Blu-ray: Philomena

Philomena Lee (Judi Dench) is in 1952 als tiener op de kermis en ontmoet daar een aardige jongeman. Als ze vervolgens dingen met hem doet 'die zo lekker zijn, dat het wel onfatsoenlijk moet zijn' en zwanger raakt, is ze een schande voor de streng katholieke gemeenschap in Ierland. Ze wordt naar een klooster gestuurd. Daar beleeft ze een helse bevalling en werkt daarna zeven dagen in de week in het washok, als betaling voor de opvang. Haar zoon ziet ze één uur per dag.

Onder de jonge moeders in het klooster gaat al een tijdje het gerucht dat er plannen zijn om een kind van haar moeder af te pakken en al snel gebeurt dat ook. Philomena's zoon Anthony en zijn kleine vriendinnetje Mary worden meegenomen door adoptieouders. In de vijftig jaar die daarop volgen, probeert Philomena haar zoon te vinden.

Samen met Martin Sixsmith (Steve Coogan), een cynische, net-ontslagen journalist, probeert Philomena haar langverloren zoon te vinden. Eerst reizen ze naar het klooster waar Philomena indertijd verbleef, maar daar blijkt dat ze een contract heeft getekend dat ze haar zoon nooit mag opzoeken. Na enig speurwerk van Martin blijkt dat haar zoon Anthony waarschijnlijk naar adoptieouders in Amerika is gegaan. Samen vervolgen ze hun reis naar Amerika, op zoek naar Anthony.

'Philomena' is een waargebeurde tragische komedie en dat wetende, doet het verhaal pijn in je hart. Een doodgewone vrouw, die zomaar je buurvrouw had kunnen zijn, draagt al vijftig jaar het vreselijke verhaal met zich mee over een meegenomen kind en het verschrikkelijke klooster. Met terugblikken komen de kijkers te weten wat zich afspeelde in het klooster en als het verhaal compleet is, begint de zoektocht naar Anthony.

De norre journalist Martin is toevalligerwijs een gouden vonst voor het verhaal. De cynische humor in combinatie met de naïeve Philomena geeft de film de nodige humor. Ook voel je de twijfels van de man: dit persoonlijke verhaal, moet hij dat wel publiceren? Gedwongen door de hoofdredacteur zet hij door, al wil Philomena absoluut niet meer in de krant komen. Pas als hij medelijden met haar krijgt en haar vertelt dat hij niet zal publiceren, heeft Philomena alweer anders besloten: iedereen moet dit tragische verhaal horen.

Nu de hamvraag: vinden Martin en Philomena Anthony terug? Daarvoor moet je zelf de film maar gaan bekijken, maar het einde is niet zoals je verwacht had. Met deze toepasselijke zin sluit Philomena de naar haar vernoemde film af.

Hoewel dit een blu-ray is, staan er totaal geen extra's op de schijf. Sterker nog: je krijgt de keuze uit een Nederlandse of Franstalige versie en daar heb je het mee gehad. Je hoeft zelfs niet door te spoelen bij de irritante trailers vooraan, want die zijn er ook niet. Mocht je voor de moeilijke keuze staan tussen het kopen van de dvd of blu-ray: dvd volstaat tenzij je echt blu-raybeeldkwaliteit wilt.