Cookiewet; het gedrocht van Den Haag

AlgemeenDigital & GamesNederlandPolitiek • Geplaatst door Danny Roodbol dm op 04-06-2012 @ 09:33
print 

Let op: Dit is een opiniestuk welke de persoonlijke mening van de schrijver weergeeft.


De cookiewet is erdoor. Vanaf dinsdag moet elke website uitleggen welke cookies ze plaatsen en waarom, én de gebruiker de keuze geven deze cookies niet te accepteren. Na jaren van bangmakerij over de grote bedrijven die ongevraagd alles wat je doet opslaan en je volgen, zonder hierbij duidelijk te maken dat de redenen van het volgen vaak volkomen onschuldig zijn, hebben hun vruchten afgeworpen. Politiek Europa besliste dat er een cookiewet moest komen, Den Haag besloot deze in al haar digibete wijsheid een graadje strenger te maken dan Europa al deed.

Het resultaat is een cookiewet die het voor elke site met userinhoud, waaronder bijvoorbeeld reacties waarin afbeeldingen zijn toegestaan, en sites met externe inhoud als Youtube-video's of afbeeldingen van elke andere host dan zijzelf, min of meer onmogelijk maakt voort te bestaan.

De wet eist van websitehouders dat deze slechts cookies plaatsen nadat de gebruiker hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven. Ook moet de gebruiker worden geïnformeerd over de aard van de cookies en het doel waarvoor ze geplaatst worden.
En daar gaat het al meteen compleet mis.

Stel even; FOK! plaatst een nieuwsbericht. Of dat nu uit onze betaalde ANP- of Novumfeed is of een eigen redactioneel stuk doet weinig ter zake, maar stel even dat we er een Youtube-video bij plaatsen. We moeten dan vóórdat we de pagina weergeven aan de gebruiker vragen of hij het cookie dat Youtube zet om het bereik van haar video's te meten wil ontvangen. Zo niet mag de video niet worden getoond. Datzelfde met elke reactie van een user waarin een afbeelding voor komt, omdat bij bijna elke afbeelding een cookie wordt geleverd. Zeker als deze op sites als Flickr, Picasa, Picdump of andere pichosters staan.

Ook is er geen enkele manier om de voorkeur door te geven aan de adverteerders, dus een 'nee, ik wil geen cookies' die voor de gebruiker verder niets betekent, betekent voor de website effectief dat er nul inkomsten meer gegenereerd kunnen worden, en dat betekent eenvoudigweg dat veel sites in korte tijd faillissement aan zouden moeten vragen.

En waarom? Omdat de grote boze bedrijvenwereld ALLES van je wil weten en ALLES van je opslaat!!!' als we de paniekberichten moeten geloven.

Maar wat doen die bedrijven nou daadwerkelijk met die informatie?

Heel simpel gezegd; geld verdienen. Hoe? Door gegevens van de gebruiker met id 78y9d9ugh98u8hd door een algoritme in een server te halen en te beoordelen op welke advertenties u het meest geneigd bent te klikken. Meer niet.

Er is niemand die weet dat user met id 78y9d9ugh98u8hd Jantje Hardepik van de Pompmestraat uit Schubbekutteveen is. Het zal, als je zelf je naam ergens koppelt, vast te achterhalen zijn, maar het interesseert niemand iets en uit niets blijkt dat dit in de afgelopen 15 jaar is gebeurd. Er wordt met de gegevens niets gedaan anders dan mogelijk relevantere advertenties neerzetten.

Een cookie zelf doet óók al niets. Het is een bestandje dat wordt geplaatst en uitgelezen door een website. Je kunt zelf dergelijke cookies, als je echt paranoïde bent, uitschakelen in zowel je browser als via een opt-out op http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren, maar kijk niet raar op als die irritante banner die normaliter één keer per dag voorbij komt opeens bij elke bekeken pagina wordt weergegeven, of die leuke autobanners opeens vervangen zijn door banners over inlegkruisjes. In tegenstelling tot wat veel mensen denken op basis van paniekvoetbal in de media zijn óók de 'tracking cookies' (die u niet daadwerkelijk bespioneren, maar waarmee wel een beeld van de interesses van user met id 78y9d9ugh98u8hd kan worden geschetst zodat u weer gewoon autoreclames ziet) wel degelijk cookies met enig nut.

Ze zorgen er in veel gevallen voor dat de advertenties die je ziet relevanter voor je zijn en niet te vaak worden weergegeven, om maar wat voorbeelden te noemen. Hierdoor is de adverteerder bereid meer te betalen en dat is goed voor de website, en daarmee jij; de eindgebruiker. Die kan op die manier namelijk heel veel sites kosteloos bezoeken en gebruiken.

Cookies zijn niet 'evil'. Dat zijn ze nooit geweest. Ze kunnen geen gegevens van je pc uitlezen, kunnen je computer niet infecteren met een virus of trojan en kunnen geen gevoelige informatie uit je netwerk jatten. Ze worden al gebruikt sinds eind jaren 90 en in al die tijd is er nooit ook maar één incident geweest met betrekking tot cookies. Ja, de adverteerders verdienen geld aan de interesses van de user met id 78y9d9ugh98u8hd door efficiënt gebruik te maken van cookies, maar je wordt er zelf niet slechter van en je zult reclame zien die je minder irriteert omdat met de cookies gemeten wordt dat de banners waar je je wél aan stoort minder succesvol zijn. Ze zijn nuttig. Oók voor de gebruiker. En natuurlijk kun je banners en hun cookies in z'n geheel blokkeren met een add-on, maar dan geldt dat je daarmee meehelpt je favoriete sites financieel om zeep te helpen. Sites als FOK.nl zijn gratis omdat adverteerders bereid zijn de hoge kosten te betalen. Als iedereen banners zou blokkeren zouden héél veel sites héél snel ophouden te bestaan, of geld gaan vragen voor het gebruik ervan. Diverse sites zijn hiermee zelfs al begonnen.

