7: Leukste filmgames

7: Leukste filmgames

In de serie De zeven... kiezen zeven FOK!games-redacteuren de game die volgens hen het best bij het onderwerp van deze week past. Deze keer gaat het om de leukste filmgames en daarom hebben we ook twee FOK!film-redacteuren te gast. KoosyNL, koei, Notorious_Roy, Pheno, MrManiak, dekatophetspek en OrganicLifeform geven hun ongezouten mening.

Game: Kung Fu Panda
Platform: PlayStation 3
Verschenen op: 27 juni 2008
Redacteur: KoosyNL

Er zijn een hoop games verschenen die bij een film horen. Vaak volgen deze precies het verhaal van de film waardoor ze niet heel goed uit de verf komen. Uitzondering hierop en een verrassing is Kung Fu Panda.

In de film wordt de luie panda Po, met de stem van Jack Black, gekroond tot Dragon Warrior. Hiermee wordt hij gezien als de sterkste krijger van heel China en de enige die de kwaadaardige Tai Lung kan verslaan. Door het verhaal heen zal hij veel obstakels moeten overwinnen en vooral laten zien dat hij de echte Dragon Warrior is.

De game volgde in singleplayer precies dit verhaal met veel verschillende omgevingen en ook afwisselende gameplay. Dat laatste is één van de sterkste punten van het spel. De combat met Po voelt erg goed aan en gaat ook nog redelijk diep. Ondanks dat de game er uitziet als een kinderspel is hij zelfs nog best uitdagend.

Naast de singleplayer hebben de makers ook nog een multiplayer toegevoegd die nog het meeste lijkt op die van Super Smash Bros. Brawl. In deze modus kun je het met vier man tegelijk tegen elkaar opnemen in verschillende soorten gevechten, waarbij alle personages allemaal hun sterke en zwakke punten hebben.

Game: LEGO Star Wars
Platform: PlayStation 2
Verschenen op: 22 april 2005
Redacteur: koei

Ik ben geen Star Wars-fan. Sterker nog: ik val eerder in de categorie Star Wars-hater dan Star Wars-liefhebber. Ik weet niet meer hoe precies, maar op de een of andere manier kwam ik in aanraking met LEGO Star Wars. Ik had de demo al eerder gespeeld na enthousiaste verhalen gehoord te hebben, maar vond die niet zo boeiend. Toen ik op een rustige avond aan de slag ging met de volledige game, begreep ik opeens wel waar het enthousiasme vandaan kwam. LEGO Star Wars is namelijk écht enorm tof!

De magie van LEGO Star Wars zit in het bouwen en slopen van LEGO-stukken die overal in de wereld te vinden zijn, de aanwezige humor en de puzzels die je met LEGO-stukken op moet lossen. Samen spelen is heel gemakkelijk, gewoon een tweede controller aansluiten en iemand anders kan meespelen, waarna het spel nog leuker wordt. Het spel is opgedeeld in drie werelden, waarbij elke wereld één film is en weer opgesplitst is in zes sublevels. Elk level speel je met meerdere figuren tegelijk die elk speciale mogelijkheden hebben. R2D2 kan bijvoorbeeld korte stukjes vliegen, terwijl de jedi's natuurlijk hun force hebben.

De eerste LEGO Star Wars-game is opgevolgd door nog twee Star Wars-spellen en ook zijn er andere films in LEGO overgezet, zoals Indiana Jones, Harry Potter en Pirates of the Caribbean.

Game: Jurassic Park
Platform
: Nintendo Entertainment System
Verschenen op
: 28 december 1993
Redacteur
: Notorious_Roy

In 1993 kwam de beste film aller tijden uit: Jurassic Park. Uiteraard verscheen er ook een game van deze film voor alle gangbare platformen. Omdat ik in die tijd nog geen Super Nintendo had moest ik het doen met de NES-versie. De game heeft overigens een groot deel van het boek overgenomen en is niet zozeer puur op de film gebaseerd.

Het doel in de game is ongeveer net zoals in de film: proberen levend van het eiland te komen. Je begint bij de poorten van Jurassic Park en het is de bedoeling dat je de overlevenden redt, de electriciteit op het eiland weer aanzet en zo radiocontact zoekt om een heli te laten komen. Tijdens dit alles schiet je op alle loslopende dino's en verzamel je hun eieren zodat ze zich niet kunnen voortplanten.

