Labor Day

Labor Day, de verfilming van het boek van Joyce Maynard, vertelt het verhaal van de 13-jarige Henry Wheeler (Gattlin Griffith) en zijn depressieve, alleenstaande moeder Adele (Kate Winslet). In het gezin van Henry zijn de rollen omgedraaid: hij zorgt voor zijn moeder, in plaats van andersom. Adele gaat het huis bijna niet meer uit, maar tijdens het Labor Day-weekend in 1987 maken zij en Henry een tripje naar de supermarkt, waar ze een bebloede man tegenkomen die om hulp vraagt. Adele weigert hem in eerste instantie een lift te geven, maar als hij zijn grote hand om de achterkant van Henry’s fragiele nekje sluit, besluit ze toch maar in te stemmen. Slecht idee. Toch?

Labor Day

Nee hoor. Oké, de bebloede man is dan misschien de uit de gevangenis ontsnapte moordenaar Frank Chambers (Josh Brolin), maar kom op, als iedere moordenaar is als Frank, wil ik er later ook eentje. Iemand die elke avond voor je kookt, honkbalt met je kind, je goot poetst en de krakende traptree repareert, is hartstikke leuk en handig, toch? Frankie boy leert Adele en Henry zelfs een perziktaart bakken. En hé, wat smeedt nou een betere band dan een goede taart?

Niets, zo blijkt. Aldaar, boven de taartbodem, kruimelt Adele’s muur af. Alsof het bakken van die taart het vertrek van haar man en het verlies van vier kinderen – drie ongeboren, en één doodgeboren – doet wegwassen. Haar handen die al jarenlang ongecontroleerd trillen, krijgen het “dekseltje” van de taart er met één stevige wenteling op. En dat alles door Frank. Een beetje jammer voor Henry, die in de kamer naast zijn moeder slaapt. ‘De nachten waren niet langer stil.’ Yek.

Labor Day

Liefde overwint alles, wordt gezegd. Maar hoe lang kan deze romance standhouden, nu de politie stad en land afzoekt om deze "gevaarlijke" moordenaar in de boeien te slaan?

Toegegeven, deze stroperige, mierzoete cocktail van romantiek en lichte spanning is best schattig en leuk. Maar ook erg onwaarschijnlijk. Hoe kan een voortvluchtige klusjes buitenshuis doen als een heel politiekorps naar hem zoekt? Oké, Adele en Henry wonen op het platteland, maar ze hebben buren – dat wordt bewezen als hun overbuurman perziken brengt, die later voor de taart worden gebruikt (dankjewel buurman!). Daarnaast word je bijna gek van het wachten op de climax. Dat kan je als iets positiefs zien, aangezien de spanning opgebouwd wordt, maar persoonlijk vond ik het op den duur gewoonweg irritant. Laat hem opgepakt worden, of juist niet, maar doe iets. En dat terwijl het begin van de film juist lekker recht voor zijn raap is. Beetje jammer. Ook de flashbacks van Franks moord zijn niet echt duidelijk. Ze komen op random momenten langs, zijn niet chronologisch en vormen een onduidelijk zooitje. Spoiler alert: Frank heeft gevochten in de Vietnamoorlog. Las ik naderhand op internet.

Labor Day

Wel een dikke duim voor de acteurs. Vooral voor Kate Winslet, die erg overtuigend is als depressieve, naar liefde hunkerende vrouw. Haar kwellingen en verlangen spatten van het scherm af, waardoor je je zelfs een beetje in kan leven in de absurde situatie waarin ze zich bevindt.

Labor Day is geen pareltje, must see of geniale aanrader, maar echt slecht is de film ook niet. Het absurde, maar tegelijkertijd zoetsappige verhaal is niet echt geloofwaardig, maar heeft ook wel wat liefs. Bijna als een Nicholas Sparks boek(verfilming), al vind ik die persoonlijk iets beter. Dat in combinatie met de acteerprestaties, maken het geen schande als je deze dvd in je dvd-speler doet. Vooral niet als je er een lekker stukje perziktaart bij eet. Want als je iets leert van deze film, is het wel dat een lekker stuk taart het leven een stuk rooskleuriger maakt.