Maar goed, die monstrueuze cookiewet die door fossiele digibeten bedacht en doorgevoerd is is er om jou, de burger, te beschermen. Bedenk je echter eens wie de grootste privacyschender van allemaal is? Juist, diezelfde overheid die de bewaarplicht doelbewust langer houdt dan noodzakelijk en die de meeste internet en telefoontaps zet ter wereld. Per maand meer dan Amerika in een heel jaar(!).

En wordt het met een verbod op cookies allemaal beter (als het al slecht was)? Nee, natuurlijk niet. Je bent als internetter prima herkenbaar zonder cookies. Niet eens alleen op basis van ip-adres. Als je je op het web begeeft geeft je browser allerlei informatie vrij. De combinatie van de gebruikte browser op het gebruikte besturingssysteem, met de gebruikte schermresolutie en kleurdiepte en geïnstalleerde browserplugins en hun specifieke versies en instellingen is een unieke vingerafdruk die een sitehouder of bannerboer eenvoudig kan opslaan. Het is zelfs betrouwbaarder dan een cookie als het op herkennen van dezelfde gebruiker aan komt (zonder te weten WIE die gebruiker is overigens). Kortom; het blokkeren van cookies lost het (niet-bestaande) probleem helemaal niet op, maar plaatst zowel de websitehouders als de gebruikers in een onmogelijke spagaat.

Hoe dan ook; vanaf dinsdag zijn we wettelijk verplicht je toestemming te vragen cookies te mogen plaatsen. We kunnen helaas niet anders dan je de toegang weigeren als je die toestemming NIET verleent. JUIST omdat we voor een heel groot deel afhankelijk zijn van de inhoud die onze users genereren door het plaatsen van filmpjes en afbeeldingen is het onmogelijk een cookievrije site aan te bieden. Daarnaast zouden we zelf geen video's meer mogen gebruiken in onze berichtgeving (bedenk je een weblog zonder de video's). Het zou onwerkbaar zijn.

Dus vanaf dinsdag 5 juni 2012; kies 'ja' voor het accepteren van cookies op FOK! en schakel de externe cookies als je dit echt wilt zelf uit in je browser, of via http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren. Deze wet is een gedrocht en we willen je helemaal niet dwingen cookies van third-parties te accepteren. Je kunt ze eenvoudig zelf in je browser uitschakelen. Europa heeft echter besloten dat we toestemming moeten vragen en in Den Haag hebben ze die regels dermate belachelijk verscherpt dat we elke user nu lastig moeten gaan vallen. We hebben je toestemming nodig om onze inhoud daadwerkelijk aan je te kunnen tonen zonder te hoeven vrezen voor boetes van enkele tonnen die de OPTA straks op kan leggen. En daar mag je digibeet, verbodzuchtig, 'braafste jongetje van de klas' Den Haag voor bedanken. In de rest van Europa volstaat een blokje met uitleg dat je cookies kunt weigeren, maar dat - als je dit niet doet - de sitehouder aanneemt dat je de cookies accepteert. Dat resulteert in een eenmalig blokje op de pagina. In Nederland is dat niet voldoende en moeten we ondubbelzinnige toestemming hebben van een user die duidelijk is geïnformeerd over cookies. We kunnen dus niet de pagina laten zien met een blokje erbij, omdat op dat moment de pagina al diverse cookies plaatst of bijwerkt.

Wat ons betreft onze welgemeende excuses dat we je surfervaring op deze draconische wijze moeten verneuken. Gelukkig is het (per browser) maar één enkele klik op de groene knop. Wis je echter je cookies dan zul je opnieuw op de groene knop moeten drukken.

Hier vind je een screenshot van de pagina zoals deze vanaf dinsdag voorgeschoteld zal gaan worden (onder voorbehoud van eventuele last-minute wijzigingen). Zo kun je 'm nu alvast lezen en hoef je dinsdag alleen de groene knop maar in te drukken.

De linkjes van de acceptatiepagina vast bekijken?

» Wikipedia
» Leerwiki
» Consumentenbond




Lees ook:

» 02/11 In Memoriam: Rijk De Gooyer4


34678 views / 331 reacties
Reacties op dit bericht
85  van 331 reacties op deze pagina. (15 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2 3 4
userIcon
quote:
Politiek Europa besliste dat er een cookiewet moest komen, Den Haag besloot deze in al haar digibete wijsheid een graadje strenger te maken dan Europa al deed.


quote:
78y9d9ugh98u8hd Jantje Hardepik van de Pompmestraat uit Schubbekutteveen is.
Leuk stukje. Verder volkomen kut uiteraard. Zeker wat betreft de inkomsten. Stelletje klapharken @ denhaag
userIcon
Ik kwam het op Tweakers ook al tegen, met als voorbeeld de BBC (waar het nu al geldt)... Compleet waardeloos als elke website mij moet lastigvallen over cookies, terwijl mijn browser dat al vele jaren volledig automatisch voor me regelt zoals ik dat wil. Eigenlijk zou de browser nu de optie "auto-accept-cookie-requests-van-websites" moeten krijgen, zodat alles blijft zoals het was voor de EU zich hiermee ging bemoeien. Sowieso EU, ga wat zinnigs doen met je ons geld, alsof er midden-crisis niets belangrijkers te doen is!

quote:
Cookies zijn niet 'evil'. Dat zijn ze nooit geweest.
Toch hebben ze al jarenlang dat imago! Jaren geleden las ik al nieuwsberichten (opeens hadden n00bs iets ontdekt) over "websites die op je harddisk schrijven"...

quote:
cookies van third-parties
Die heb ik al lange tijd uitstaan, met als resultaat dat sommige websites (zoals vodafone en bikerpolis) niet meer goed werken. Bij third-party-cookies heb ik altijd het idee dat websiteA een cookie kan plaatsen op naam van websiteB, en dat wil ik niet.

