Gomorrah Connection (Il Clan Dei Camorristi)

Gomorrah Connection (Il Clan Dei Camorristi) is een heerlijke miniserie van de Italiaanse regisseur Alessandro Angelini, die losjes is gebaseerd op het verhaal van de Casalesi-clan. In acht delen van 90 minuten zien we hoe de jonge magistraat Andrea Esposito (Stefano Accorsi) de strijd aangaat met het veelkoppige monster, wiens tentakels uitstrekken tot ver in de gevestigde orde.

Gomorrah Connection

De serie speelt zich grotendeels af in het denkbeeldige stadje Castello di Aversa, waar twee rivaliserende bendes een oorlog met elkaar voeren. Het verhaal begint in 1980 als er een aardbeving heeft plaatsgevonden en de bende van Cutolo een poging doet om tijdens een gevangenisopstand af te rekenen met de bende van Antonio Vescia. De jonge gewetenloze Francesco Russo, oftewel O'Malese (Giuseppe Zeno), weet Antonio Ruggiero, de rechterhand van Vescia, te redden en zet daarmee een eerste stap in de wereld van de georganiseerde misdaad.

Marco (Glen Blackhall) en Andrea Esposito (Stefano Accorsi)
vlnr: Marco (Glen Blackhall) en Andrea Esposito (Stefano Accorsi)

De jonge onderzoeksrechter Andrea Esposito, die nog maar net is aangesteld, is vastbesloten om de strijd aan te gaan met de georganiseerde misdaad en wordt daarmee het doelwit van de fanatieke O'Malese, die snel hogerop wil zien te komen. Esposito laat zich echter niet intimideren en verklaart de maffia de oorlog. Wat volgt is de jarenlange strijd van de Italiaanse justitie tegen een bijna onzichtbare vijand die geen enkel middel schuwt en zonder te blikken of blozen over lijken gaat.

Francesco Russo aka O'Malese (Giuseppe Zeno)

Gomorrah Connection is een serie die wel wat doet denken aan de legendarische misdaadserie De Octopus (La Piovra) uit het midden van de tachtiger jaren van de vorige eeuw. Waar we in Amerikaanse series vaak een geromantiseerd beeld voorgeschoteld krijgen, is dit in de serie Gomorrah Connection ver te zoeken. In de miniserie van Alexis Cahill & Alessandro Angelini zien we een zeer realistisch en bikkelhard beeld van de terugkeer van de Camorra in het mooie land aan de Middellandse Zee. Een duistere wereld waarin niemand te vertrouwen is, waar iedereen zwijgt over de daden van de Camorra en waar grof geld wordt verdiend aan het dumpen van giftig afval.

Ciccio Capuano (Francesco Di Leva)
Ciccio Capuano (Francesco Di Leva)

Het feit dat de cast van deze serie uit voornamelijk Italiaanse acteurs en actrices bestaat, maakt Gomorrah Connection zo mogelijk nog beter. Ook zijn veel van de personages in de serie gebaseerd op werkelijk bestaande criminelen als Ernesto Bardellino (Vescia), Francesco Schiavone (Russo), Francesco Bidognetti (Capuano) en Antonio Iovine (D'Angelo), wat het realisme alleen maar ten goede komt. Ben je dus een liefhebber van realistische misdaadseries met veel actie en snoeihard geweld, dan mag je deze Italiaanse topminiserie zeker niet laten ontbreken in je collectie.