk genoeg om eens gezien te hebben.

De 3D-uitgave van onze blauwe vriendjes bestaat uit twee schijven: een voor de 2D-content en een voor de 3D-content. Vanzelfsprekend bevat de laatste de film in 3D, maar niet de extra's die op de andere disc staan. Tijdens het opstarten van de 2D-disc krijg je eerst een reclame voor de Smurf-O-Vision-applicatie te zien. Een leuke extra die je kunt downloaden op iPhone of iPad en waarmee je een eigen korte film kunt maken met Smurfen. Dit werkt vrij simpel en is natuurlijk bedoeld voor de allerkleintjes.

Vervolgens worden er trailers vertoond van Cloudy with a Chance of Meatballs 2, Hotel Transylvania, The Smurfs 2 (huh?) en One Direction: This is Us, maar deze zijn geheel over te slaan met een druk op de knop. In het menu valt eenvoudig te kiezen tussen veel nagesynchroniseerde versies (mocht je behoefte hebben aan Vlaamse of Arabische Smurfen) en ondertiteling. Als je tijdens de film ineens wilt veranderen van taal, dan kan ook dat moeiteloos, zonder dat je de film stop hoeft te zetten.

De 3D-uitgave barst eveneens van de extra's, naast de al genoemde applicatie (zie kader). Hierdoor is het Smurfplezier nog niet over als de film tot zijn eind is gekomen. Datzelfde plezier wordt in 3D net iets groter, doordat de blauwe wezentjes iets meer tot leven komen en de visuele pracht nog meer tot zijn recht komt. Het is niet bepaald een revolutionair gebruik van het effect, maar het zal voor kinderen (en ook volwassenen) een leuk extraatje zijn.

Al met al is dit een uitgave om trots op te zijn. Mooie verpakking, veel extra's en de film 'mastered in 4K'. Dat houdt in dat het beeld gemaakt is op basis van een 4K-studiomaster van de hoogste kwaliteit, iets dat zeker te zien is. Haters en Moppersmurfen moeten dan ook ver uit de buurt van deze film blijven, want het is eigenlijk allemaal vrij vermakelijk. Vooral voor kinderen, maar stiekem ook voor de wat ouderen.

Extra's:

- Daddy's Little Girl: The Journey of Smurfette (6:21)
Een interessante extra waarin dieper ingegaan wordt op Smurfin. Producers, schrijvers en de stem van Smurfen zelf, Katy Perry, vertellen meer over het personage in de film, maar ook uit de stripboeken van Peyo.

- The Naughties! The Tale of Hackus and Vexy (5:42)
Hetzelfde als de vorige extra, maar dan gefocust op twee (minder interessante) nieuwe personages: Hackus en Vexy. Het is wel interessant om te weten te komen waarom er gekozen is voor deze twee 'naughties', en de zoektocht naar de stemmen te volgen.

- The Puurrfect Companion: Azrael's Tail (4:40)
Naast de goed vormgegeven Smurfen zien ook de bewegingen van de kat van Gargamel er natuurgetrouw uit. In deze extra zien we hoe hij gemaakt wordt en hoe de andere acteurs op de set acteren met de kat. Leuk ook om de stem van de kat in actie te zien.

- Animating Azrael (3:24)
Onder leiding van animatiesupervisor Spencer Cook wordt er een verdieping gegeven op de vorige extra. We komen erachter dat er drie katten gebruikt worden voor verschillende situaties en waarin bepaalde scènes het verschil zit tussen een echte en een geanimeerde kat.

- Evolution of the Naughties (3:41)
Aansluitend bij de vorige extra krijgen we nu onder leiding van Rich Hoover, supervisor visuele effecten, te zien hoe de 'naughties' gemaakt werden. Vanaf het beginpunt (maken van artwork) tot het eindresultaat is tot in de puntjes te zien hoe het proces verliep, inclusief problemen waar ze tegenaan liepen. Erg leuk om te zien.

- Verwijderde scènes (3:52)