Blu-ray: Gravity

Zonder twijfel een van de mooiste films van het afgelopen jaar: Gravity. De manier waarop regisseur Alfonso Cuarón de ruimte neerzet is letterlijk adembenemend. Dat in combinatie met een verbluffende soundtrack zorgt geheel terecht voor tien Oscarnominaties, waaronder voor beste film. Maar is het nieuwe werk van de Children of Men-regisseur thuis net zo indrukwekkend als in de bioscoop?

Het verhaal draait om Dr. Ryan Stone en Matt Kowalski, gespeeld door Sandra Bullock en George Clooney. Het team, dat naast Stone en Kowalski nog enkele leden kent, is bezig met een routinecontrole buiten de Space Shuttle wanneer het noodlot toeslaat. Stone en Kowalski raken los van de shuttle en drijven stuurloos en alleen rond in de ruimte, net buiten de Aarde.

Om de vraag in de inleiding meteen te beantwoorden: natuurlijk niet. De bioscoop is een speciale plaats en de beste plaats om een film te zien. Die sfeer krijg je moeilijk thuis nagemaakt, tenzij je daadwerkelijk een gigantisch scherm met een indrukwekkende surroundset hebt. De mate of de film thuis werkt is ook grotendeels afhankelijk van de grootte van je televisie en de kwaliteit van het geluid. Het is aan te raden om het zo donker mogelijk te maken, zodat je je helemaal kunt focusen op de film.

Bij het opstarten van de blu-ray (zulke visuele pracht wil je eigenlijk alleen in de beste kwaliteit zien) wordt er slechts een trailer van The Hobbit: The Desolation of Smaug vertoond en deze is met een druk op de knop over te slaan. Vervolgens verschijnt er een simpel, maar mooi vormgegeven menu waarin je makkelijk kunt kiezen om te film te starten. De blu-ray staat niet standaard op de Nederlandse taal ingesteld, maar dit is via een optie in het menu makkelijk te herstellen.

Het moet gezegd worden, de mooiste film van het afgelopen jaar heeft een blu-ray-release om trots op te zijn. Dezelfde visuele pracht komt ook in de menu's naar voren en met ruim drie uur bonusmateriaal ben je nog wel even zoet ermee. Het heeft misschien niet dezelfde impact als de bioscoop, maar met een grote televisie en gesloten gordijnen kom je al een heel eind. Gravity is een film die je gezien moet hebben, ook al vind je het verhaal te simpel, de manier waarop het verhaal verteld wordt is iets dat je nog nooit gezien hebt in een film.

Extra's

- Gravity: mission control (1:46:36)
Een indrukwekkende documentaire over het maken van Gravity. Makers en acteurs loodsen ons van het allereerste idee tot het uiteindelijke totaalproduct. Voor ieder die na het zien van de film benieuwd is hoe het gemaakt is: iedereen dus.

- Shot breakdowns (36:48)
Regisseur Alfonso Cuarón en visuele effectensupervisor Tim Webber leggen bij elke belangrijke scène uit hoe die exact gemaakt is. Prachtige extra die je eigenlijk meteen na de documentaire wil zien.

- Collision point: the race to clean up space (22:28)
Interessante mini-documentaire over ruimteafval, iets dat in de film zelf ook aan bod komt, en hoeveel er nou daadwerkelijk in de ruimte zweeft. Ingesproken door acteur Ed Harris (ook in Gravity te horen), die zeer prettig is om naar te luisteren.

- Aningaaq (6:53)
Een korte film gemaakt door de medeschrijver van Gravity en de zoon van de regisseur: Jonas Cuarón. Een ingenieuze blik en een goede toevoeging op de hoofdfilm die laat zien wat er aan de andere kant gebeurt van het contact met Ryan Stone tijdens de poging om te ontsnappen uit de Tiangong.

Tevens bevat de blu-ray een digitale kopie voor tablets en mobiele telefoons.

Lees hier onze recensie van de film, gepubliceerd met de bioscooprelease.