Blu-ray: About Time

Als Tim Lake (Domhnall Gleeson) 21 is, vertelt zijn vader (Bill Nighy) hem iets heel bijzonders. De gehele mannelijke lijn van de familie heeft een gave: ze kunnen terug in de tijd reizen. Gewoon in een donkere kast gaan staan, vuisten ballen en denken aan de situatie waarin je terug zou willen reizen. Grapje? Nee hoor, al gelooft Tim het ook pas als hij het uitgeprobeerd heeft.

Een beetje een sukkeltje is het wel. Met vrouwen omgaan vind de jonge advocaat Tim lastig, hij is het typje dat je onhandig een hand geeft met Nieuwjaar terwijl jij je op een zoen verheugd had. Gelukkig heeft hij dat zelf ook wel door. Na zulke situaties duikt hij snel een kast in en laat daarna zien hoe het wel moet.

Op die wijze verovert hij de liefde van zijn leven: Mary (Rachel McAdams). Na elke stomme actie draait hij het terug en doet het sociaal wenselijke. Toch ontdekt Tim dat er ook een keerzijde zit aan het terugreizen. Dit ontluikt zich in een ontzettend grappige, emotionele en soms wat aandoenlijke komedie. Het malle feit dat Tim door de tijd kan reizen, is gek genoeg totaal niet gek of storend in de film. Er worden verder geen special effects gebruikt, waardoor dat reizen erg natuurlijk lijkt. Hoewel About Time wat aan de lange kant is met z'n 123 minuten, is de film elke minuut waard. Het verhaal gaat de diepte in en in elke laag zit een mooie boodschap over het leven.

Naast het verhaal, is About Time ook gewoon prachtig gefilmd. De beelden zijn een plaatje om naar te kijken. Mooie, heldere kleuren die passen bij het moment in de film, mooie omgevingen, alles klopt gewoon. Al met al is de film een absolute aanrader om te gaan kijken. Een laatste tip voor de vrouwen: houd een flinke reep chocola en tissues bij de hand. Je gaat het nodig hebben.

Buiten de film zijn de extra's op de blu-rayversie ook niet mis: een hele lijst aan deleted scenes, bloopers, kijkjes achter de schermen en muziekclips. De moeite waard om allemaal eens na te lopen.