Blu-ray: 300: Rise of an Empire

Voor Hollywood is het altijd interessant geweest om klassieke verhalen uit de tijd van de Grieken en de Romeinen net even iets anders te vertellen. Denk aan films als Gladiator, Ben-Hur of series als Spartacus. Maar toen was er in 2006 opeens 300, de film die de befaamde kreet van Gerard Butler nog steeds bij iedereen in gedachten oproept. 300 werd een kaskraker in Amerika en een vervolg was snel aangekondigd. En hier is het dan eindelijk, zonder Gerard Butler maar met Sullivan Stapleton als de woeste Themistokles.

Dat deze film een vervolg genoemd werd, verbaasde menigeen toen zij de bioscoop verlieten, ondergetekende overigens ook. De film vertelt namelijk precies het tegenovergestelde: Rise of an Empire vertelt waarom Leonidas nou echt zo gruwelijk aan zijn einde kwam, en hoe kwam het eigenlijk dat Xerxes er zo onmenselijk uitziet?  De film kan geclassificeerd worden als een prequel van het woeste 300. En dat het tweede deel nog woester moest zijn, blijkt bij de regie een understatement geweest te zijn. Het lijkt wel alsof er naar het script van 300 gekeken is, er een verhaal omheen geschreven is dat de gebeurtenissen ervoor moet beschrijven en ze bij iedere regel 'meer bloed' hebben geschreven. Overigens zijn de vechtscènes weer mooi opgezet en bieden genoeg voor de liefhebber van ruige actie. Een uitgebreidere review van de film zelf is overigens hier te lezen.

Wat opvalt als naar de blu-ray zelf gekeken wordt, is het paarse hoekje aan de rechterbovenkant, dat ons watch it anywhere vertelt. Dit is al bij meer blu-ray uitgaven een handige manier gebleken om mensen na het bioscoopbezoek ook de blu-ray te laten kopen. Door middel van deze code kun je de film bekijken op iPad, smartphone of smart-tv. Erg leuk als je onderweg bent en eens zin hebt in een ruige actiefilm. Als je de disc dan in de speler plaatst en de blu-ray start, begint er eerst de trailer van een ander groot actiespektakel te spelen, Godzilla, dat het uiteindelijk ook redelijk goed deed in de bioscopen wereldwijd. Tijdens deze trailer lopen er overigens geen ondertitels mee.

De blu-ray van 300: Rise of an Empire kan (eindelijk weer eens) aangeschaft worden voor de extra's die op het schijfje te vinden zijn. het is namelijk een heel erg mooi lijstje geworden, met extra's die werkelijk iets toevoegen als ze na de film aangezet worden.

Extra's:

-Behind the Scenes, The 300 Effect

- (00:07:08) 3 Days In Hell: alle betrokkenen bij het proces van het maken van het vervolg leggen uit waarom nou precies deze film is gekomen en waarom er gekozen is voor deze vorm van verhaal en van vertelling.

- (00:09:08) Brutal Artistry: de "300-look" wordt nog eens op een duidelijke manier geclassificeerd en er wordt uitgelegd waarom de andere regisseur voor enigszins dezelfde look heeft gekozen in deze film.

- (00:04:00) A New Breed Of Hero: na het zien van het tweede deel is de vergelijking tussen Themistokles en koning Leonidas uit het eerste deel al snel gemaakt. De producers en acteurs leggen uit waarom het niet geheel juist is om deze vergelijking te maken.

- (00:08:52) Taking the Battle To Sea: het maritieme aspect van de film, dat deze keer erg groot is, wordt nog kort uitgelicht in dit interessante filmpje.

- (00:22:52) Featurette, Women Warriors: onderverdeeld in verschillende hoofdstukjes vertellen historici over de historische authenticiteit of het ontbreken daarvan op de meeste punten. Uitgelegd wordt waarom het niet erg is dat niet alles 100% historisch juist wordt afgebeeld.

- (00:10:30) Featurette, Savage Warships: het gebruik van de oorlogsschepen in deze film wordt in historisch oogpunt uitgelicht. Een mooi filmpje dat achtergrondinformatie verleent over deze massieve oorlogsschepen.

- (00:04:39) Behind the Scenes, Becoming A Warrior: een kijkje achter de schermen tijdens de intensieve training die de acteurs en actrices moesten ondergaan voor deze film. De trainers leggen uit hoe zij tamelijk onervaren acteurs in een paar weken hebben getraind tot gespierde Griekse vechtbazen.

Al met al kan gesteld worden dat dit een blu-ray is die in de collectie thuishoort als er genoten is van de film in de bioscoop. Ook als de film nog niet bewonderd is in de bioscoop, is het een must-have wat betreft de actie en de vechtsscènes in de film zelf, maar in beide gevallen moet deze blu-ray aangeschaft worden voor de extra's. Er wordt bijna een uur aan extra content geboden in de vorm van leuke, interessante video's die eindelijk weer eens wat toevoegen aan de thuiservaring van een blockbuster.