Blu-Ray: Paranoia

Het is een favoriet onderwerp voor film: een undercoveroperatie waarbij de hoofdrolspeler zelf, maar ook vele anderen in gevaar worden gebracht. Maar er is dan wel goed geld of eer mee te verdienen. In Paranoia volgen we Adam Cassidy, een gewiekste technologiestudent wiens idee wordt afgewezen door zijn werkgever. Teleurgesteld als hij is, duikt hij met een aantal vrienden de kroeg in en betaalt met zijn medewerkerspas. Er is alleen één ding dat Adam vergeet: hij is helemaal geen medewerker meer, want hij is ontslagen door wangedrag bij het afwijzen van zijn idee. Adam wordt voor een keuze gezet: undercover bij de vijand of de verschrikkelijke consequenties van zijn fout ondergaan.

Toen deze triller aangekondigd werd, was er alom enthousiasme over de cast. Met namen als Gary Oldman, Harrison Ford en de talentvolle Liam Hemsworth en Amber Heard, moest het toch helemaal goed komen? Niets blijkt (jammer genoeg) minder waar.

Op het acteerwerk in deze film is weinig aan te merken, dat moet worden toegegeven. Gary Oldman speelt zoals altijd weer de sterren van de hemel als semi-badguy en Harrison Ford al helemaal als badguy. Liam Hemsworth is nog steeds een groentje in het vak, maar draagt de film zo goed en zo kwaad als hij kan. Het is alleen niet genoeg.

Paranoia is typisch weer een gevalletje ''net niet goed genoeg". De film gaat ten onder aan kleine dingen als een auto die in een paar minuten tijd een afstand aflegt die niet normaal is en wat ook niet goed wordt uitgelegd. Een telefoonmagnaat die accu's en soms zelfs telefoons van Samsung en Apple gebruikt, maakt het er ook niet beter op. En dan is er nog een zwak punt dat uiteindelijk de film de das omdoet: het script. De soms houterig geschreven dialogen, de shift tussen scènes ... Het loopt gewoon niet lekker. En dat gevoel blijft de hele film bestaan.

Zoals al gezegd, wordt de film uiteindelijk gedragen door de topacteurs en die redden dit zinkende schip ook nog enigszins.

Over de blu-ray zelf is uiteindelijk ook vrij weinig te vermelden. Er bevinden zich geen extra's op het schijfje en daarmee had de misser misschien nog gered kunnen worden. Een making-of is namelijk altijd leuk, zelfs bij een film als Paranoia. Ook begint de film gewoon, geen menu. Helemaal niets. Wel wordt de film voorafgegaan door een trailer van Need For Speed

Wat er geconcludeerd kan worden uit Paranoia is dat de titel geen recht doet aan het verhaal en de acteurs al helemaal niet. Als je een titel als Paranoia hoort, wordt er een sterke psychologische thriller verwacht. Vervolgens zou deze je dan eigenlijk tot waanzin moeten drijven. Dit gebeurt met deze film niet, de kijker wordt haast zelf Paranoia van het ontbreken van extra's of überhaupt een menu. De film zelf moet overeind worden gehouden door de acteurs, want door de houterig geschreven dialogen zinkt het schip hopeloos. Jammer, jammer en nog eens jammer ...