quote:
Wis je echter je cookies dan zul je opnieuw op de groene knop moeten drukken.
Ironisch dat deze anti-cookie-wetgeving resulteert in een extra cookie...
userIcon
Dat is een vreemde implementatie? Alles of niets?
De BBC heeft dat beter geregeld, wellicht kan daar naar gekeken worden?
http://www.bbc.co.uk/priv(...)cookie-settings.html
userIcon
Het is alsof ze met een moker van 2 meter bij 2 meter, een mier willen vermoorden ofzo. Stelletje achterlijken in Den Haag.
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:47 schreef CecilBDemented het volgende:
Den haag is het eerste land wat ze moeten plat bombarderen in de 3e wereld oorlog. incl alle ministers
Sinds wanneer is Den Haag een land? verder wel gelijk
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 09:54 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik kwam het op Tweakers ook al tegen, met als voorbeeld de BBC (waar het nu al geldt)...
Bij de BBC valt het nog mee. Die hanteren de Europese regels. In Nederland mag het niet op een dergelijke manier helaas

quote:
Eigenlijk zou de browser nu de optie "auto-accept-cookie-requests-van-websites" moeten krijgen, zodat alles blijft zoals het was voor de EU zich hiermee ging bemoeien.
Dat zou wel geniaal zijn inderdaad...

quote:
Toch hebben ze al jarenlang dat imago! Jaren geleden las ik al nieuwsberichten (opeens hadden n00bs iets ontdekt) over "websites die op je harddisk schrijven"...
Ja, gelukkig gebeurt dat pas sinds 1995 ofzo met cookies. En elke pagina die je inlaadt plaatst zich in z'n geheel op je harde schijf. Browsercache heet dat

quote:
Die heb ik al lange tijd uitstaan, met als resultaat dat sommige websites (zoals vodafone en bikerpolis) niet meer goed werken. Bij third-party-cookies heb ik altijd het idee dat websiteA een cookie kan plaatsen op naam van websiteB, en dat wil ik niet.
Dat is niet het geval. Neem bv de facebookknop. Die plaatst een cookie, maar omdat de knop wordt geladen vanaf het facebook.com domein wordt het cookie ook geplaatst met het facebook.com domein. Dat betekent dat alleen facebook.com het cookie kan uitlezen.

quote:
Ironisch dat deze anti-cookie-wetgeving resulteert in een extra cookie...
Digibete wetmakers die zich bemoeien met dingen waar ze de ballen van snappen.
userIcon
Welke partijen hebben hiervoor het meest gelobbyd ? Dat zou ik graag willen weten.

Verder netjes geschreven stuk ook.
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 09:55 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:50 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Gedeeltelijk mee eens. Het komt wel de netneutraliteit ten goede.
netneutraliteit heeft helemaal NIETS te maken met cookies. Netneutraliteit houdt in dat providers geen specifieke diensten mogen blokkeren of geld mogen vragen voor het gebruik van specifieke diensten op internet. Elk dataverkeer op internet moet dus exact gelijk worden behandeld.
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:49 schreef ADQ het volgende:
Dat is een vreemde implementatie? Alles of niets?
De BBC heeft dat beter geregeld, wellicht kan daar naar gekeken worden?
http://www.bbc.co.uk/priv(...)cookie-settings.html
Dat mag in Nederland dus niet op die manier, omdat de regels in Nederland dankzij wat domme pipoos in Den Haag veel strenger zijn.
userIcon
Leuk ook voor echte digibeten, die krijgen de schrik van hun leven met zo'n voor hun onbegrijpelijke pagina.
Achja, het is maar 1 druk op de knop. Zo erg is het niet.
userIcon
Wat volgens mij het best gedaan kan worden:

Zo snel mogelijk een grote site aanklagen die zich er niet aan houdt, zorgen dat je het proces verliest. Dan kan elke site met die uitspraak gaan zwaaien als de toezichthouder langs komt.

Als dit niet snel gebeurd, zal het andersom gaan. Een kleine site wordt aangeklaagd, ze winnen het proces en gaan vervolgens langs alle grote sites met de uitspraak. (net als tim altijd doet)

Trouwens er zit een klein foutje in Danny, fingerprinting is ook niet toegestaan.
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:56 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Leuk ook voor echte digibeten, die krijgen de schrik van hun leven met zo'n voor hun onbegrijpelijke pagina.
Achja, het is maar 1 druk op de knop. Zo erg is het niet.
Digibeten zijn door Microsoft al vele jaren getraind om zonder te lezen op "OK" te klikken...
userIcon
mag ik als digibeet het allemaal erg ingewikkeld vinden...
ben blij dat ik met mijn abbo die hinderlijke banners niet krijg...

maar dat gaat dus veranderen, anders gaat fok failliet?

ik kom over tig reakties nog weleens terugkijken hier...
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:56 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Leuk ook voor echte digibeten, die krijgen de schrik van hun leven met zo'n voor hun onbegrijpelijke pagina.
Achja, het is maar 1 druk op de knop. Zo erg is het niet.
Voor élke site waar je regelmatig komt. Allemaal. Stuk voor stuk.
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:00 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:57 schreef Usert het volgende:

Trouwens er zit een klein foutje in Danny, fingerprinting is ook niet toegestaan.
Dat is echter voor de user never-nooit controleerbaar, wat maakt dat dit een schijnoplossing is voor een niet-bestaand probleem. Zeker omdat niet-europese sites hier helemaal niet door geraakt worden.
userIcon
Dus als ik 'Nee' zou aanvinken, wordt mij de toegang tot Fok! geweigerd? Hoe zit dat? Lijkt net of we weer de kant van Ad blokkering op gaan. Geen reclame > Toegang geweigerd.

