Blu-ray: The Hobbit: The Desolation Of Smaug

Na The Hobbit: An Unexpected Journey is nu The Desolation of Smaug uit op blu-ray en dvd. Dit tweede deel van de triologie gaat direct verder waar het eerste deel eindigde. Het gezelschap aan dwergen is ontsnapt uit de Misty Moutains en nu op weg naar het oosten.

Daar hopen ze het koninkrijk Erebor terug te winnen van de draak Smaug. Gelukkig voor de kijkers gaat dit niet zonder slag of stoot. Het 2,5 uur durende verhaal begint vol met spanning. De dwergen, de hobbit en de tovenaar worden achterna gezeten door boosaardige reuzenwolfachtigen en zoeken onderkomen in het huis van Beorn, een gedaanteverwisselaar. Deze heet het gezelschap niet van harte welkom en ze vertrekken dan ook al snel richting het Demsterwold, een woud waarin ze van de tovenaar Gandalf het elfenpad moeten volgen, want hij gaat zelf niet mee. Drie keer raden; dit lukt ze niet. In de twee uur die daarop volgen, volgen we de dwergen en hobbit Bilbo op weg naar de draak Smaug en de bijbehorende schat.

Zoals we gewend zijn van de hele Lord Of The Rings- en The Hobbit-reeks, is ook dit tweede deel gehuld in een prachtige omgeving. Alleen daarom is de gehele reeks al een must-see. Regisseur Peter Jackson kijkt erop toe dat de camerastandpunten ongeëvenaard worden. Vanuit de meest onmogelijke hoeken krijgen we te zien hoe Bilbo en zijn maten het kwaad willen verslaan.

Veel fans vonden het eerste deel van The Hobbit, An Unexpected Journey, langdradig. In dit tweede deel, The Desolation of Smaug, zit in ieder geval genoeg actie om de 161 minuten te vullen. Als het ene gevaar geweken is, ligt het volgende op de loer. Dat wil overigens niet zeggen dat het verhaal niet in minder minuten verteld had kunnen worden. Niet alle actie is direct nodig om het verhaal te kunnen vertellen. Soms zitten er vrij willekeurig gekozen scènes in die weliswaar erg leuk, grappig of vol met actie zitten, maar het verhaal niet verder helpen. Je zou zowat denken dat Jackson te weinig verhaal had om het geheel in drieën te kunnen splitsen en er daarom wat actie bij heeft verzonnen. Het maakt de film er in ieder geval in dit deel niet minder spectaculair om en dat is voor de fans een goed teken, want ze moeten nog tot december 2014 wachten op de grote finale.

Goed, dan is de film besproken. Misschien zijn de extra's op deze blu-ray nog wel leuker. Sterker nog, ze hebben er een extra disk met special features bij gedaan. Waarschijnlijk paste zelfs niet alles op deze bonus disk, want New Zealand: Home Of Middle Earth, Part 2 staat op de disc met daarop ook de film zelf.

De bonusdisc bevat:
- een 40 minuten durende 'behind the scenes'. Hoe ziet een gemiddelde dag op de set eruit? Dit is een aanrader voor iedereen die ook maar iets met televisie en film heeft;
- een vraag-en-antwoordronde van fans en acteurs aan Peter Jackson inclusief rondleiding op het kantoor. Dit duurt ook ruim 37 minuten.
- een music video van I See Fire;
- een serie productievideo's van de draaidagen met wat ze op die dagen doen, welke problemen ze tegenkomen, et cetera. Ook dit duurt weer zo'n 35 minuten, verdeeld over 4 thema's/draaidagen;
- twee trailers en een preview van The Hobbit 2;
- buiten de trailers van de film die je gekocht hebt, bevat de bonusdisc ook een extended edition trailer van The Hobbit: An Unexpected Journey, Lego The Hobbit Game Trailer en The Hobbit: Kingdom Of Middle-Earth Game Trailer.

Het is dus zeker de moeite waard om de film ook te kopen met al deze extra's.