Blu-ray: Smoorverliefd

Er zijn dit jaar maar liefst zeventien films bekroond met de status Gouden Film, wat inhoudt dat er minstens 100.000 bezoekers de film gezien hebben. Eén daarvan is Smoorverliefd, die binnen twee weken de grens van Gouden Film bereikte. De Nederlandse romkom is een remake van de gelijknamige Vlaamse film en wist bijna 1,5 miljoen euro op te brengen aan de bioscoopkassa. De uitgave van dvd en blu-ray lijkt een perfect cadeau voor Kerstmis.

De romantische komedie Smoorverliefd zoomt in op de roerige romantiek in de levens van vier vrouwen in Den Haag. Tienerdochter Eva, haar moeder Judith, tante Barbara en grote zus Anna maken er onder een Haags dak samen gezellig een potje van. Ze zijn mooi, moedig en verstandig, maar soms weten ze het ook even niet meer in een wereld vol prille verliefdheid, ongebluste lust, affaires, kinderwensen en onverwoestbare oude liefdes.

We hebben in Nederland regelmatig romkoms en die zijn niet allemaal even vermakelijk. Het verloop is meestal hetzelfde en dat is in Smoorverliefd niet heel anders. De verhaallijnen brengen verder niet veel nieuws aan het genre, maar de charme zit in de actrices. Onder anderen Susan Visser, Anna Drijver en debutant Beatrice Hillen zijn heel likeable en leuk om naar te kijken. Daarnaast is het montage- en het camerawerk dik in orde en dat zorgt ervoor dat Smoorverliefd net iets meer is dan een standaard romkom.

Bij het opstarten van de blu-ray verschijnen eerst een aantal logo's en vervolgens trailers van Mannenharten, Leve Boerenliefde en Love and Honor. Hierna opent zich het menu waarin je heel eenvoudig de film op kunt starten. Ook bestaat de mogelijkheid om de film met Engelse ondertiteling te bekijken. Het bonusmateriaal (zie kader) is meteen vanuit het hoofdscherm op te starten en bevat geen apart menu.

Smoorverliefd is een prima cadeau voor de kerst, mits je van het genre houdt. Ga je over je nek van liefde, romantiek en Nederlandse films? Ja, dan is dit natuurlijk niets voor jou. Maar voor ieder ander is het een vermakelijke film voor tussendoor die je eigenlijk vooral wil zien door de goed acterende dames en prima cinematografie.

Extra's

- Making-of (4:49)
Een kijkje achter de schermen zoals deze hoort te zijn: interviews met acteurs en regisseur over hun personages en hun acties gecombineerd met beelden van (logischerwijs) achter de schermen. Niet heel uitgebreid, maar het bevat een lekker tempo en kijkt lekker weg.

- Videoclip Glennis Grace -'Ondanks Alles' (3:33)
Tsja, voor de liefhebbers zullen we maar zeggen.