Of heb ik het mis?
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:01 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:00 schreef maily het volgende:
mag ik als digibeet het allemaal erg ingewikkeld vinden...
ben blij dat ik met mijn abbo die hinderlijke banners niet krijg...

maar dat gaat dus veranderen, anders gaat fok failliet?

ik kom over tig reakties nog weleens terugkijken hier...
Nee nee, morgen krijg je als je op FOK! wilt komen een pagina voorgeschoteld. (Linkje naar de screenshot daarvan staat ergens onderaan het item). Op die pagina kun je meer lezen over cookies als je dat wilt. Wil je dat je gewoon door kunt surfen zoals altijd dan druk je op die pagina op de groene knop en klaar ben je.
userIcon
quote:
Ze zorgen er in veel gevallen voor dat de advertenties die je ziet relevanter voor je zijn en niet te vaak worden weergegeven, om maar wat voorbeelden te noemen.
als ik een vlucht zoek op Ryanair, of via Cheaptickets, dan krijg ik de rest van de dag reclamebanners om te vliegen. Ik heb echter net geboekt, dus wat heb ik aan die banners Boven dit bericht zie ik nu ook vliegtickets.nl reclame, maar als ik wil vliegen weet ik de sites wel te vinden (blijkt uit mijn cookies)

Dat Fok! eraan verdient is natuurlijk mooi, maar of ik er iets aan heb dat dat gekoppeld wordt? de adverteerder denkt natuurlijk van wel, het is meer in hun belang uiteraard
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:00 schreef Danny het volgende:
[..]


Dat is echter voor de user never-nooit controleerbaar, wat maakt dat dit een schijnoplossing is voor een niet-bestaand probleem. Zeker omdat niet-europese sites hier helemaal niet door geraakt worden.
Totdat het vermoeden ontstaat dat je het toepast en er een audit komt van een door de rechtbank ingehuurde expert.
Ik was er al erg verbaas over toen ze net met dit voorstel kwamen.

Echt waar spreken we hier over... een txt bestandje van 1 kb waar wat name-value pairs in staan .
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:04 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:00 schreef CantFazeMe het volgende:
Dus als ik 'Nee' zou aanvinken, wordt mij de toegang tot Fok! geweigerd? Hoe zit dat? Lijkt net of we weer de kant van Ad blokkering op gaan. Geen reclame > Toegang geweigerd.

Of heb ik het mis?
Nee betekent inderdaad geen FOK!. Niet alleen vanwege de banners trouwens, maar omdat de OPTA boetes van enkele tonnen kan uitdelen en wij niet kunnen garanderen dat je geen cookies ontvangt. Als hier in de reacties iemand een afbeelding plaatst is de kans groot dat dat gepaard gaat met een cookie van de site waar het plaatje gehost werd. Zelfde geldt voor youtube filmpjes e.d. Kortom; we kunnen NIET garanderen dat je geen cookies krijgt en DUS moeten we onszelf beschermen tegen torenhoge boetes.
Je kunt echter WEL op de groene knop klikken en onze cookies accepteren, maar via de gegeven link de cookies van de adverteerders bij de adverteerders zelf uitschakelen. Het effect is daarmee hetzelfde, alleen zitten wij als FOK! veilig mbt de OPTA.
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:05 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:01 schreef LucasHulshof het volgende:

Zit ik te wachten op de trackingcookies van hyves, facebook en al die andere meuk die ik niet eens ken? Me dunkt van niet.
Dan zet je third party cookies uit in je browser. Drie tellen werk als je daar echt zo enorm mee zit. Lijkt me ook dat je dat in dat geval allang gedaan zou hebben. Zo verschrikkelijk zul je het dus wel niet vinden...

Op http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren kun je cookies van heel veel reclameboeren trouwens uitzetten.
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:00 schreef Danny het volgende:
[..]


Dat is echter voor de user never-nooit controleerbaar, wat maakt dat dit een schijnoplossing is voor een niet-bestaand probleem. Zeker omdat niet-europese sites hier helemaal niet door geraakt worden.
Eens, al is het nog mooier: Het geldt voor elke Europeaan, dus in principe ook voor buitenlandse websites. Maar hoe wil je dat doen als website voor Europeanen op vakantie?

Daarnaast benoemen ze ook specifiek websites die zich richten op NL, maar wanneer richt je je nou exact op NL? Met een .nl adres? of ook als je in Belgie zit, maar toevallig Nederlandse bezoekers krijgt?

Heerlijke wet van alle nitwits in Den Haag.
Het is natuurlijk niet waar dat de naam vrijwel onbekend is en dat het ze niets interesseert. Hoe meer info, hoe makkelijker je te tracken bent en user uiiu9878787Iuiu is veel minder waard als dan dat je weet dat die user Henk Jan Smit uit Barendrecht is.
userIcon
Wat mij nog het meest irriteert is, dat ik dus geen content te zien krijg als ik het cookie niet accepteer.
Dat slaat dus gewoon nergens op. Hiermee zegt een site: Ik wil jouw info voordat je mij mag bekijken. Nou, dan bekijk ik je toch niet!

Ben benieuwd hoe Ghostery om gaat met geaccepteerde cookies.
userIcon
BTW Danny, maak je wel gebruik van een overlay voor die pagina? Anders gaat het leuk worden met je organische verkeer.

-edit- Ohja maar als je een overlay gebruikt, worden de cookies van de pagina al geladen
userIcon
Ok, helder verhaal Danny. Sowieso is de hele wetgeving achterlijk. Als je cookies niet wil, zijn er genoeg andere manieren om ze te onderscheiden d.m.v. je broeser of third party programma's.

Ontgaat mij eigenlijk waarom ze dit erdoor gedrukt hebben.
userIcon
Geeft niks hoor. Kom hier al jaren en vertrouw jullie volkomen. Dus mijn "ja" heb je.
userIcon
Waarom worden dit soort keuzes nooit door mensen gemaakt die er wel verstand van hebben...
Ben je geil of.....
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:11 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
user uiiu9878787Iuiu is veel minder waard als dan dat je weet dat die user Henk Jan Smit uit Barendrecht is.
http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:12 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:08 schreef BekiekUtMoar het volgende:
Wat mij nog het meest irriteert is, dat ik dus geen content te zien krijg als ik het cookie niet accepteer.
Dat slaat dus gewoon nergens op. Hiermee zegt een site: Ik wil jouw info voordat je mij mag bekijken. Nou, dan bekijk ik je toch niet!