Jurassic Park is niet eens zozeer een goede game, als je het filmpje hieronder bekijkt zie je een standaard 8 bit shooter, maar de setting was gewoon ontzettend gaaf. De game heeft bij mij echt meegelift met de hype van de film en ik vond het helemaal fantastisch. De soundtrack is overigens wel nog steeds best goed, zelfs na al die jaren.

Game: Blade Runner
Platform: Windows
Verschenen op:21 november 1997
Redacteur: Pheno

Iedere zelfrespecterende sciencefiction-liefhebber kent deze cultfilm wel. Het had zelfs een Nederlands tintje door Rutger Hauer in een belangrijke rol. Westwood Studios heeft een game gemaakt gebaseerd op deze film. Alle gebeurtenissen liepen parallel aan de gebeurtenissen in de film. Zo werd het universum van Blade Runner nog ietsje groter gemaakt. Gelukkig heeft de ontwikkelstudio ook gezorgd dat de stemmen van de personages uit de film gedaan werden door dezelfde acteurs. Hierdoor werd de ervaring alleen maar authentieker. Gebouwen uit de film, zoals het politiebureau, werden nagemaakt en zo waande je je ook echt in de film. Al was Rick Deckard, de hoofdrolspeler uit de film, nooit te zien. Over hem werd alleen gesproken in het spel.

Het spel was een point and click-adventure en de personages waren in 3D. Er werd geen gebruik gemaakt van hardware-acceleratie, dat in die tijd juist hip begon te worden met de 3DFX-chips. Westwood had de Voxel Plus-engine gemaakt, dat alle beelden in software berekende. In die tijd waren de graphics schitterend, zeker voor een adventure. Westwood liet zien dat ze meer konden dan RTS'en zoals Dune en Command & Conquer.

Als politie-agent moet je aanwijzigingen vinden om verder in het spel te geraken. Items, foto's, interviews en meer zaken konden gebruikt worden om zo hints te vinden. Soms moest je ook andere personages testen of ze geen replicant waren. Als je dan ontdekte dat iemand dat wel was, dan had je de keuze om ze te helpen of op te laten pakken. Dit zorgde voor een ander verloop van het verhaal. Het spel had dan ook twaalf mogelijke eindes en je wilde het toch nog zeker nog een paar keer spelen om alle uitkomsten te zien.

Game: GoldenEye 007
Platform: Nintendo 64
Verschenen op: 25 augustus 1997
Redacteur: MrManiak

Weet je nog die goede oude tijd van de Nintendo 64? In die tijd waren er enkele leuke of grappige games, maar je gaf nog steeds de voorkeur aan buitenspelen. Soldaatje spelen, een basis maken in het plaatselijke bos, spionnetje en allemaal leuke buitenactiviteiten. Wat een mooie tijd.

Toen kwam GoldenEye 007. Alles wat ik buiten uitvoerde werd verplaatst naar een grote beeldbuis met een grijze machine ervoor. Het was nieuw, het was verfrissend, dit was het. Ik was negen, toen wist ik al wat voor impact de game zou hebben op jou, op mij en op de gamewereld. Dit was de enige reden om een Nintendo 64 te hebben of om er nu nog een te gaan kopen.

Goldeneye 007 legde de basis voor de shootinggames zoals wij ze nu kennen. Geweren met een zoomfunctie, het effectief gebruik van stealth en een multiplayer (hetzij in splitscreen). De game volgt bijna tot in detail de gebeurtenissen van de gelijknamige film, alle grote en bekende locaties inbegrepen. Het vechten bij de satellietschotel in het leeggelopen meer, de legerbasis in Arkhangelsk, Sint Petersburg en nog veel meer plezier.

Het fantastische aan de game is, net zoals in de films, dat Bond niet als een Rambo door de locaties kan blazen. Probeerde je dit, dan had je binnen de kortste keren een kogel door het hoofd. De kracht zat 'm in het sneaken, niet ontdekt worden door een van de (bijna identieke) bewakers en de missie halen. Frustraties en een natte bilspleet waren gegarandeerd.

Nu nog steeds heeft de game een speciaal plekje in mijn hart. Geen enkele andere Bond-game of zelfs gameversie van een film heeft zoveel indruk gemaakt als Goldeneye 007. De naam was en is nog steeds Bond. James Bond.

Game: Dune
Platform: MS-DOS
Verschenen in: 1992 
Redacteur: dekatophetspek

Voor de geschiedenis van Dune moeten we terug naar 1965. Dune was van oorsprong een sciencefictionboek van de schrijver Frank Herbert, het eerste deel van een zesluik. In het boek, waar wereldwijd twaalf miljoen exemplaren werden verkocht, draait het grotendeels om de woestijnplaneet Arrakis. In 1984 verschijnt er een film, geregisseerd door de eigenzinnige David Lynch.

