Brick Mansions

Brick Mansions, de laatste film die Paul Walker in zijn leven heeft gecompleteerd. Volgend jaar hebben we gelukkig nog Fast & Furious 7 van hem tegoed, hoewel daar veel ingevuld zal worden door stunt doubles en CGI. Gelukkig is er voor de fans deze film nog.

brick mansions banner

Brick Mansions is een remake van de Franse actiethriller Banlieue 13 (District 13) van de Franse regisseur Luc Besson, die deze keer enkel geproduceerd heeft. Het speelt zich nu af in Detroit, in de niet al te verre toekomst. Alle criminelen worden in een ommuurde wijk verzameld, om zo geen gevaar voor de samenleving te vormen. Binnen de muren vormt zich uiteraard een geheel nieuwe samenleving. Hoofdrollen zijn weggelegd voor Paul Walker als undercover agent Collier, terwijl David Belle als Lino de honeurs van crimineel waarneemt. Na de ontvoering van de vriendin van Lino worden ze gedwongen het gezag van Tremaine (RZA) te ondermijnen.

Brick mansions screen 1

De film biedt geen hoogstaand plot, maar dat was ook niet te verwachten. Het is gewoon een hele fijne actiefilm. David Belle staat bekend als één van de uitvinders van Parkours, een sport waarbij de stad en gebouwen gebruikt worden om te springen, te klimmen en te duiken. De film staat dus vol van dit soort stunts, welke erg fijn wegkijken. De film bouwt de spanning voor de eerste achtervolgingsscène dan ook niet op, maar je stort er zo goed als direct middenin. De film duurt verder ook niet langer dan 80 minuten, waardoor dit een lekkere actievolle verstand op nul-film is.

Paul Walker speelt hier een rol zoals hij altijd speelt, wat voor de fans misschien wel prettig is. Ze komen volop aan hun trekken wat Paul Walker betreft. Walker laat zien dat het wel een échte acteur is, in tegenstelling tot de rest van de cast. RZA zet niet een erg dreigende villain neer, en de dialogen zijn tot op het humoristische af. Cliché na cliché wordt er uit gegooid. Bovendien is Belle overgedubd, vermoedelijk door zijn accent. Dit merk je op de één of andere manier toch en met slechte trucjes (niet in beeld tijdens dialoog) wordt geprobeert dit weg te werken.

Brick mansions screen 2
Huup Huup ...

Al met al hoeven we hier niet lang over te praten. Het is een slechte film maar oh oh wat zullen we er allemaal een lol aan beleven. Niet te lang, veel actie, spectaculaire gevechten en af en toe een misplaatste grap: heerlijk popcornvermaak!