Ben benieuwd hoe Ghostery om gaat met geaccepteerde cookies.
http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren
of gewoon in de instellingen van je browser third-party cookies uitschakelen. Zo moeilijk is het echt niet en je hebt daar echt geen toestemmingsvraag van websites voor nodig.
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:04 schreef Danny het volgende:
[..]
Nee betekent inderdaad geen FOK!. Niet alleen vanwege de banners trouwens, maar omdat de OPTA boetes van enkele tonnen kan uitdelen en wij niet kunnen garanderen dat je geen cookies ontvangt. Als hier in de reacties iemand een afbeelding plaatst is de kans groot dat dat gepaard gaat met een cookie van de site waar het plaatje gehost werd. Zelfde geldt voor youtube filmpjes e.d. Kortom; we kunnen NIET garanderen dat je geen cookies krijgt en DUS moeten we onszelf beschermen tegen torenhoge boetes.
Je kunt echter WEL op de groene knop klikken en onze cookies accepteren, maar via de gegeven link de cookies van de adverteerders bij de adverteerders zelf uitschakelen. Het effect is daarmee hetzelfde, alleen zitten wij als FOK! veilig mbt de OPTA.
Ik vind dit de taak van de browser, en niet van een website. NU moet elke website die cookies gebruikt aangepast worden, terwijl een kleine update in het cookiesysteem in de browser dit ook al mogelijk maakt. En de gebruiker kan toch aanzetten dat er gevraagd wordt om cookies?
userIcon
Prachtig dat je onwetende mensen probeert te overtuigen, maar met kreten als
quote:
die monstrueuze cookiewet die door fossiele digibeten bedacht en doorgevoerd is
is geen enkel stuk toch meer serieus te nemen?

En het feit dat die gegevens prima koppelbaar zijn blijkt wel uit zoiets simpels als dit. Die profielen zijn gewoon samengesteld door gebruik te maken van de cookies, hoe 'anoniem' ze ook zijn.

Sorry, maar dit stuk maakt je in mijn ogen echt tot een ontzettend grote huilie

[ Bericht gewijzigd door Danny op maandag 4 juni 2012 @ 16:29 ]
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:52 schreef Scrummie het volgende:
Het is alsof ze met een moker van 2 meter bij 2 meter, een mier willen vermoorden ofzo. Stelletje achterlijken in Den Haag.
Dat is blijkbaar standaardgedrag in Den Haag tegenwoordig. We betuttelen iedereen omdat er mensen zijn die geen eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen of niet kunnen denken, omdat er mensen zijn die weleens iets doen dat niet mag of ongezond is o.i.d.

Cookies... samen komen we er wel uit. Misschien moet er maar een cookie-pas komen. Of een Cookie Stabiliteits Mechanisme.
man harry64 (Redactie Frontpage) 04-06-2012 @ 10:15 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:10 schreef Kuri het volgende:
Waarom worden dit soort keuzes nooit door mensen gemaakt die er wel verstand van hebben...
Omdat dit soort mensen regeert.
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:18 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:14 schreef IrishBastard het volgende:
Die profielen zijn gewoon samengesteld door gebruik te maken van de cookies, hoe 'anoniem' ze ook zijn.
Ik zie op die pagina nergens genoemd worden dat het aan cookies lag. Dus je kletst
Cookies zorgen ervoor dat je je post uberhaupt kon plaatsen.
Wil je geen cookies van derden? Stel je browser goed in en zet ze uit in http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren
Wij kunnen niet garanderen dat je geen cookies krijgt omdat we user-driven zijn. Elk plaatje dat een user plaatst kan een cookie bevatten. Omdat we dat niet kunnen garanderen kunnen we niet toestaan dat je op FOK! komt zonder ons toestemming te verlenen cookies te plaatsen. Dat je ze vervolgens zelf blokkeert via óf je browser, óf http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren, óf allebei moet je helemaal zelf weten.
Tsja dat krijg je als volslagen noobs met power zich met het internet gaan bemoeien, wat een sukkels het is niet te geloven
man harry64 (Redactie Frontpage) 04-06-2012 @ 10:20 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:15 schreef Fokking_Hell het volgende:
[..]

Dat is blijkbaar standaardgedrag in Den Haag tegenwoordig. We betuttelen iedereen omdat er mensen zijn die geen eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen of niet kunnen denken, omdat er mensen zijn die weleens iets doen dat niet mag of ongezond is o.i.d.

Cookies... samen komen we er wel uit. Misschien moet er maar een cookie-pas komen. Of een Cookie Stabiliteits Mechanisme.
Zie ook roken, eten, drinken, de EU gaat wel even bepalen wat goed voor je is, en dan noemen ze de SP communistisch...
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:47 schreef CecilBDemented het volgende:
Den haag is het eerste land wat ze moeten plat bombarderen in de 3e wereld oorlog. incl alle ministers

Woon jij ook liever in Syrie?
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:47 schreef CecilBDemented het volgende:
Den haag is het eerste land wat ze moeten plat bombarderen in de 3e wereld oorlog. incl alle ministers
Land?

userIcon
Pro-tip: Doe mass DM sturen naar iedere gebruiker, dat scheelt morgen 42000 topics over een pagina waarin ineens gevraagd wordt om een cookie te accepteren.
userIcon
hmm lekker koekies. Heb net fijne zandkoekies met amandel
userIcon
De tering Danny. Je kunt het best een belachelijk plan vinden en daar kun je ook best gelijk in hebben, maar door als beheerder van een grote website op zo'n kinderachtige manier te gaan ranten maak je eigenlijk alleen jezelf belachelijk.

Edit: met disclaimer erboven is het al beter, maar wat mij betreft nog steeds contraproductief

Edit2: "De tering Danny" kan misschien verkeerd gelezen worden als "(krijg) de tering Danny". Ik bedoelde het in de zin van "alsjemenou, Danny".