Het verhaal van de film speelt zich af in het jaar 10.191. Door het plooien van ruimte kan men zeer verre reizen maken. Het reizen door de ruimte kan echter alleen plaatsvinden met gebruik van spijs. Spijs is een grondstof die alleen op de planeet Arrakis voorkomen. Aangezien de spijs vooral voorkomt in woestijngebied maakt men gebruik van oogstmachines, ook wel bekend als Harvesters. Deze Harvesters lokken met hun trillingen ook monsterlijke zandwormen aan die alles op hun pad verdelgen. De planeet is onderverdeeld in een tweetal adellijke Huizen: Atreides en Harkonnen. Daarnaast zijn er nog de oorspronkelijke bewoners van de planeet, de Fremen.

De voor ruimtereizen gebruikte spijs kent nog een functie. Het goedje werkt nogal geestverruimend. Aangezien de spijs alleen op Arrakis te vinden is, wordt er behoorlijk gevochten om de planeet. De Fremen wachten op een messias die hen zal verlossen van de onderdrukking. Ondertussen besluit het huis Harkonnen om de macht over te gaan nemen. Zoals we van Lynch gewend zijn heeft de film een complex verhaal. Kyle MacLachlan speelt de hoofdrol van Paul Atreides. Als Paul door zijn vader, de keizer van het huis Atreides, naar Arrakis wordt gestuurd, wordt hij al snel voor de verlosser aangezien. Atreides krijgt het aan de stok met het huis Harkonnen aangevoerd door troonopvolger Feyd-Rautha Harkonnen, gespeeld door Sting (van The Police). Ondanks de aanwezigheid van een sterke cast zou de film enorm floppen.

Het spel Dune uit 1992, uitgebracht door Cryo, is grotendeels op de boekenreeks van Frank Herbert gebaseerd. Op belangrijke punten wijkt het spel echter van het verhaal af. Grafisch doet het spel echter weer meer aan de film denken. Het spel is duidelijk een combinatie van een RTS (Real Time Strategy) spel en een adventure. De game is oorspronkelijk nog verkrijgbaar op floppy discs. In het spel is het huis Harkonnen de vijand, die op tactische wijze bestreden dient te worden.

Game: The Lord of the Rings: The Two Towers
Platform: PlayStation 2
Verschenen op: 8 november 2002
Redacteur: OrganicLifeform

Dat filmgames vaak geen goede videogames zijn, is algemeen bekend. Het zijn vaak spellen die gehaast aanvoelen, omdat de makers zo'n game af moeten hebben voordat er een bepaalde film uitkomt. Meeliften op de hype, dat zijn toch weer extra centen, nietwaar?

Er zijn echter een paar uitzonderingen te vinden. Voor mij is zo'n uitzondering The Lord of the Rings: The Two Towers, die overigens ook The Fellowship of the Ring behandelt. De game begint wanneer Sauron verslagen wordt en eindigt pas na de slag bij Helmsdeep. Daarnaast is er ook nog een bonuslevel, waarin je golf na golf vijanden moet verslaan.

De hele game wordt verteld aan de hand van scènes uit de films, die naadloos overgaan in cutscenes en gameplay. De soundtrack is ook direct uit Peter Jacksons werken geplukt en daarnaast zitten de stemmen van de cast in de game. De sfeer is dus goed: de films worden zo fantastisch nagebootst dat je je als speler echt in die wereld waant.

Gameplay is waar het vaak misgaat, maar bij The Two Towers niet: het is een sterke hack-and-slash-titel, waarin je kunt spelen met Aragorn, Legolas of Gimli. De personages hebben echt hun eigen sterke en zwakke punten en je kunt ze alledrie levelen, wat ze nog meer doet verschillen. De vijanden zijn ook divers en vereisen allemaal een andere aanpak. Je moet hakken én een beetje denken. Wanneer je je dan zonder kleerscheuren een weg baant door een veldslag, is er niets bevredigender.

Er zijn twee dingen waar een filmgame aan moet voldoen: een ervaring en sfeer die kan tippen aan het kijken van de film, én de game moet goed besturen en op een basis van beproefde mechanics rusten. The Lord of the Rings: The Two Towers slaagt op beide fronten en is daarom mijn keuze voor leukste filmgame.