Blu-ray: Nederland Van Boven seizoen 2

In het tweede seizoen van VPRO's Nederland Van Boven zien we weer prachtige plaatjes en typisch Nederlandse taferelen. Door middel van datavisualisaties en heli-shots, maar ook gewoon vanaf de grond wordt Nederland op zijn best in beeld gebracht. En het is de moeite waard, want ons kikkerlandje is écht mooi!

Elke individuele aflevering kent verschillende datavisualisaties van bijvoorbeeld de trek van een vogelpaartje, bezorgers van pizza's en ander afhaalvoedsel op nieuwjaarsdag en een kudde geiten inclusief hond die van zuid- naar noord-Rotterdam trekt. Een tocht van 12 kilometer lang. Deze visualisaties zijn te zien op een soort Google Maps plaatje met daarop GPS-lijnen die samen het onderwerp uitbeelden. Zo is leuk te zien waar bijvoorbeeld de eerste wegen tijdens een sneeuwval weer sneeuwvrij zijn gemaakt.

Voorbeeld datavisualisatie
Voorbeeld datavisualisatie

In tien afleveringen zien we evenveel thema's belicht vanaf verschillende kanten. De aflevering 'Nest' gaat bijvoorbeeld niet alleen in op de nestdrang van ooievaars, maar ook op de huizenmarkt. Hier hoort een datavisualisatie bij over het aantal huizen in Nederland dat in 2008 en 2012 onder een ton kostte. Een duidelijke manier om te laten zien wat er veranderd is op de huizenmarkt in die vier jaar. Ook komt hier de verandering van een wijk aan bod. Hoe een buurt eerst een Joodse buurt was, later een buurt met krakerspanden werd en uiteindelijk een wijk voor welgestelde mensen is geworden. Dit voorbeeld is kenmerkend voor de serie. Vanuit originele oogpunten worden de thema's behandeld.

Nederland Van Boven leert je Nederland op een andere manier kennen. Het laat je nietig voelen bij het zien van de uitgestrekte natuur op de Veluwe of juist de dichtbebouwde stad in Rotterdam. Maar het programma verbindt ook. Dit Nederland is van alle Nederlanders, waar ze ook wonen of wie ze ook zijn. Iedereen hoort bij het landschap.

In het tweede seizoen worden de volgende thema's behandeld:

Disk 1:
- Trek
- Verval
- Dood
- Licht
- Nest

Disk 2:
- Bloei
- Strijd
- Climax
- Oogst
- Keerpunt

De blu-ray van deze VPRO-serie bevat enkel de tien afleveringem van het tweede seizoen, geen extra's. Jammer, want de afleveringen zijn nu ook nog terug te kijken via de site van de VPRO of uitzendinggemist. De kwaliteit op de blu-ray is natuurlijk wel een stuk beter dan via bovengenoemde kanalen. Ook het feit dat je alle aflveringen over een tijd nog steeds kunt bekijken is een pluspunt en alleen daarom al het kopen waard.