[ Bericht gewijzigd door Gebraden_Wombat op maandag 4 juni 2012 @ 14:46 ]
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:18 schreef Danny het volgende:
Dat je ze vervolgens zelf blokkeert via óf je browser, óf http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren, óf allebei moet je helemaal zelf weten.
Práchtige site, Danny, waarvoor dank

quote:
Third Party cookies zijn niet ingeschakeld: Uw browser blokkeert mogelijk cookies voor third party behavioural advertising. Your Online Choices kan alleen werken wanneer u dit heeft uitgeschakeld, zodat behavioural advertising uitgezet kan worden. Voor meer informatie kunt u naar onze help pagina . Wanneer u alles op "uit" heeft staan, zal u alleen behavioural advertising ontvangen van sites die u heeft bezocht en geen cookies van derden.
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:18 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik zie op die pagina nergens genoemd worden dat het aan cookies lag. Dus je kletst
Cookies zorgen ervoor dat je je post uberhaupt kon plaatsen.
Wil je geen cookies van derden? Stel je browser goed in en zet ze uit in http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren
Wij kunnen niet garanderen dat je geen cookies krijgt omdat we user-driven zijn. Elk plaatje dat een user plaatst kan een cookie bevatten. Omdat we dat niet kunnen garanderen kunnen we niet toestaan dat je op FOK! komt zonder ons toestemming te verlenen cookies te plaatsen. Dat je ze vervolgens zelf blokkeert via óf je browser, óf http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren, óf allebei moet je helemaal zelf weten.
Juist, want die profielen zijn vast niet samengesteld door gebruik te maken van cookies Anyhow, je snapt vast en zeker mijn

Ik snap je punt best wel, maar de manier waarop je het duidelijk probeert te maken is gewoon overtrokken. Je streeft simpelweg voorbij aan de privacy van de gebruiker, waar het geheel voor opgezet is.

Natuurlijk haalt de hele wet geen zak uit, want hij wordt of omzeild door een andere manier van gegevensverzameling, of doordat iedereen gewoon alle cookies alsnog accepteert, maar dat maakt dit stuk nog niet onovertrokken
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:50 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Gedeeltelijk mee eens. Het komt wel de netneutraliteit ten goede.
Blijf voortaan met je fikken van een computer af. Begrepen?
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:33 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:32 schreef LucasHulshof het volgende:
[..]


Práchtige site, Danny, waarvoor dank

[..]
Logisch ook. De adverteerder moet weten dat je geen cookies wilt en moet derhalve een cookie plaatsen. Als je third-party cookies al uit hebt staan is het gebruik van die site inderdaad niet nodig.
userIcon
@ gebraden_wombat:

quote:
Let op: Dit is een opiniestuk welke de persoonlijke mening van de schrijver weergeeft
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:37 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:32 schreef IrishBastard het volgende:

Je streeft simpelweg voorbij aan de privacy van de gebruiker, waar het geheel voor opgezet is.
Niemand belet de gebruiker zelf third-party cookies uit te zetten. Kan in elke browser. Wij MOETEN nu verplicht toestemming vragen en omdat we niet 100% cookievrij kunnen garanderen omdat we user-driven zijn en afbeeldingen en video's in reacties accepteren, MOETEN we onszelf beschermen tegen ridicuul hoge boetes van de OPTA.
Dus accepteer de cookies morgen en schakel in je browser cookies van derden uit. Je krijgt dan alleen cookies van FOK! als je FOK! bezoekt.
Leuk, nog een irritatiebron erbij op internet
Ik weiger me overigens te gehoorzamen aan de cookiewet. Mocht ik gepakt worden, dan wil ik het volledige woord tijdens een rechtszaak.
userIcon
Danny, is het een optie om voor ingelogde gebruikers de toestemming gewoon in de user-preferences op te nemen? Dan hoef je maar 1 keer in je account-settings 'ja' aan te vinken, in plaats van bij elke computer/browser combinatie.
userIcon
De disclaimer die er hier wel boven staat ontbreekt bij het nieuwsartikel op de fp: http://frontpage.fok.nl/nieuws/545855/1/1/250/fok-en-het-cookieverbod-belangrijk.html

't is anders wel gruwelijk irritant om 3 weken lang achtervolgd te worden met advertenties, nadat je even bij Dixons of Wehkamp gekeken hebt naar een telefoontje of digitale camera.
Het voelt toch alsof je gemanipuleerd wordt.

...stop dat nu ook?

Verder denk ik dat je internet onderschat. Er komt vast wel een oplossing / vervangende technologie.
Zo te lezen zit de eigenlijke reden, de privacy reden is maar slecht excuus, al in het stuk zelf, gratis sites zullen verdwijnen, en laat dat nu net iets zijn waar veel grote media boeren vasn dromen, nieuws, opinie, entertainment, alles in betaalsites, deze cookie wet is een eerste stap naar een betaald , pay per view, internet ...
Het internet wordt langzaam verkracht door grote (media) bedrijven bij wie de "gratis" content een doorn in het oog is ...
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:47 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:41 schreef NotYou het volgende:
De disclaimer die er hier wel boven staat ontbreekt bij het nieuwsartikel op de fp: http://frontpage.fok.nl/nieuws/545855/1/1/250/fok-en-het-cookieverbod-belangrijk.html

het nieuwsartikel verwijst dan ook slechts naar dit stuk.
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:47 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:43 schreef nixan1 het volgende:
't is anders wel gruwelijk irritant om 3 weken lang achtervolgd te worden met advertenties, nadat je even bij Dixons of Wehkamp gekeken hebt naar een telefoontje of digitale camera.
Het voelt toch alsof je gemanipuleerd wordt.

...stop dat nu ook?

Verder denk ik dat je internet onderschat. Er komt vast wel een oplossing / vervangende technologie.
dat stopt als je in je browser third-party cookies uitschakelt of op http://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren alle cookies uitschakelt.
userIcon
Overigens Danny, kan het verplichte aan hebben staan van javascript en de flash plugin, ten behoeve van je ads, wel potentieel resulteren in infectie met een virus of trojan.

