Blu-ray: Mannenharten

Net voor de gezelligste tijd van het jaar, Kerstmis, hebben zes mannen uit de zelfde sportschool problemen in de liefde. Waar de een wanhopig een vrouw wil, heeft de ander een totaal ander probleem; ze is zwanger. Wil hij wel een kind? Allemaal gaan ze er op hun eigen manier mee om en samen vormen ze de Nederlandse romantische komedie Mannenharten.

Zo vindt Tim (Daan Schuurmans) bijvoorbeeld zijn naderende huwelijk met de perfecte Laura (Hadewych Minis) behoorlijk eng. Zijn vriend Wouter (Jeroen Spitzenberger) heeft iets anders aan zijn hoofd; hij moet proberen zijn vriendin Nicole (Katja Herbers) niet kwijt te raken. Vrouwenverslinder Dennis (Barry Atsma) heeft genoeg om uit te kiezen, maar uit gesprekken met zanger Roy (Jon van Eerd) blijkt dat hij wel weer een keer echt verliefd wil worden. Overigens helpt het Dennis ook niet dat Roy telkens maar liedjes over liefdesverdriet blijft zingen, daar wordt hij alleen maar chagrijnig van. Niels (Fabian Jansen) is het verlegen en stuntelige typje die de net gescheiden Susanne (Georgina Verbaan) in wil palmen. Helaas voor hem heeft zij alleen een vrij hardnekkig ex; Frank (Teun Kuilboer).

Mannenharten is een romantische komedie in de stijl van Alles is Liefde. Een gelijkenis is al vrij vlug gemaakt: zowel Alles is Liefde als Mannenharten speelt zich in de periode tijdens Kerstmis af. De zes mannen in deze film hebben allen hun eigen verhaallijn en af en toe worden die wat verwoven met elkaar, net als bij de stelletjes in Alles is Liefde. Het idee om meerdere spelers de hoofdrol te laten vervullen werkt, maar is af en toe ook wat verwarrend. Zonder de achterkant van het hoesje te bekijken kan ik bijvoorbeeld niet meer vertellen wie welk probleem had. Ook aan het begin van de scènes moet je er weer even inkomen wat de achtergrond van het personage is.

Wat Mannenharten onderscheidt van andere (Nederlandse) romantische komedies is dat de hoofdrolspelers echt de mannen zijn. Hoewel vrouwen en stelletjes doorgaans de hoofdrol spelen in romantische komedies, vervullen zij hier een ondergeschikte rol. Opvallend is wel dat de vrouwennamen eerst worden genoemd in de begintitels.

Ook al is de film voorspelbaar, het plezier en medeleven is er niet minder om. De scènes en verhaallijnen zijn herkenbaar voor ieder stelletje en dat is toch wel hét sterke punt van Mannenharten, want van diepgang moet de film het niet hebben. Maar goed ook, want anders zouden de verhalen helemaal niet meer te volgen zijn.

Verder nog een tip: kijk niet voor het kijken van de film op het hoesje welke bedrijven de sponsors waren. Zodra je dat weet, zie je de merken overal opdoemen en dat verpest de film. En laat je niet tegenhouden door al het liefdesverdriet en de twijfels in de film, uiteindelijk komt alles weer goed. Zoals het hoort.

De blu-ray bevat verder nog deleted scenes, bloopers en de titeltrack Mannenharten van Bløf in twee verschillende versies.