August: Osage County

Beverly Weston (Sam Shepard) is de aan drank verslaafde vader van een gezin. Nadat hij is verdwenen komt de familie bij elkaar om moeder Violet (Meryl Streep) en jongste dochter Ivy (Julianne Nicholson) te steunen. Hierbij komt allerlei oud en nieuw zeer tussen de familieleden bovendrijven. Ieder huis heeft zijn kruis en in August: Osage County is dat van een aardig formaat.

August: Osage County is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Tracy Letts, die ook het scenario schreef. Letts' 'eigen' staat Oklahoma dient als decor en wordt totaal niet mooier of romantischer gemaakt. Futloos platteland is wat je ziet, waar iemand met enige ambitie al lang is vertrokken. Maar nu is de familie Weston dus noodgedwongen weer bij elkaar. Incluis partners, een kleinkind en een ijverige huishoudster, die allemaal afzijdig willen blijven. Maar dat houden ze natuurlijk niet heel lang vol.

Verrassend genoeg gaat het gesteggel nu eens niet om geld of de algehele nalatenschap. De drie dochters van Beverly en Violet, Barbara (Julia Roberts), Karen (Juliette Lewis) en de eerder genoemde Ivy, vinden het best dat hun egocentrische moeder alles claimt. Moederlief is namelijk een trut met mondkanker en een enorme verslaving aan medicijnen. Dit gemixt met haar gewoontes betekent dat ze iedereen onomwonden de waarheid toeblaft. Karen en Ivy doen hun best om hiermee te leven, maar voor oudste dochter Barbara is dit olie op het vuur. Niet geheel toevallig is zij het evenbeeld van haar dominante moeder.

De confrontatie tussen Violet en Barbara is slechts het begin van een hele serie geheimen die langzaam worden ontrafeld in de film, want iedereen in de familie heeft wat te verbergen. Met alle gevolgen van dien; niemand blijft ongeschonden. Hoewel de perikelen geregeld richting hysterie neigen, zorgt het uitgedokterde verloop in de scènes ervoor dat de film blijft boeien. Daarnaast is August: Osage County ontzettend herkenbaar. De centrale personages die te zien zijn zouden familieleden van de bioscoopganger kunnen zijn.

Castfoto August Osage County

Voor deze personages is soms een verrassende casting gedaan. Zo speelt Benedict Cumberbatch deze keer een zeer verlegen, onzekere neef. Chris Cooper speelt zijn vader Charles sr., die tot de nieuwe pater familias wordt gebombardeerd.

Toneelverfilmingen staan bekend om groot acteren. Iets waar Streep en Roberts zich volledig aan overgeven. Meestal werkt het, maar soms is het ook een beetje lachwekkend. Het is vooral Julia Roberts vergeven, want zoals in deze film heb je haar nog nooit gezien. Misschien is dat omdat Barbara meer op haarzelf lijkt dan al haar andere rollen tot nu toe.

August: Osage County zal geen lekkere wegkijker zijn voor iedereen, omdat het onderwerp zwartgallig is en de film nogal theatraal aandoet. Maar het is absoluut verfrissend dat dit verhaal naar het witte doek is gebracht.