Misschien een idee dat ter volledigheid ook te vermelden op je schreeuwerige splash pagina?
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:47 schreef Danny het volgende:
[..]
het nieuwsartikel verwijst dan ook slechts naar dit stuk.
Dat is echter een nieuwsartikel waar ik de disclaimer in tegenstelling tot hier wel echt op zijn plaats zou vinden. Bij nieuws verwacht ik enige objectiviteit waar een special (zoals ik zie in de adres&titelbalk) doorgaans toch neerkomt op de mening/indrukken van de auteur.
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 10:50 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:48 schreef NotYou het volgende:
Overigens Danny, kan het verplichte aan hebben staan van javascript en de flash plugin, ten behoeve van je ads, wel potentieel resulteren in infectie met een virus of trojan.

Misschien een idee dat ter volledigheid ook te vermelden
De pagina gaat over cookies en wordt ons verplicht door de wet. Als je flash en javascript uit wil zetten moet je dat zelf weten. Zonder javascript zullen veel onderdelen van FOK! (en 95% van alle andere sites) echter niet goed werken.
Belachelijk. Dit maakt het voor veel websites met inkomsten onmogelijk om te bestaan.

Het kromme hiervan is dat bedrijven die er geld mee verdienen daadwerkelijk mensen trekken die geïnteresseerd zijn in de advertentie, so no harm done.

Maar ja dit is helaas niet de eerste keer dat non-ict retards wetten voorschrijven voor het Nederlandse publiek / websitebeheerders.
userIcon
Wat omslachtig. Dan liever de bovengenoemde -niet in NL toegestane-"BBC-oplossing". Of gewoon net als in Duitsland een verplicht "Impressum" met naam, adres, handelsregisternummer etc. van de aanbieder en "Datenschutz"-informatie.
userIcon
Alleen functionele cookies mogen zonder expliciete toestemming van de bezoeker geplaatst worden, alle andere cookies mogen niet geplaatst worden. Overigens gaat het voornamelijk over het tracken van bezoekers en maakt het niet uit of je de gegevens in een cookie opslaat of in een willekeurige database; het woord cookie komt namelijk niet of nauwelijks voor in de wet.
Het is wel goed met die op alle fronten volslagen incompetente overheid die allang het morele recht heeft verloren om een land te kunnen besturen. TE DOM en TE ONBETROUWBAAR dat is de Nederlandse overheid, om te beginnen weg met al die ouwe lullen.

Denken ze nou echt dat ik ook maar iets aan m'n site ga veranderen De rest van de wereld lacht je uit als je met achterlijke cookie waarschuwingen op je site aan komt zetten.
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 11:06 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 11:01 schreef Misan het volgende:
Alleen functionele cookies mogen zonder expliciete toestemming van de bezoeker geplaatst worden, alle andere cookies mogen niet geplaatst worden. Overigens gaat het voornamelijk over het tracken van bezoekers en maakt het niet uit of je de gegevens in een cookie opslaat of in een willekeurige database; het woord cookie komt namelijk niet of nauwelijks voor in de wet.
De term 'functioneel' wordt in de wet niet duidelijk uitgelegd en is dus multi-interpretabel. Wij kunnen echter niet garanderen dat een cookie van picdump (als de user een afbeelding plaatst) functioneel is. Wij kunnen die cookies ook niet zelf tegenhouden voor onze users. Dat is dan ook de reden dat we de toestemming MOETEN hebben, anders zijn we strafbaar. Zelf kun je natuurlijk gewoon cookie s van derden blokkeren.
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 11:06 schreef Danny het volgende:
[..]
De term 'functioneel' wordt in de wet niet duidelijk uitgelegd en is dus multi-interpretabel. Wij kunnen echter niet garanderen dat een cookie van picdump (als de user een afbeelding plaatst) functioneel is. Wij kunnen die cookies ook niet zelf tegenhouden voor onze users. Dat is dan ook de reden dat we de toestemming MOETEN hebben, anders zijn we strafbaar. Zelf kun je natuurlijk gewoon cookie s van derden blokkeren.
Oftwel ga d'r maar aan staan Je weet wat je te doen staat
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 11:11 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:08 schreef BekiekUtMoar het volgende:
Wat mij nog het meest irriteert is, dat ik dus geen content te zien krijg als ik het cookie niet accepteer.
Dat slaat dus gewoon nergens op. Hiermee zegt een site: Ik wil jouw info voordat je mij mag bekijken.
Onzin. Wij krijgen helemaal geen info met die cookies. Zodra je onze url intikt krijgen we je info al in de vorm van je browsergegevens, ip adres e.d. Die geven veel meer info dan cookies.
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 11:06 schreef Danny het volgende:
[..]
De term 'functioneel' wordt in de wet niet duidelijk uitgelegd en is dus multi-interpretabel. Wij kunnen echter niet garanderen dat een cookie van picdump (als de user een afbeelding plaatst) functioneel is. Wij kunnen die cookies ook niet zelf tegenhouden voor onze users. Dat is dan ook de reden dat we de toestemming MOETEN hebben, anders zijn we strafbaar. Zelf kun je natuurlijk gewoon cookie s van derden blokkeren.
Mijn steun heb je sowieso.

Het is wachten op rechtzaken met gelijkenissen als 'Overheid X klaagt Google aan vanwege zoektermen/afbeeldingen die tegen de lokale normen indruisen'.
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 10:53 schreef Kiegie het volgende:
[..]

Dit dus idd.
We mogen Danny dan heel dankbaar zijn voor deze fijne site , minder erkenning lijkt me verschuldigd voor zijn vaak vooringenomen, ietwat kort-door-de-bochtige comments. Al zijn ze ook wel weer vermakelijk, ergens, toch, natuurlijk.
Herkenbaar ja
userIcon
Ik heb geen keus als ik FOK! wil blijven bereiken en bekijken. Dus kom maar op met die cookies.

