A Most Wanted Man

A Most Wanted Man is een film die onmogelijk aan de aandacht van echte filmliefhebbers kan ontsnappen. Het is de nieuwe film van Anton Corbijn en tevens een van de laatste films waarin wijlen Philip Seymour Hoffman speelt. In een thriller, gebaseerd op een boek van John le Carré, moeten deze genieën van hun tijd een meesterwerk kunnen neerzetten.

A Most Wanted Man banner

Centraal in de film staat Issa Karpov, half-Tsjech en half-Rus, die plots in Hamburg opduikt. Hij heeft een twijfelachtig verleden en staat op het punt miljoenen te erven van zijn vader. De Duitse en Amerikaanse Inlichtingendiensten zijn dus erg in hem geïnteresseerd. Een kat-en-muisspel begint om het mysterie rondom deze Issa op te lossen. Is hij een extremist die mogelijke een terroristische aanslag wil plegen, of is hij iemand die de zonden van zijn vader wil afspoelen?

A Most Wanted Man is een film die het publiek twee uur lang uitdaagt de fijne verhaallijn te doorgronden. Er wordt weinig tot niet gebruiktgemaakt van expositie. De toeschouwer dient zelf uit te vogelen hoe het een en ander in elkaar zit. Hierdoor is het een weinig toegankelijke film geworden. In het hoogtepunt van de film wordt de motivatie van de hoofdpersonen echter duidelijk, wat uitmondt in een film met een climax waarbij je toch op het puntje van je stoel zit. Je onverdeelde aandacht bij deze film wordt dus ruimschoots beloond. De vergelijking met Tinker Tailor Soldier Spy is snel gemaakt, voornamelijk omdat dat ook gebaseerd is op een boek van le Carré. De spanning in die laatste film was echter nadrukkelijker aanwezig.

A Most Wanted Man screen

Nee, aandachtstrekker van A Most Wanted Man is de inmiddels overleden Philip Seymour Hoffman. Als Günther, hoofd van het Duitse spionageteam, weet hij een persoon van vlees en bloed neer te zetten met zijn eigen motivaties en eigenaardigheden. Hoewel Günther al sterk geschreven is, is het Hoffman die de emotie weet over te brengen in een schitterende acteerprestatie. Over de doden niks dan goeds, maar ook de bijpersonages worden uitstekend gespeeld. Zo valt vooral Rachel McAdams op als advocaat Annabel. Haast onherkenbaar geeft ze een ingetogen vertolking van deze ietwat naïeve jongedame. Hoewel McAdams vaak het liefje in romkoms mag spelen, laat ze hier overtuigend zien dat ze meer in haar mars heeft. Tot slot moet Willem Dafoe even worden benoemd, die als bankier tegen wil en dank in in dit spelletje wordt betrokken.

A Most Wanted Man is een trage film die je moet beleven. Het kan het best worden vergeleken met een lange aflevering van Homeland. Liefhebbers van dit genre zitten gebakken met een zinderende climax en top-notch acteerprestaties.