Ik begrijp de heisa van sommige gebruikers echter niet. Jaaaaaaaaaaarenlang heeft niemand een probleem met cookies en nu ineens wel omdat er een wet voor gekomen is? Klagen om het klagen?
userIcon
Wat een onzinartikel. Toestemming hoeft niet gevraagd te worden voor noodzakelijke cookies voor de functionaliteit voor de website. Deze wet is er voor tracking cookies. Lees de wet nog maar een keer na.
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 09:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Eigenlijk zou de browser nu de optie "auto-accept-cookie-requests-van-websites" moeten krijgen
Graag! Firefox, IE, Chrome en weet ik welke browserbouwers nog meer: ik zeg DOEN!
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 11:20 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 11:17 schreef darpios het volgende:
Ik accepteer sowieso geen cookies tenzij ik ze expliciet toestemming geef, naast dat ik alle Flash/plugins en bijna alle JavaScript uit heb staan.
Kijk, zo hoort het. De keuze bij de gebruiker leggen. Je kunt morgen met een gerust hard op de groene knop drukken. Zolang je de cookies zelf blokkeert kunnen ze nooit geplaatst worden. Dat is sowieso betrouwbaarder dan vertrouwen op een knopje op een website.
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 11:21 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 11:18 schreef MilaNL het volgende:
Lees de wet nog maar een keer na.
Lees het artikel nog eens. Daar staat precies in waarom we dit doen.
Jammer dat de jaren zeventig geest helemaal uit de Nederlander is verdwenen en ze schaapachtig alle onzin van vadertje staat braaf accepteren, omdat de overheid ze een intimiderende term heeft ingeprent namelijk 'burgerlijk ongehoorzaam' das iets wat niet goed is, en er dus niets rest dan een hoop gemopper en geklaag maar de barricaden op ho maar daar zijn we al veel te stom voor geworden.
Binnenkort kennen we ook het fenomeen 'ongehoorzame webmasters'
Wist helemaal niet dat deze wet erdoor is. Maar zoals zo ongeveer elke wet op internet blijkt deze weer volkomen onzinnig en irritant voor bezoekers en beheerders van websites.
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 11:24 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 11:21 schreef metromuis het volgende:
Jammer dat de jaren zeventig geest helemaal uit de Nederlander is verdwenen en ze schaapachtig alle onzin van vadertje staat braaf accepteren, omdat de overheid ze een intimiderende term heeft ingeprent namelijk 'burgerlijk ongehoorzaam' das iets wat niet goed is, en er dus niets rest dan een hoop gemopper en geklaag maar de barricaden op ho maar daar zijn we al veel te stom voor geworden. Binnenkort kennen we ook het fenomeen 'ongehoorzame webmasters'
Dat krijg je met boetes van 450.000 euro. Maar als iedereen even wat doneert en ik een potje van 450.000 euro heb wil ik dit hele cookieding best laten varen hoor.
Feitelijk verandert er morgen echter NIETS als je op de groene knop drukt. De site gaat dan gewoon verder zoals hij dat altijd deed. Het is niet eng ofzo. Het is één klik.
userIcon
Wat een gedoe.
Wat een stuk tekst. Ik druk wel op de groene knop.

maar uhm, gaat dit vanaf morgen dus voor elke website gelden die ik bekijk? En moet ik dus overal op een groene knop drukken?
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 11:24 schreef Danny het volgende:
Feitelijk verandert er morgen echter NIETS als je op de groene knop drukt. De site gaat dan gewoon verder zoals hij dat altijd deed. Het is niet eng ofzo. Het is één klik.
Nou ja, niets... Je vertelt nu wel open en eerlijk dat je de gebruiker mogelijk met allerlei cookies van derden opzadelt. Da's altijd leuk om te weten toch?
man harry64 (Redactie Frontpage) 04-06-2012 @ 11:26 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 11:13 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]


Mijn steun heb je sowieso.

Het is wachten op rechtzaken met gelijkenissen als 'Overheid X klaagt Google aan vanwege zoektermen/afbeeldingen die tegen de lokale normen indruisen'.
De andere optie: het blokkeren van sites met onwelgevallige inhoud staat nog te veel in de kinderschoenen. We zijn hier nog niet zo ver als in China of Pakistan wat b.v. heel twitter blokkeert wegens een plaatje van Mohammed.

Wel hebben we hier al de debiliteit rondom de piratebay.
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 11:27 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 11:25 schreef Kekaa het volgende:
Wat een gedoe.
Wat een stuk tekst. Ik druk wel op de groene knop.

maar uhm, gaat dit vanaf morgen dus voor elke website gelden die ik bekijk? En moet ik dus overal op een groene knop drukken?
Hoe (en of) andere sites dit implementeren weet ik niet. Het is wettelijk verplicht vanaf morgen om toestemming van de gebruiker te vragen en duidelijke uitleg te verschaffen over wat de cookies doen. Ik ga er vanuit dat met name de grote sites zich hieraan gaan houden. Op welke wijze dat gaat zijn weet ik niet.
userIcon
Dus nu moet ik duizend keer per dag toestemming geven? Fijn...
man Danny (Administrator) 04-06-2012 @ 11:31 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 11:26 schreef LucasHulshof het volgende:
[..]


Je vertelt nu wel open en eerlijk dat je de gebruiker mogelijk met allerlei cookies van derder opzadelt.
Dat is nooit een geheim geweest. Staat ook in onze voorwaarden en privacy policy. Cookies zijn dan ook ongevaarlijk. En 'mogelijk'? Nee, als je op FOK! (of zo goed als elke andere website) komt krijg je cookies. Meerderen. Vaak tientallen. Dat is al sinds de jaren 90 en er is niets engs aan.
Vanaf morgen worden mensen daar nog eens op gewezen. Lees het als je wilt dat er niets verandert ten opzichte van vandaag en de afgelopen 15 jaar dan druk je op accepteren.
Vind je cookies eng? Dan druk je op accepteren en blokkeer je ze zelf in je browser.
Zo moeilijk en eng is het allemaal niet en gevaarlijk is het al helemaal niet.
Wat verwacht de overheid eigenlijk van Jan Lul en Kees Konijn met hun miljoenen websites, blogs, hobby sites variërend van amateuristisch tot professioneel niveau ?
85  van 331 reacties op deze pagina. (15 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 04/06 Cookiewet; het gedrocht van Den Haag331
» 02/11 In Memoriam: Rijk De Gooyer4


Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 

Zoek een film

Video's

meer Algemeen specials

meer Digital & Games specials

meer Politiek specials